وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پیدا کردن اشیاء در کشور های غیر اسلامی

0

پیدا کردن اشیاء در کشور های غیر اسلامی

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله338ـ اگر یک مسلمان در کشورهای اروپایی و یا آمریکایی و امثال آنها، جامه دانی پیدا کند که دارای علامت است و بدان وسیله می توان صاحب آن را شناخت و یا اصلاً دارای علامت نباشد،تکلیف چیست؟

جواب: جامه دان معمولاً دارای علامتی است که بدان وسیله صاحب آن را می توان شناخت، پس اگر معلوم شود که صاحب آن مسلمان و یا در حکم مسلمان است که داراییشان محترم می باشد ویا چنین چیزی محتمل به احتمال،معقول و در خور توجه باشد لازم است یک سال صبر کند و آن را معرفی نموده و پس از آنکه از یافتن صاحب آن نومیدی حاصل شد آن را صدقه داد و اما اگر معلوم گردد که صاحب آن، غیر مسلمان است جایز است آن را تملک نمود مگر آنکه کشور از کشور هایی باشد که مسلمانان تعهد داده تحت شرایط پیشنهادی آنان زندگی کند و از جمله است تحویل یافته ها و گمشده ها به صاحبانشان که در این صورت تملک آن جایز نیست و باید مطابق تعهدات قانونی عمل کرد.

 مسئله339ـ هرگاه مبلغ زیادی پول در یک کشور اروپایی پیدا کنیم وعلامتی هم نداشته باشد می توانیم آن را تملک کنیم؟
جواب: اگر آن پول دارای علامت نباشد که بدان وسیله صاحبش را شناسایی کنیم هر چند آن علامت،مقدار و مبلغ آن باشد می توان آن را تملک کرد مگر آنکه مورد از مسائلی باشد که در پیش گفتیم که در آن صورت برابر مقررات قانونی آن کشور باید عمل شود.

۵پرسش: لقطه (چیزی که پیدا شده) اگر در کشور کافر هندوستان باشد چه حکمی دارد؟ آیا حکم کشور اسلامی با کشور کافر فرق می کند؟
پاسخ: اگر در جایی نباشد که احتمال قوی داده شود مربوط به مسلمانان است می تواند بردارید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.