وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

«غذاهای معنوی» در ماه ضیافت الهی قرآن، دعاها، ذکر و انس با خدا هستند

0

«غذاهای معنوی» در ماه ضیافت الهی قرآن، دعاها، ذکر و انس با خدا هستند

این ماه هم بهار قرآن است و هم ماه نزول آن. «ماه نزول قرآن» یعنی قرآن باید به ما هم نازل بشود. یعنی ما هم باید طوری قرآن را بخوانیم و با آن انس بگیریم که احساس کنیم که این آیات دارد به ما هم نازل می شود. باید واقعا احساس «مخاطب قرآن بودن» را بکنیم. وقتی خود را واقعا مخاطب قرآن قرار دادیم، پیامهای آسمانی را  خوب دریافت می کنیم.
مطالعه ظاهری قرآن، یعنی «قرائت» نباید ترک شود. مثلاً خیلی ها روزی یک جز از قرآن را قرائت می کنند که تا آخر ماه، یک دور قرآن را ختم کرده باشند. رسیدن نغمه و موسیقی قرآن به گوش انسان نیز، اثر خاص خودش را خواهد داشت و انسان نباید گوش و قلب خودش را از این نغمه الهی محروم کند.

اما مهم این است که گذشته از الفاظ، باید با باطن قرآن و مفاهیم آن آشنا شویم. بنابراین سعی کنیم با مراجعه به تفسیر، در عمق قرآن تفکر کنیم. انسان باید از این پوسته در بیاید و داخل هسته و بطن قرآن شود. برای وارد شدن به بطن قرآن باید با ادبیات و زبان قرآن آشنا شویم. شما اگر به عشق قرآن وقتی را برای خواندن درس عربی (صرف، نحو) بگذارید، برای این که قرآن را خوب بفهمید، لحظه به لحظه ای که دارید آن درس را می خوانید، دارید عبادت می کنید. اصلا حیف است که ما زبان و فرمول غذای خودمان را و چیزی که به ما امکان می دهد، از این غذا بهره ببریم، بلد نباشیم.

روزها و شبهای ماه رمضان فرصت دعا و مناجات با الله است

از غذاهای دیگر در این ماه، دعاست. دعاها را با میل و رغبت و نه با بی میلی بخوانید. دعاهایی که در این ماه وارد شده، بیش از میزان دعاهایی است که در ماه های دیگر وارد شده است. بسیاری از دعاهای شیرین وارد شده که غذاهای عالی محسوب می شود. اما چون ما زبان عربی بلد نیستیم، مثل این است که معده مناسب با این غذا را نداریم. وقتی هم این غذا ها را دریافت می کنیم، معده ما پس می زند و نمی تواند آن را دریافت و هضم کند. چرا؟ چون نمی فهمد. نمی تواند آن را درک کند. خیلی از مناجات ها، دعاهای بسیار عالی هست در این ماه مبارک که ما چون فقط زبان آن را بلد نیستیم، نمی توانیم درک بکنیم.

توصیه می کنم به دوستان که شب ها ترجمه این دعای افتتاح را بخوانند. حداقل دعای افتتاح و دو سه تا دعای کوچک  بعد از آن است که مجموع آنها شاید ۴ یا۵ صفحه بشود. فارسی آن ، شاید نزدیک ده دقیقه طول بکشد. اما فارسی آن را هر شب یک وقتی بگذارید و بخوانید و مستقل و خصوصی. با خدا حرف بزنید. با شلوغی ها و اینها هم کاری نداشته باشید. دعاهایی که بعد از نماز است «یا عَلِیُّ یا عَظِیم» را حتما ترک نکنید. آن دعای «اَللّهُمَّ اَدخِل عَلی اَهلِ القُبُورِ السُّرور» به خصوص آن را حتما بخوانید. دعاهای دیگر، دو تا دعای دیگر هم با اینها هست، اینها را فراموش نکنید. دعای روز اول، دعای روز دوم، دعای روز سوم که همه آنها کوتاه است؛ در حدیک یا دوخط.

منبع:هدانابرگرفته از منتظران منجی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.