وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد

0

اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد

اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد

رساله توضیح المسائل معاملات

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][قصد خریدار بر عدم پرداخت پول کالا]

مسأله 2065 اگر خریدار قصدش این باشد که پول جنس را ندهد (1) معامله اشکال دارد (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (گلپایگانی)، (صافی): به نحوی که قصد معامله نداشته باشد..

(2) (گلپایگانی)، (صافی): و اگر جدّاً قصد معامله داشته باشد اشکال ندارد.

(زنجانی): چون معمولًا فروشنده تنها در صورت دادن پول جنس به معامله رضایت دارد معامله باطل است.

(خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): مسأله اگر خریدار جدّاً قاصد معامله است [1] ولی قصدش این باشد که پول جنسی را که می‌خرد ندهد، این قصد به صحّت معامله ضرر ندارد و لازم است پول آن را به فروشنده بدهد. [2] (مکارم): مسأله هرگاه خریدار از اوّل قصدش این باشد که پول جنس را ندهد معامله اشکال دارد، همچنین اگر قصدش این باشد که از پول حرام بدهد؛ ولی اگر از اوّل قصدش این نباشد که بعداً از حرام بدهد معامله صحیح است، ولی پول حرامی را که داده است کفایت نمی‌کند، باید مجدّداً از پول حلال بدهد.

———————————–

[1] (من نوری): اگر مشتری در حقیقت، قصد معامله دارد..

[2] (من نوری ): و همچنین اگر قصد داشته باشد که پول جنسی را که به ذمّه خریده بعداً از حرام بدهد، معامله صحیح است؛ ولی باید مقداری را که بدهکار است از مال حلال بدهد.

از مال حرام بدهد در صورتی که فروشنده راضی باشد مثل آنکه شخصی لا أبالی باشد یا به علت ندانستن وضعیت پول پرداخت شده و حلال بودن آن پول برای وی، به حکم ظاهر شرع، به معامله راضی باشد، معامله صحیح می‌باشد. ولی باید مقداری را که بدهکار است از مال حلال بدهد.

[ اگر خریدار بخواهد پول جنس را بعداً از حرام بدهد]

مسأله 2066 اگر خریدار بخواهد پول جنس را بعداً از حرام بدهد و از اوّل هم قصدش این باشد، معامله اشکال دارد. و اگر از اوّل قصدش این نباشد معامله صحیح است ولی باید مقداری را که بدهکار است از مال حلال بدهد.

(نوری)، (مکارم): رجوع کنید به ذیل مسأله 2065 این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست (اراکی): مسأله اگر خریدار، چیزی را به ذمّه بخرد و بخواهد پول آن را بعداً از حرام بدهد، هر چند از اوّل هم قصدش این باشد معامله صحیح است ولی باید مقداری را که بدهکار است از مال حلال بدهد.

(گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر خریدار معامله را به ذمّه انجام دهد و بخواهد پول جنس را بعداً از حرام بدهد، معامله صحیح است، ولی باید مقداری را که بدهکار است از مال حلال بدهد و اگر از حرام بدهد دَینش ادا نمی‌شود.

(خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): مسأله اگر خریدار بخواهد پول جنسی را که به ذمّه خریده بعداً از مال حرام بدهد، معامله صحیح است ولی باید مقداری را که بدهکار است از مال حلال بدهد ((خوئی)، (سیستانی): تا این که ذمّه‌اش بری ء گردد).

(زنجانی):اگر كسى جنسى را با پول معيّن حرام بخرد معامله باطل است ولى اگر معامله بر روى پول غير معيّن (به گونۀ كلّى) انجام گيرد و خريدار تصميم داشته باشد كه پول جنس را از مال حرام بدهد در صورتى كه فروشنده راضى باشد، مثل آن كه شخصى لاابالى باشد، يا به علّت ندانستن وضعيّت پول پرداخت شده و حلال‌بودن آن پول براى وى (به حكم ظاهر شرع) به معامله راضى باشد، معامله صحيح است، ولى بايد مقدارى را كه بدهكار است از مال حلال بدهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/ZjwlTA

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام خريد و فروش 



کلید: اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد اگر پول کالا را ندهد یا از حرام بدهد[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.