وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اهمیت توجه به مسائل جنسی توسط زوجین

در روايات فراوانى اين موضوع مهم بيان شده و تصريح مى كند يكى از آداب همبستر شدن با همسر، ملاعبه يعنى تحريك زن از طريق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن است

0

اهمیت توجه به مسائل جنسی توسط زوجین

از چه راه هايى انسان مى تواند ميل جنسى خود را از طريق زنش ارضا كند؟

مطابق آموزه هاى اسلامى زن و مرد مى توانند هر گونه لذتى را از هم ببرند و حلال است. اما براى اينكه كانون خانواده دچار برخى از مشكلات كه از نارضايتى جنسى يكى از همسران بوجود مى آيد نشود بهتر است كه در اين مساله به نكاتى توجه گردد.

از آموزه هاى دينى به دست مى آيد، همبستر شدن زن و شوهر و ارضاى غريزه جنسى عبادت محسوب مى شود و حتى در روايتى آمده است اگر كسى عمل نزديكى با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد به يكى از سنت هاى پيامبران (ص) عمل كرده است.

يكى از آموزه هاى ضرورى براى هر پسر و دختر جوان كه تصميم دارند ازدواج كنند اين است كه دانستنى هاى لازم براى اين كار را ياد بگيرند. اين دانستنى ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاى عاطفى يكديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت راه هاى مختلف همبستر شدن، آگاهى از راه هاى جلوگيرى از باردارى، تنظيم خانواده، آگاهى از احكام شرعى آن اعم از زمان و مكان آميزش و مسائل ديگر آن مثل غسل و امثال آن، رعايت بهداشت ظاهرى مثل مسواك زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهى از نكات بهداشتى آميزش و رعايت آن، آگاهى ضمنى از اختلال هاى جنسى كه در صورت وقوع، سريعا براى معالجه اقدام كنند و صدها نكته ريز و درشت كه بيان آنها در اين نامه مقدرو نيست و براى فراگيرى آن لازم است به كتاب هاى مفيدى كه در اين زمينه تأليف شده مراجعه كنيد.

نكته اى كه در اينجا لازم است يادآورى كنيم اين است كه رسيدن زن و شوهر به اوج لذت جنسى (ارگاسم) يكى از علائم انجام شدن موفقيت آميز آميزش جنسى است. اما با تأسف بايد بگوييم بسيارى از همسران به دلايل مختلف كه مهمترين آن عدم آگاهى و رعايت نكات بالا است، از انجام رضايت بخش اين عمل ناتوانند و به همين جهت به مشكلات زيادى اعم از جسمى و روانى مبتلا مى شوند. حتى طبق آمارى كه روان شناسان و كارشناسان امور خانواده ارائه كرده اند بيش از 75 درصد از عوامل اختلاف هاى خانوادگى ريشه در اين موضوع دارد. حتى شيخ اجل سعدى در گلستان در ضمن داستانى مى گويد:

زن كز بر مرد بى رضا برخيزد

زان خانه و زان سرا بلا برخيزد

نكته دوم اين است كه در رسيدن به اوج لذت جنسى، كه علامت آن انزال در زن و مرد است، بين زن و مرد تفاوت وجود دارد و معمولاً مرد بسيار زودتر از زن به اين مرحله مى رسد. به همين خاطر بسيارى از مردان وقتى به ارگاسم مى رسند دست از كار مى كشند در حالى كه هنوز همسرشان به ارگاسم نرسيده است. رها كردن زن دراين حالت باعث مى شود مشكلات جسمى زيادى از جمله ايجاد درد در ناحيه كمر و شكم برايش به وجود آيد. پس لازم است مرد به اين نكته توجه كند و قبل از آميزش، همسرش را با تحريك كردن، آماده اين كار كند. توجه داشته باشيد كه خانمها بر خلاف مردان بيشتر با لمس تحريك مى شوند.

در روايات فراوانى اين موضوع مهم بيان شده و تصريح مى كند يكى از آداب همبستر شدن با همسر، ملاعبه يعنى تحريك زن از طريق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن است و حتى در حديثى آمده است مردى كه قبل از نزديكى با همسرش ملاعبه كند، مورد نظر و لطف و رحمت ويژه خدا قرار مى گيرد.

آداب عمومى زناشويى: «مستحبات»

1- گرفتن وضو

2- گفتن بسم اللّه

3- در هنگام جماع تعجيل نكند و زن را براى آن آماده كند تا او هم كاملاً لذت ببرد يعنى، كمى با هم گفتگو كنيد سپس ملاعبه و بازى و بعد از آمادگى اقدام كنيد.

4- جماع در شب‏هاى دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه يا جمعه باشد.

5- هنگام جماع با زن ملاعبه و بازى كند تا او كاملاً آماده شود.

6- جماع را وقتى انجام دهد كه زن ميل دارد.

7- نزديكى بهتر است در اول شب نباشد بلكه ساعاتى بعد از خوردن شام باشد زيرا معده پر است نزديكى موجب قولنج و فلج و رعشر و نقرس و سنگ درون و چكيدن بول و فتق و ضعف بينايى مى شود.

امام رضا (ع) فرمود اين عمل را در آخر شب انجام دهيد. زيرا براى بدن صالحتر و مايه اميد بيشتر و ذكاوت بيشتر براى فرزند كه در آن ميان ايجاد مى كند مى باشد.

در اين رابطه، موارد مكروهى نيز وجود دارد كه بهتر است از آنها پرهيز گردد:

1- جماع در شب و روزى كه ماه و خورشيد گرفته است.

2- هنگام غروب خورشيد.

3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.

4- شب اول ماه غير از ماه رمضان.

5- در شب آخر ماه.

6- جماع بعد از احتلام در خواب.

7- جماع در اتاقى كه بچه‏اى وجود داشته باشد.

8- نگاه كردن به فرج هنگام جماع.

9- جماع به صورت عريان.

10- جماع در زير آسمان.

11- جماع رو به قبله و پشت به قبله.

12- هنگامى كه شكم پر است.

13- جماع در جايى كه كودكى باشد كه به آنها نگاه كند يا سر و صداى آنها را بشنود، هر چند چيزى متوجه نشود.

14- جماع در فرصت بين اذان و اقامه نماز كه مخصوص اعمال عبادى است.

15- جماع بدون وضو يا غسل.

16- جماع در شب عيد قربان.

17- جماع در شب عيد فطر.

در غير اين مواردى كه مكروه است در ساير مواقع نزديكى و مقاربت اشكالى ندارد.

همچنين براى آشنايى با آداب و مستحبات آميزش به كتاب حليه المتقين مرحوم علامه مجلسى مراجعه نماييد.

در رابطه با مسائل مربوطه به ازدواج و مسائل خانواده كتاب‏هاى متعددى وجود دارد. بنابراين مى‏توانيد به كتاب‏هاى زير مراجعه فرماييد:

1- ازدواج مكتب انسان سازى شهيد دكتر پاك‏نژاد، ج 2

3- آيين همسردارى ابراهيم امينى

3- حليه‏المتقين (ص 70 75) علامه مجلسى

4- بهشت خانواده دكتر مصطفوى

5- بهداشت ازدواج از نظر اسلام دكتر صفدر صانعى

6- ازدواج و مسائل جنسى، گروهى از نويسندگان

7- مشاوره جنسى و زناشويى، على اسلامى نسب

8- مردان مريخى، زنان ونوسى

9- رازهايى درباره مردان

10- رازهايى درباره زنان

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.