وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نگفتن تلبيه با فراموشى يا جهل در احرام

0

نگفتن تلبيه با فراموشى يا جهل در احرام

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

نگفتن تلبيه با فراموشى يا جهل‏

 

324- اگر كسى تلبيه را به خاطر فراموشى يا ندانستن حكم نگويد، واجب است در صورت امكان، به ميقات بازگردد و لبيك بگويد؛ و اگر نتواند برگردد و داخل حرم نشده، همان جا[1] بگويد؛ و اگر داخل حرم شده، واجب است برگردد به ‏خارج حرم و لبيك بگويد؛[2] و اگر ممكن نيست، همان جا لبيك بگويد؛ و اگر بعد از گذشتنِ وقتِ جبران، يادش آمد، صحت عمل بعيد نيست.[3]

 

[1] ( 3). آيات عظام اراكى، خامنه‏اى، فاضل: احرام ببندد و لبّيك بگويد.

آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب به مقدارى كه ممكن است به طرف ميقات برگردد و محرم شود.
[2] ( 4). تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 262 گذشت.
[3] ( 5). آية اللَّه بهجت: محل تأمّل است.( مناسك شيخ، ص 12).

چون نظر آيات عظام اين است كه كسى كه تلبيه را ترك نمايد محرم نمى‏شود لذا تفصيل اين مسأله را بايد در ذيل مسأله 236 و 262( در مناسك محشاى حج) جستجو كرد.

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: صحت عمل خالى از اشكال نيست.

آية اللَّه سيستانى: اگر در عمره باشد صحت عمل مورد اشكال است.

آية اللَّه فاضل: اگر بعد از اعمال حج يادش آمد حج او صحيح است. ولى اگر بعد از عمره تمتّع يا عمره مفرده يادش آمد عمره باطل است، و در عمره تمتّع اگر فرصت دارد و امكان جبران دارد بايد به ميقات ولو به ادنى‏الحل برگردد و جبران كند و اگر امكان جبران نبود حج افراد انجام دهد، و در اين صورت كفايت از حَجّةالاسلام مى‏كند.

آية اللَّه مكارم: اگر بعد از اتمام حج يا عمره يادش بيايد، عمل او صحيح است.

وظيفه لال در تلبيه‏

 

325- اخرس (لال)، بايد با انگشت به تلبيه اشاره كند و زبانش را هم حركت دهد،[1] و نايب گرفتن كافى نيست.[2]

 

[1] ( 1). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر چه به گفتن ترجمه آن باشد و نايب هم بگيرد رجاءً كه از طرف اوبه‏طور صحيح بگويد.
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: شخص گنگ و لال با انگشت خود همراه با نيت قلبى به تلبيه اشاره نموده و زبان خود را حركت دهد و اگر ممكن نباشد كه اين كار را خودش انجام دهد نايب بگيرد كه به‏جاى او تلبيه بگويد.( مناسك، مسأله 180).

آيات عظام تبريزى، خويى، فاضل، مكارم: بهتر است نايب هم بگيرد.

آيةاللَّه خامنه‏اى: احوط آن است كه نايب هم بگيرد.

آية اللَّه سيستانى: اگر در اثر عارضه‏اى لال شده است و الفاظ تلبيه را مى‏داند، به مقدارى كه مى‏تواند تلفظ كند و اگر نتواند زبان و لب را به آن حركت دهد و همراه با آن در قلب اخطار نمايد و با انگشت به آن اشاره كند و اگر لال و كر مادرزاد است و مانند آن، پس زبان و لب را مانند كسانى كه تلفظ مى‏كنند حركت دهد و با انگشت اشاره كند.
 

كسى كه لكنت زبان دارد

 

326- كسى كه لكنت زبان دارد، اگر نمى‏تواند تلبيه را صحيح بگويد، ولو با تلقين،[1] احوط آن است كه به هر نحو مى‏تواند بگويد و ترجمه‏اش را نيز بگويد.[2]

 

[1] ( 3). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: ترجمه‏اش را بگويد و نايب هم بگيرد رجاءً كه از طرف او به‏طورصحيح تلبيه را بگويد.
[2] ( 4). آية اللَّه تبريزى و آية اللَّه فاضل: و بهتر آن است كه علاوه بر آن نايب هم بگيرد.

آية اللَّه بهجت: به ذيل مساله 323 مراجعه شود.

آية اللَّه خامنه‏ اى، آية اللَّه مكارم: احوط اين است كه در اين صورت نايب هم بگيرد.

آيةاللَّه خويى: مى‏تواند به ملحون اكتفا كند، گرچه احوط جمع بين ترجمه و استنابه نيز هست. و نيز اخرس( گنگ ولال) كافى است با اشاره تلبيه بگويد، گرچه احوط استنابه نيز هست.( تعليقه عروه، ج 2، ص 361 و مناسك، مسأله 179 و 180).

آية اللَّه سيستانى: به ذيل 323 مراجعه شود.

آية اللَّه گلپايگانى: و نايب هم بگيرد رجاءً.

غلط گفتن تلبيه‏

 

327- اگر كسى تلبيه را غلط بگويد و اعمال حج را انجام دهد، چنانچه‏[1] از روى عمد بوده، حج او صحيح نيست؛ و اگر عمدى نبوده و از روى فراموشى يا ندانستن مسأله بوده، صحت عمل بعيد نيست.[2]

 

[1] ( 1). آيةاللَّه فاضل: با توجه به اين كه عالم به حكم بوده، اگر نسبت به موضوع جاهل بوده؛ يعنى نمى‏دانسته‏تلبيه را غلط مى‏گويد، حكم ترك احرام از روى جهل و سهو را دارد كه حكم آن ذكر شده است.
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: به مسأله 262 و 324 و 240 مراجعه شود.

براى اطلاع از نظر مراجع، به ذيل مسأله 262 مراجعه شود.

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: اگر در احرام عمره بوده، صحّت عمل او خالى از اشكال نيست و بايد احتياط كند.

آية اللَّه سيستانى: اگر به مقدار تمكن تلبيه را گفته است و غلط بودن آن به حدى نبوده است كه صدق تلبيه نكند، چيزى بر او نيست. در غير اين صورت، اگر در احرام عمره باشد بنابر احتياط واجب عمل باطل است و اگر در احرام حج باشد صحيح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.