وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تيمم و جبيره

2

تيمم و جبيره

فهرست این نوشتار:

لازم به ذکر است در مواردی که جبیره لازم می شود مثل وجود زخم بر اعضا یا مانعی که نمی توان آن را برطرف کرد، برخی از مراجع فقط وضو و غسل جبیره ای را کافی می دانند برخی دیگر علاوه بر این، تیمم را نیز شرط می دانند.

پرسش 192 . اگر باندى كه بر روى زخم دست يا صورت بسته شده، بيشتر از معمول اطراف آن را گرفته باشد، تكليف وضو يا غسل او چيست؟

آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر برداشتن باند اضافى ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر ممكن نيست، بايد وضو يا غسل جبيره اى بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمم هم بكند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آية اللّه  تبريزى: اگر برداشتن باند اضافى ممكن است، بايد آن را بردارد و  اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل ) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر ممكن نيست، بايد تيمم نمايد؛ مگر اينكه باند در مواضع تيمم باشد كه در اين صورت، بايد وضو يا غسل جبيره اى نمايد.[2]

آية اللّه  سيستانى: اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو يا غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر بدون مشقت ممكن نيست، بايد تيمم كند، مگر اينكه جبيره در مواضع تيمم باشد كه در اين صورت بايد هم [وضو يا غسل ]كند و هم تيمم نمايد.

آية اللّه  مكارم: اگر برداشتن باند اضافى ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر ممكن نيست، بايد وضو يا غسل جبيره اى بگيرد و بنابر احتياط مستحب تيمم هم بكند.[3]

آية اللّه  وحيد: اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممكن است، بايد آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو يا غسل) بشويد و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل كند و اگر بدون مشقّت ممكن نيست، بنابر احتياط واجب [وضو يا غسل] جبيره بگيرد و تيمم هم بكند.[4]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 335 و نورى، توضيح المسائل مراجع، م 336.
  • [2]. تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 335.
  • [3]. مكارم، توضيح المسائل مراجع، م 335.
  • [4]. وحيد، توضيح المسائل، م 341. (احكام وضو غسل و تيميم،  پرسمان).

رساله توضیح المسائل طهارت

[ کسی که احتیاطاً باید غسل جبیره ای و تیمّم نماید]

مسأله 718 کسی که احتیاطاً باید غسل جبیره ای و تیمّم نماید مثلًا جراحتی در پشت اوست، اگر بعد از غسل و تیمّم نماز بخواند و بعد از نماز حَدَث اصغری از او سر زند مثلًا بول کند، برای نمازهای بعد، باید وضو بگیرد (1).

این مسأله در رساله آیات عظام: فاضل، مکارم و بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی:) اگر بعد از غسل و تیمّم حدث اصغری از او سر بزند مثلًا بول کند، برای نمازهای بعد تا عذرش باقی است تیمّم بدل از غسل واجب نیست و وضو کافی است.

(تبریزی:) برای نمازهای بعد بدل از غسل احتیاطاً تیمّم کند و وضو هم بگیرد.

(خوئی:) مسأله کسی که احتیاطاً غسل جبیره ای و تیمّم نماید، اگر بعد از غسل و تیمّم نماز بخواند و بعد از نماز، حدث اصغری از او سر بزند، مثلًا بول کند، برای نمازهای بعد، بدل از غسل احتیاطاً تیمّم کند و وضو هم بگیرد و چنانچه حدث پیش از نماز باشد برای آن نماز نیز وضو گرفته و تیمّم نماید.

(سیستانی:) برای نمازهای بعد باید وضو بگیرد و چنانچه حدث پیش از نماز باشد، برای آن نماز نیز باید وضو بگیرد.

(زنجانی:) مسأله کسی که احتیاطاً هم غسل جبیره ای و هم تیمم نماید اگر بعد از تیمم حدث اصغری از او سر بزند؛ مثلًا بول کند، باید وضو گرفته و بنا بر احتیاط مستحب تیمم هم بنماید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

وضوی جبیره‌یی

 معنای وضوی جبیره‌یی

اگر روی زخم بسته است، باید جاهایی را که می‌شود شست بشوید و روی زخم بند (جبیره) به جای شستن، دست تر بکشد. به این وضو، «وضوی جبیره‌یی» می‌گویند.

احکام وضوی جبیره‌یی

اگر در اعضای وضو (صورت و دستها) زخم یا شکستگی است و روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید آن را بشوید، و اگر شستن آن مضر است باید اطراف آن را بشوید و احتیاط (واجب) آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بکشد.
اگر محل مسح، زخم است و نمی‌تواند روی آن، دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند، ولی در صورتی که می‌تواند پارچه‌یی روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد احتیاط (واجب) آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد.
کسی که در یکی از اعضای وضویش زخمی وجود دارد که دایماً از آن خون می‌آید، واجب است جبیره‌یی را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بیرون نمی‌آید، مثل نایلون.

تیمم جبیره‌یی
کسی که وظیفه‌اش تیمم است اگر محلی که باید بر روی آن مسح کند یا دستش که باید با آن مسح کند، به واسطه‌ی زخم و امثال آن بسته باشد، به همان ترتیب تیمم می‌کند یعنی محل زخم‌بندی شده را به جای پوست بدن قرار می‌دهد.

رساله آموزشی.

لينك كوتاه مطلب:   https://hadana.ir/?p=20031

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. فلسفه و فوايد تيمم چيست
  2. کیفیت تیمم چگونه است
  3. دست كشيدن بر روي بيني در تيمم
  4. زدن يا گذاشتن دست در تيمم
  5. تيمم با دست شكسته
  6. تیمم بر چه چیزهایی صحیح است
  7. احكام تيمم بدل از غسل و وضو
  8. احكام تيمم مريض
  9. تيمم براي كسي كه آب برايش ضرر دارد
  10. تيمم و وسعت وقت


كليد : تيمم و جبيره تيمم و جبيره تيمم و جبيره تيمم و جبيره تيمم و جبيره تيمم و جبيره  تيمم و جبيره تيمم و جبيره  تيمم و جبيره تيمم و جبيره تيمم و جبيره تيمم و جبيره[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. زینب می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    من اهل نماز اول وقت هستم و غسل جمعه و… اما از طرفی از لاک و زیبایی ناخن خوشم میاد .آیا میشه غسل و وضوی جبیره انجام داد؟ممنون میشم پاسخگوی سوالم باشید.تشکر فراوان

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر غسل باطل است و شخص نمی تواند کاری کند که وظیفه اش جبیره شود، معصیت است. بعدا هم باید قضا کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر