حایض بداند برای عمره تمتع فرصت ندارد اما محرم شود
حایض بداند برای عمره تمتع فرصت ندارد اما محرم شود
احرام براى حج تمتع با علم به ضيق وقت
224- حايضى كه مىداند فرصت انجام دادن عمره تمتع را ندارد و با اين فرض، براى عمره تمتّع محرم شده، بايد نيت را به حج افراد برگرداند[1] و اشكال ندارد؛ بلى اگر با التفات به اينكه نمىتواند عمره تمتع انجام دهد و اگر انجام دهد صحيح نيست، به نيت عمره تمتع محرم شده، صحت اين احرام، بلكه امكان جِدّى بودن چنين قصدى، محل اشكال است.
[1] ( 1). تفصيل نظر آيات عظام در مسأله 223 گذشت.
آية اللَّه بهجت: در صورتى كه قصدش انجام وظيفه بوده كفايت مىكند و حج افراد بهجا مىآورد.( مناسك، س 41).
آية اللَّه تبريزى: اين در صورتى است كه در حال احرام حايض باشد چنانكه ظاهر سؤال است ولى اگر بعد از احرام حايض شد مخيّر است بين اينكه حج افراد بجاآورد و بعداز فراغت، عمره مفرده بجاآورد و بين اينكه اعمال عمره تمتّع را بدون طواف و نمازش به جاآورد به اين ترتيب كه سعى و تقصير نموده و براى حج احرام بسته به عرفات و منى برود و پس از فراغ از اعمال منى قضاى طواف عمره و نماز آن را قبل از طواف حج به جا آورد.
آيةاللَّه خويى: اگر در حال احرام تا آخرين زمان ممكن براى اتيان اعمال عمره تمتع حايض بوده، فتواى ايشان در دست نيست كه آيا احرامش براى عمره تمتع باطل است يا مىتواند آن را بعنوان حج افراد قرار دهد، گرچه در استفتائات حكم به بطلان احرام براى حج افراد شده، اگر زن در وقت احرام حايض بود و گمان مىكرد تا آخر وقت پاك نمىشود و بعداً كشف خلاف شد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.