وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

از چه راهى عشق مجازى را به عشق الهى و حقيقى تبديل كنيم؟

0

از چه راهى عشق مجازى را به عشق الهى و حقيقى تبديل كنيم؟

بايد نخست كوشيد كه اين «عشق مجازى» ريشه در هواهاى نفسانى انسان نداشته باشد بلكه منشأ آن دل باشد زيرا عشق مجازى- كه در طبيعت و ماديت ريشه‏دار باشد- هيچ گاه نمى‏تواند آدمى را به «عشق حقيقى» رهنمون شود.

تنها آن عشق مجازى كه در دل جاى دارد، مى‏تواند پلى براى رسيدن به عشق الهى باشد. عاشق بايد به منشأ كمال و حسن معشوق توجّه كند و ديدگاه خود را به آن معطوف دارد و معشوق مجازى را «نمادى» از معشوق حقيقى خويش تلقى كند و او را جلوه‏اى از جمال و كمال او بداند.

اگر در عشق مجازى، عاشق همواره به اين حقيقت واقف شود كه معشوق او «مجازى» است و تنها براى راهبرى او به «عشق برتر و برين» است، مى‏تواند از اين عشق گذر كرده و به عشق حقيقى و الهى برسد امّا اگر نگاه خويش را بر همان معشوق مجازى محدود سازد و جان و دلش محدود و مسخر و مقيد وى گردد، هيچ‏گاه نمى‏تواند از او گذر كند و به معشوق حقيقى دست يابد. علاوه بر اين همواره بكوشد و دقّت نمايد كه هنگام برخورد با معشوق مجازى، به ياد معشوق حقيقى افتد و با نگاه او، هجران معشوق اصلى را ياد آورد مانند عشق يعقوب به پسرش يوسف: هرگاه كه يعقوب، يوسف را به «چشم سر» مى‏ديد، به «چشم سرّ» در مشاهده حق بود و چون مدتى مشاهده يوسف از وى دريغ شد، مشاهده حضرت حق نيز از دل وى در حجاب گرديد. از اين رو آن همه جزع و فزع يعقوب در فراغ يوسف، بر فوت مشاهده حق بود نه بر فوت مصاحبت يوسف و آن زمان كه دوباره به ديدار يوسف موفق شد، به سجده افتاد كه دلش معشوق اصلى را ديد.(1)

به هر روى، زمانى مى‏توانيم عشق مجازى را به عشق الهى و حقيقى مبدل سازيم كه از آن گذر كنيم و به منشأ و منبع اصلى و سبب اصيل آن روى آوريم.

چشم دريا ديگر است و كف دگر

كف بهل وز ديده دريانگر
جنبش كف‏ها ز دريا روز و شب‏

كف همى بينى و دريا نى عجب‏
ما چو كشتيها به هم بر مى‏زنيم‏

تيره چشميم و در آب روشنيم‏
اى تو در كشتى تو رفته به خواب‏

آب را ديدى، نگر در آبِ آب‏
آب را آبى است كو مى‏راندش‏

روح را روحى است كو مى‏خواندش‏
(2)

(1) كشف الاسرار، ج 5، ص 140 در اين خصوص نگا: عرفان اسلامى، صص 177 و. 178
000 (2) مثنوى‏معنوى، دفتر 3، ابيات 1270-. 1274

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.