وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ثواب و فواید زیارت عاشورا

0

ثواب و فواید زیارت عاشورا

سؤال:در مورد زيارت عاشورا و فوائد آن توضيح دهيد.

 

جواب:

بحث سند: شيخ طوسي با سه سند اين زيارت شريفه را نقل مينمايد 1 – عقبة ابن خالد از امام باقرعليه السلام 2 – صفوان بن مهران از امام صادق عليه السلام از پدرانش از پيامبرعليه السلام و جبرئيل و سرانجام از خداي تعالي 3 – علقمه بن محمد حضرمي از امام باقر عليه السلام. بيشتر رجال اين سه سند مورد تأييد علماء علم رجال ميباشند و لذا سند آن مورد قبول مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، شيخ طوسي
است و ميتوان گفت اين زيارت شريفه از دو يا سه نفر از معصومين نقل شده است. 

اين زيارت امروزه به زيارت عاشورا شهرت يافته است و خواندن آن در همه اوقات و هر روز داراي فوائد و بركات زيادي است. اين زيارت تجديد عهد همه روزه پيروان حسين بن علي عليهمالسلام با مولاي خويش است كه همراه با تولّي و تبري است و خط فكري زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام و اهل بيت عليهم السلام ترسيم ميكند و اعلام همبستگي با موافقان راه حسينعليه السلام و اعلان جنگ و مبارزه با دشمنان حق است تا عشق در وي به جهاد بيروني بيانجامد.

جواد محدثي، فرهنگ عاشورا، ص 207. 

فوائد اين زيارت به دو دسته فوائد دنيوي و اخروي قابل تقسيم است. 

فوائد دنيوي 

بعضي انسانهاي بزرگ در اثر تمسك به اين زيارت و با نذر چهل زيارت عاشورا، به حوائج شخصي يا عمومي خود دست يافته اند؛ مانند مرحوم آيت الله نجفي قوچاني و مرحوم آيت الله فشاركي (رهما) كه ميتوانيد با رجوع به سياحت شرق، ص 204. الكلام يجرّ الكلام، احمد زنجاني ج 1، ص 54، داستانهاي شگفت آيت الله دستغيب ص 399. 

كتابهاي آنها بيشتري كسب نماييد. در احوالات سيد رشتي نيز آمده است كه هنگام تشرف به خدمت حضرت ولي عصر، ايشان به سه چيز تأكيد نمودند: 1 – نماز شب 2 – زيارت جامعه 3 – زيارت عاشورا. 
و از ديگر فوائد دنيوي آن، جنبه تربيت، ايجاد حسن حقيقت جويئي، شهادت طلبي و دشمن ستيزي را ميتوان نام برد.

 

فوائد اخروي 

در اين باب، روايات زيادي از ائمه عليهم السلام نقل شده كه به چند مورد از آن اشاره ميكنيم:
1 – امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند سوگند ياد كرده كه زيارت زائري كه اين زيارت را تلاوت نمايد را بپذيرد و نيازمندي هايش را برآورده سازد و او را از آتش جهنم برهاند و در بهشت برين جاي دهد و همچنين حق شفاعت و دستگيري كردن از ديگران را به وي عطا نمايد.
مصباح المتهجد. 

2 – امام باقر در ثواب اين زيارت فرمودند:
به تحقيق اين دعا دعايي است كه ملائكه آن را ميخوانند و خداوند در قبال آن براي تو صد هزار هزار درجه مينويسد و مثل كسي خواهي بود كه با امام حسين شهيد شده باشد… و نوشته شود براي تو ثواب زيارت هر پيغمبري و رسولي و ثواب زيارت هر كه زيارت كرده حسين عليه السلام را از روزي كه شهيد شده است.
مفاتيح، قبل از زيارت عاشورا. 

ثارالله.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.