وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گفتن عقیم بودن در خواستگاری

0

گفتن عقیم بودن در خواستگاری

احتمال عقيم بودن

پرسش 48 .  اگر من بدانم كه احتمال بچه دار شدنم كم است و يا اصلاً وجود ندارد، آيا مى توانم اين موضوع را از خواستگارانم مخفى كنم و آيا اين ظلمى در حق آنان نيست؟

آنچه كه شايد بيشتر مورد توجه است از نظر اجتماعى و زمينه سازى براى تشكيل يك خانواده سالم و بدون دردسر است. در اين صورت دخترخانم بهتر است براى تداوم آن عقد و تقاضاى ازدواج و حفظ آبروى خانوادگى و اجتماعى، چنين موضوعى را به آقاپسر يا خانواده وى بگويد و جلوى برخى مشكلات و بگومگوها را بگيرد.

به عبارت ديگر عقل اجتماعى ايجاب مى كند قبل از رسميت يافتن چنين مشكلاتى، موانعى را كه برخى افراد براى آن اهميت زيادى قائل هستند و شايد هدف اصلى خود قرار داده اند و به توليد و تكثير نسل بيش از هر چيز ديگرى مى انديشند و مى خواهند در همان اوان ازدواج به فرزند خود دسترسى پيدا كنند و بهاى زيادى براى آن قائل مى شوند؛

 

به خانواده داماد و خود داماد بگويند تا اگر حساسيت شان در اين زمينه زياد است از پيگرى كار منصرف مى شوند و در غير اين صورت و داشتن روحيه انعطاف و تناسب داشتن با  ويژگى هاى جسمانى و روانى آقاپسر يا به اميد حل آن مشكل و كمك گرفتن از روش هاى درمانى يا صبر كردن در برابر چنين مشكلاتى، امكان فراهم شدن زمينه هاى ازدواج را پيش بينى كرده و اقدام به عمل و پيگيرى مى كنند، زيرا برخى از اين نوع بيمارى ها يا نقص ها قابل درمان و يا با برخى راهكارها قابل حل شدن است. همچنين برخى افراد به چنين وضعيتى رضايت دارند و به دنبال چنين افرادى مى گردند.

 

پس بيان اين ضعف يا نقص حتى در صورتى كه يقين به آن داريد، نبايد نگرانى زيادى را ايجاد كرده يا از پيدا شدن همسرى متناسب با خود مأيوس شويد؛ زيرا برخى افراد حاضرند با چنين وضعيتى كه از طرف مقابل اطلاع دارند، ازدواج كنند و ثانيا چه بسا اين بيمارى يا نقص با روش هاى جديد پزشكى و درمانى، حل شده و برطرف شود و از همه بالاتر آن كه لطف حضرت حق تعالى شامل مى شود و از تأثير دعا و غيرطبيعى و ماورائى مأيوس نباشيد و نمونه هاى فراوان آن را خودتان نيز مشاهده كرده ايد يا شنيده ايد.

بنابراين پس از انجام مراسم خواستگارى در پايان آخرين مراحل و پيش بينى داشتن روحيه انعطاف از طرف مقابل، موضوع را با بيان ساده و لطيف و برجسته نكردن آن به خواستگار بگوييد تا در صورت تمايل و ايجاد رابطه عاطفى و آشنايى با خانواده محترمتان به روند ازدواج كمك شود تا با طرح مشكل در اولين مراحل يا با بزرگ جلوه دادن آن يا غيرقابل حل بودن آن در دور كردن و فاصله گرفتن از ازدواج كمك شود.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى (با ویرایش) .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.