وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تکلیف کارهای خوب انسان های بی دین و کافر

0

تکلیف کارهای خوب انسان های بی دین و کافر

 

 آيا غيرمسلمان ها اگر کار نيک بکنند، اثر ندارد؟

 

در برابر اين پرسش سه رويکرد وجود دارد:

يک. انحصارگرايى سخت گيرانه

بر اساس اين گمانه در ميان همه اهل زمين تنها پيروان دين و مذهب و فرقه واحدى اهل نجات و رستگارى اند. به عنوان مثال تنها مسلمان شيعه دوازده امامى پايبند به همه اصول مذهب و احکام شريعت امکان رستگارى دارد و ديگران همه نارستگارانند. چنين نگرشى نه مبناى خردپذيرى دارد و نه با منطق اسلام تلائم دارد. از نظر عقلى اين گمانه مغاير با اصل غلبه خير بر شرّ است و از نظر دينى با غلبه رحمت خدا و هدف اساسى خلقت انسان و ملاک ها و معيارهاى رستگارى و نارستگارى ناسازگارى دارد. [248]

 

دو. تکثرگرايى نجات

براساس اين گمانه، همه پيروان اديان اهل نجات و رستگارى اند. به عبارت ديگر شرط نيک فرجامى فقط دين دارى است و بس، اما اينکه کدامين دين را برگزينيم هيچ نقشى در اين زمينه ندارد. اين گمانه مبتنى بر پلوراليسم دينى است که بطلان و ناراستى آن از نظر عقل و دين در جاى خود ثابت شده است. [249]

 

سه. قرآن و نجات گرايى اعتدالى

قرآن در باب نجات نه سخت گيرى انحصارگرايانه را برمى تابد و نه کثرت گرايى حق و باطل يکسان انگار را. در نگاه قرآن کفر و انحراف از دين حق دوگونه است:

1. کفر عناد و لجاجت (جحود)؛ کسى که داراى چنين کفرى است از نظر اسلام قطعاً مستحق عقوبت است.

2. کفر جهالت و نادانى؛ چنين کفرى اگر ناشى از تقصير و کوتاهى عمدى شخص نباشد، بلکه صاحب آن از سويداى دل جوياى حقيقت و پيرو آن در حدّى که با آن آشناست باشد و با قلب سليم و تسليم قلبى در برابر حق، خدا را ملاقات کند؛ خداوند او را معذّب نمى سازد؛ چرا که عذاب خدا تابع حجّت هايى است که بر بندگان تمام کرده و واکنش هاى منفى آگاهانه و حق ستيزانه آنها در برابر حجج الهى.

قرآن ضمن آنکه تنها دين حق و صراط نجات را آيين اسلام مى داند، به نکات مهمى در کنار اين مسئله پيرامون شرايط نجات و رستگارى اشاره مى کند از جمله:

الف. درباره قيامت مى فرمايد:

«يوْمَ لا يَنْفَعُ مَالٌ وَ لا بَنُونَ. اِلاّ مَنْ أَتَى اللَّه بِقَلْبٍ سَلِيم» [250]؛

«روزى که مال و پسران سود نبخشد جز اينکه کسى با قلب سليم نزد خدا بيايد. قلب سليم نيز قلب تسليم در برابر خدا و حقيقت است».

ب. از طرف ديگر قرآن مى فرمايد:

«وَ مَا کُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً» [251]؛

«ما چنين نيستيم که رسول نفرستاده (بدون اتمام حجّت) کسى را عذاب کنيم».

ج. در جاهاى ديگر قرآن يادآور شده است که:

«اِنَّ اللَّهَ لا يُضَيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ» [252]؛

«خدا هرگز پاداش نيکوکاران را تباه نمى سازد».

از آنچه گذشت روشن مى شود که سعادت اخروى در گرو عوامل متعددى است از جمله:

 – حسن فعلى يا گزينش راه درست،

حسن فاعلى يعنى سلامت و پاکى درون و تسليم امر حق بودن،

برقرارى حجّت الهى و چگونگى برخورد و واکنش هاى انسان در برابر آن.

انگاره فوق خرد پذيرترين انگاره است؛ در اين انگاره از سويى مسئوليت انسان در جستجو و گزينش راه حق محفوظ است و از ديگر سو هيچ انسانى صرفاً به جهت عدم دستيابى غيرارادى به راه حق و حقيقت مورد عذاب و شقاوت قرار نمى گيرد. [253]

بنابراين کسانى که پس از آگاهى از حق و آشکار شدن چهره اسلام، بر شرايع گذشته به ويژه با تحريفاتى که در آنها رخ داده باقى بمانند، از آنان پذيرفته نيست و از زيانکاران خواهند بود:

«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الاِْسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِى الاْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» [254]؛

«و هر کس جز اسلام، دينى [ديگر ]جويد، هرگز از وى پذيرفته نشود، و در آخرت از زيانکاران است».

مگر در مورد جاهلان قاصر که حکم آنان با خداست و به تناسب حسن فاعلى و حسن فعلى شان اميد به لطف و عنايت الهى در مورد آنان وجود دارد.

 

 

[248]. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: شهيد مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، صص 288 – 285، تهران: صدرا.
[249]. همان، صص 285 – 280.
[250]. شعرا 26، آيات 88 – 89.
[251]. اسرا 17، آيه 15.
[252]. توبه 9، آيه 120.
[253]. جهت آگاهى بيشتر بنگريد:

الف. شهيد مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، صص 292 – 289 و 326 – 295؛ ج 5، صص 61 – 56؛

ب. علامه طباطبايى، الميزان، ج 5، صص 61 – 56.
[254]. آل عمران3، آيه 85.

 

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، فرجام شناسی/ مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.