وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بعد از وضو در اعضا مانع ببينيم

پرسش. اگر بعد از وضو، در اعضا مانعى ببينيم، چه كنيم؟

8

بعد از وضو در اعضا مانع ببينيم

فهرست این نوشتار:

بعد از وضو در اعضا مانع ببينيم

در نوشتار قبل « دیدن مانع در اعضای وضو و غسل بعد از نماز» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

مانع وضو

پرسش 62 . اگر بعد از وضو، در اعضا مانعى ببينيم، چه كنيم؟

همه مراجع (به جز سيستانى، مكارم و وحيد): اگر ندانيد موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده، وضويتان صحيح است؛ ولى اگر در وقت وضو، به مانع توجه نداشته ايد، بنابر احتياط واجب، دوباره وضو بگيريد.

آية اللّه  سيستانى: اگر ندانيد موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده، وضويتان صحيح است؛ ولى اگر در وقت وضو، به مانع توجه نداشته ايد، بنابر احتياط مستحب، دوباره وضو بگيريد.

آيات عظام مكارم و وحيد: اگر ندانيد موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده، وضويتان صحيح است؛ ولى اگر در هنگام وضو به آن توجه نداشته ايد، بايد دوباره وضو بگيريد.[3]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 297 ؛ نورى، توضيح المسائل، م 298؛ دفتر: خامنه اى.
  • [2]. توضيح المسائل مراجع، م 297.
  • [3]. وحيد، توضيح المسائل، م 303 و مكارم، توضيح المسائل، م 321. . (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

وجود مانع در اعضای وضو

س۶. اگر بعد از گذشت مدتی از وضو، متوجه وجود مانع در اعضای وضو شوم، و ندانم این مانع از قبل بوده یا خیر، آیا دوبار وضو بگیرم، و نماز بخوانم؟

ج. اگر بعد از وضو چیزی که مانع از رسیدن آب است در اعضای وضو ببیند، و نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضوی او صحیح است. ولی اگر بداند که ‌در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرد.

شرایط وضو

س: بعد از کار دستم را تميز کرده و در آن مانعى نديدم بعد از مدتى فهميدم مانعى بر روى دست من بوده و من با آن نماز مى‌خواندم تکليف چيست؟

ج) اگر احتمال مى‌‌دهيد آن مانع بعد از وضو گرفتن واقع شده است، وضوهاى گذشته صحيح است ولى اگر بدانيد مانع حين وضو بوده است، وضو و نمازى که با آن خوانده‌ايد، باطل بوده است.

س: اگر در هنگام وضو گرفتن، ساعت را از دستمان خارج نكنيم ولى آن را چند بار بچرخانيم تا آب به سطح پوست برسد، براى وضو اشكالى دارد؟

ج) اگر آب به پوست مى‌رسد و از بالا به پايين شسته مى‌شود اشكال ندارد.

س: اکليل‌هايى بر روى ناخن‌هاى پايم بود که در هنگام غسل واجب هر کار کردم نرفت و با همان اکليل‌ها غسل کردم اکنون که اين اکليل‌ها رفته است آيا بايد دوباره غسل خود را انجام دهم؟

ج) اگر در وقت غسل ازاله آن غير ممکن يا حرجى بوده، در صورتى که روى آن دست تر کشيده باشيد غسل شما جبيره‌اى محسوب شده و صحيح است.

س: شخصى وضو گرفته و در نماز متوجه مى‌شود اكليل بر صورتش مى‌باشد حكم نمازش چيست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حكم نماز چيست؟ چون قبلش آرايش كرده بوده؟

ج) اگر يقين دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقى بين قبل از نماز و بعد از نماز نيست و در هر صورت بايد مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگيرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
155 – اگر شخصی بعد از نماز متوجه وجود رنگ در اعضای وضو شود که مانع وضو است؛ ولی نمی داند که قبل از رنگ کاری وضو گرفته است یا بعد از آن، در این صورت حکم وضو و نماز او چیست؟
پاسخ
وضو ونماز او صحیح است مگر آنکه بداند در هنگام وضو متوجه مانع نبوده، که در این صورت نمی تواند به آن اکتفا نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. مانع در وضو و غسل : اگر مانع بسيار كوچك باشد (به اندازه يك عدس) وضو و غسل صحيح است و الّا بايد مانع را برطرف كنند و دوباره وضو بگيرند و در غسل همان قسمت را به نيت غسل زير آب بگيرند (نياز به تكرار غسل نيست) و نمازهايى كه در اين مدت خوانده‌اند را قضا نمايند.

یقین به مانع در اعضاء وضو بعد از نماز

شاید این مطالب را هم بپسندید:

پرسش : اگر بعد از اتمام وضو یا خواندن نماز متوجه شود که مانع در اعضای وضو است، تکلیف چیست؟
پاسخ : اگر مانع بسیار کوچک باشد (به اندازه دو میلیمتر) وضو صحیح است و الا باید مانع را برطرف کنند و دوباره وضو بگیرند و نمازی که خوانده اند را دوباره بخوانند.

حکم سرمه یا مداد چشم و مانند آن برای وضو

پرسش : آیا مداد چشم یا سرمه و مانند آن مانع برای وضو محسوب می شوند
پاسخ : در صورتی که غلیظ و مانع رسیدن آب نباشد مانعی ندارد. در غیر این صورت باید برطرف شود

دیدن مانع بعد از نماز

پرسش : اگر قبل از وضو از نظر وجود مانع وارسى شود ولى بعد از نماز ببیند که مانعى وجود داشته، آیا باید مانع را برطرف کرده و دوباره نماز بخواند؟
پاسخ : اگر احتمال مى دهد مانع بعد از وضو پیدا شده، اعاده لازم نیست.

حکم مانع در اعضای وضو

پرسش : وجود مانع در وضو چه حکمی دارد؟
پاسخ : باید مانعى از رسیدن آب نباشد و هرگاه مى‏ داند چیزى به اعضاى وضو چسبیده، ولى شک دارد که آیا مانع رسیدن آب هست یا نه، باید آن را برطرف کند.

آگاهی امام از وجود مانع بعد از نماز

پرسش : اگر امام جماعت بعد از نماز بفهمد که در اعضای وضو مانع وجود دارد نماز او و مأمومین چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که مانع قابل توجهی باشد و یقین به نرسیدن آب کند باید نماز را اعاده کند ولی نماز مامومین صحیح است اما اگر احتمال می دهد که مانع بعد از وضو بوجود آمده است نماز خودش نیز صحیح است.

شک در رفع مانع وضو بعد از اتمام نماز

پرسش : دیروز دست من به زنجیر چرخ خورد و به روغن سیاه آغشته شد بعد آن را شستم اما شک داشتم که پاک شده است یا نه. بعد اصلا شکم را فراموش کردم و با آن نماز خواندم. آیا نماز من صحیح است یا آن که باید قضا کنم؟
پاسخ : در صورتی که جرم آن از بین رفته و فقط رنگ آن باقی مانده، نمازتان اشکالی ندارد.

برطرف شدن مانع وضو قبل از شروع به نماز

پرسش : کسى که به خاطر بیمارى ناگزیر از تیمّم شده، اگر قبل از شروع به نماز بتواند وضو بگیرد یا غسل کند، تکلیفش چیست؟
پاسخ : لازم است وضو یا غسل بجا آورد.

منظور از وجود مانع در وضو یا غسل

پرسش : آیا موارد زیر براى وضو مانع به حساب مى آید و باید قبل از وضو آنها را برطرف کرد: الف) اثر نفتى که بعد از شستن با آب به دستها باقى مانده و به طور کامل برطرف نگردیده است. ب) رنگى که بر اثر مالیدن پوست بعضى از خوراکیها به دست مى ماند مثل پوست گردو که معمولا با گذشت زمان برطرف مى گردد. ج) اثر گچ و سیمان. د) دستها آلوده به مانعى است که نجس نیست ولى دیر (مثلا ظرف ده روز) برطرف مى گردد.
پاسخ : هرگاه چیزی که دارای جرم بوده و مانع رسیدن آب باشد بر روى اعضا در وضو یا غسل موجود باشد باید آن را برطرف کند و در غیر این صورت مانعى براى وضو نیست هر چند رنگ یا چربى داشته باشد ولى چنانچه مانعی در اعضا وجود داشته باشد که مانع از وصول آب وضو یا غسل باشد و نمى توان آن را فعلا برطرف کرد، باید مطابق دستور وضوى جبیره عمل کند.

عدم مانع بودن رنگ خودکار در وضو

پرسش : اینجانب دانشجو هستم و با خودکار زیاد کار می کنم. آیا برای وضو گرفتن باید کاملا اثر آن را از بین ببرم یا اینکه در حد امکان آن را پاک کنم کافی است؟
پاسخ : رنگ خودکار معمولا مانع نیست کمی بشویید کافی است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


آيت الله نوري همداني
آيت الله نوري همداني

آنکه در اعضاء وضو مانعي از رسيدن آب نباشد .

 

(مساله291) اگر  مي داند چيزي به اعضاء وضو چسبيده ولي شک دارد که از رسيدن آب جلوگيري مي کند يا نه ، بايد آن را برطرف کند يا آب را به زير آن برساند .

 

(مساله292) اگر  زير  ناخن چرک باشد ، وضو اشکال ندارد ولي اگر ناخن را بگيرند بايد براي وضو آن چرک را بر طرف کنند ، و نيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد ، بايد چرک زير مقداري را که از معمول بلندتر است . برطرف نمايند .

 

(مساله293) اگر درصورت ودستها وجلوي سر وروي پاها به واسطة سوختن يا چيز ديگر برآمدگي پيدا شود ، شستن و مسح روي آن کافي است و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زير  پوست لازم نيست ،  بلکه اگر پوست يک قسمت آن کنده شود ، لازم نيست آب را به زير قسمتي  که کنده نشده برساند ، ولي چنانچه پوستي که کنده شده گاهي به بدن مي چسبد و گاهي بلند مي شود ،  بايد آن را قطع يا آب را به زير آن برساند .

 

(مساله294) اگر  انسان شک کند  که  به  اعضاي وضوي او چيزي چسبيده يا نه چنانچه احتمال او درنظر مردم بجا باشد مثل آنکه بعد ازگل کاري،شک کند گل به دست او چسبيده يا نه ، بايد وارسي کند يا بقدري دست بمالد که اطمينان پيدا کند که اگر بوده بر طرف شده يا آب به زير آن رسيده است .

 

(مساله295) جائي  را که بايد شست و مسح کرد هر قدر چرک باشد ، اگر چرک آن مانع از رسيدن آب به بدن نباشد اشکال ندارد ، و همچنين است اگر بعد از گچ کاري و مانند آن چيز سفيدي که جلوگيري از رسيدن آب به پوست نمي نمايد بر دست بماند ، ولي اگر شک کند که با بودن آنها آب به بدن مي رسد يا نه ، بايد آنها را بر طرف کند .

 

(مساله296) اگر پيش از وضو بداند که در بعضي  از  اعضاء  وضو  مانعي  از رسيدن آب هست و بعد از وضو شک کند  که  در  موقع  وضو  آب را به  آنجا  رسانده  يا  نه  وضوي او صحيح است ، ولي اگر بداند که موقع وضو ملتفت آن مانع نبوده ، بايد دوباره وضو بگيرد .

 

(مساله297) اگر در بعضي از اعضاء وضو مانعي باشد که گاهي آب به خودي خود زير آن مي رسد  و گاهي نمي رسد  و  انسان بعد  از  وضو شک کند  که  آب زير آن رسيده يا نه ، چنانچه بداند موقع  وضو  ملتفت  رسيدن آب  به  زير  آن نبوده ، واجب است ، دوباره وضو بگيرد .

 

(مساله298) اگر بعد  از  وضو  چيزي  که مانع از رسيدن آب است در اعضاء وضو ببيند و نداند  موقع  وضو بوده يا بعد پيدا شده ، وضوي او صحيح است ، ولي اگر بداند که در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده ، احتياط واجب آن است که دوباره وضو بگيرد .

 

(مساله299) اگر  بعد از  وضو  شک کند چيزي که مانع رسيدن آب است در اعضاء وضو بوده يا نه ، وضو صحيح است

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی نوری همدانی

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. . می گوید

    سلام. بعضی از مراجع گفتند که ترشح چشم مانع وضو هست ولی در صورتی که موقع بسته شدن چشم آشکار نباشد مانع نیست. ولی بعضی مراجع مثل آیت الله مکارم گفتند که مانع نیست کلا. حال میخواهم نظر آیت الله نوری همدانی را در این مورد بدانم. ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر بیرون چشم است و آب به زیر آن می رسد مانع نیست. و اگر شک داشتید که مانع هست یا نه لازم است برطرف کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. p می گوید

    پس نظر ایت الله نوری همدانی چرا نیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظر معظم له اضافه شد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. نرگس می گوید

    سلام
    ببخشید نظر آیت الله صافی گلپایگانی رو هم بنویسید
    من نماز خوندم و قدری گوجه روی ناخنم دیدم
    ولی چون بعد سالاد درست کردن سریع دستامو شستم احتمال نمیدادم ک چیزی باشه
    نماز عصر رو خوندم و برای نماز مغرب هم دوباره وضو گرفتم و الان تازه مانع را دیدم
    هر دونماز رو دوباره بخونم؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مانع رسیدن آب بوده است، مانع را برطرف و مجدد وضو بگیرید و نماز را اعاده نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. پرستو می گوید

    سلام من برای جشنی لاک به ناخن هام زده بودم، ولی برای وضو لاک هامو پاک کردم و وضو گرفتم و نماز خوندم؛ اما بعد از خوندن نماز متوجه شدم مقداری لاک( اندازه ی سه میلیمتر) روی ناخنم مونده بود؛ آیا نماز و وضو ی من باطل شده؟؟ لاک اندازه ی سه میلیمتر بود نه دو میلیمتر!!

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مانع رسیدن آب به پوست یا ناخن باشد، مجدد وضو بگیرید و نماز را مجدد بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر