وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نهی روایات از سوار شدن زن بر مرکب(زین، موتور و …)/علائم آخرالزمان

نهی روایات از سوار شدن زن بر مرکب(زین، موتور و ...)/علائم آخرالزمان

مراد از سوار شدن زنان بر زين، چه بسا خودنمايي هاي تحريک کننده باشد كه گاهي با ماشين سواري و دوچرخه سواري در ميان مردان و پسران جلوه گري مي كنند. البته احتمال دارد منع اسب سواري خانم ها به خاطر اين بوده است كه خود زين به گونه اي است كه باعث تحريك جنسي خود زن مي شود و براي آنها خوب نبوده است.

0

نهی روایات از سوار شدن زن بر مرکب(زین، موتور و …)/علائم آخرالزمان

1. در احاديث معتبر آمده است: از جمله نشانه‌هاى بدى كه در آخرالزّمان آشكار مى‌شود آن است كه زنان بر زين (اسب) سوار مى‌شوند.[1]
2. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «زين براى زنان، مركب ملعونى است».[2]
3. در روايتى معتبر مى‌خوانيم كه امام باقر عليه السلام فرمود: «جايز نيست زنان بر زين سوار شوند، مگر در سفر يا به هنگام ضرورت».[3][1] . مختصر البصائر، ص 143.

[2] . كافى، ج 6، ص 541، ح 1.
[3] . خصال، ج 2، ص 375؛ بحارالأنوار، ج 76، ص 300، ح 2.


زنان آخرالزمان

به نظر میرسد صرف نظر از بحث سندی این روایت از لحاظ محتوایی دلالتی بر عدم جواز رانندگی زن ندارد آنچه در این روایت مورد مذمت واقع شده سوار شدن زن بر خصوص زین است که معمولا روی اسب قرار میگیرد موید این مطلب روایتی است که از امیر مومنان علیه السلام نقل شده که میفرماید زنان را سوار بر زین نکنید که موجب تحریک وتهییج {شهوت جنسی}آنان میشوید {بحارج100 ص260}

 

ودر روایتی در ادمه این حدیث آمده موجب تحریک آنان بر فجور واعمال منافی عفت میشوید بنا بر این با توجه به این روایت خصوص سوار شدن زن بر زین به شکل خاص که موجب تحریک شهوت جنسی است و از سوی دیگر با عفت و مستور بودن زن نیز منافات دارد مورد مذمت قرار گرفته

ولی نشستن زن بر روی صندلی وسیله نقلیه ویا هر چیز غیر زین به شکل مخصوص بلا اشکال است ضمن آنکه در این روایت نهی مقید به رانندگی کردن زن نشده وصرف سوار شدن بر زین مورد مذمت است که اگر قرار باشد صندلی ماشین ویا هر وسله نقلیه مانند آنرا نیز شامل شود لازمه آن این است که زن به عنوان سر نشین نیز سوار بر ماشین نشود در حالی که چنین برداشتی خلاف بدیهیات دین است

 

نکته دیگر در مورد این روایت این است که لعنی که در روایات برای برخی از اعمال وارد شده وبه این تعبیر است که خداوند لعنت کند کسی را که فلان عمل را انجام دهد در همه جه به معنای حرمت انجام آن عمل نیست وبرخی اوقات ممکن است آن عمل مکروه باشد , لعن به معنای دوری از رحمت خداست که در اعمال حرام موجب دوری بیشتر ودر اعمال مکروه موجب دوری کمتری است

دلیل این مطلب که لعن از سوی خداوند بر انجام عمل مکروه نیز هست روایات است از جمله در روایتی میفرماید خداوند لعنت کند کسی را که تنها غذا بخورد وبرده اش را بزند وعطای خود را از دیگران دریغ کند که مشخص است تنها غذا خوردن ومنع کمک وعطا از دیگران فی حد نفسه حرام نیست ضمن آنکه توجه به این نکته نیز لازم است که وارد بودن لعنت از خداوند بر کسی مطلبی غیر از لعنت کردن ما آن فرد را به این معنی که اگر در این روایات وارد شده خداوند لعنت کرده کسی را که این گونه باشد معنایش این نیست که جایزاست ما نیز ان فرد را لعنت کنیم چون لعنت کردن غیر کفار ومنافقین جایز نیست, در هر صورت با توجه به مطالب یاد شده رانندگی کردن[ماشین] زن فی حد نفسه با رعایت شئون اسلامی بلا اشکال است وآنچه در این روایت مورد مذمت است سوار شدن بر زین وسوارکاری است که آنهم صرفا مرجوح بودن این عمل از روایت استفاده میشود وحرمت آن نیاز به دلیل روشنی دارد .

الف. مقام معظم رهبرى مى‏فرمايند اگر مفسده نداشته باشد و با حفظ حجاب اسلامى باشد اشكال ندارد، (استفتاء از دفتر مقام معظم رهبرى).

ب. آيت‏الله فاضل: رانندگى، اسب‏سوارى و دوچرخه سوارى و هر كارى كه باعث جلب توجه نامحرم بشود براى زن اشكال دارد ـ و رانندگى اگر در عرف عادى شود و جلب توجه نامحرم نكند با حفظ حجاب كامل اسلامى اشكال ندارد، (استفتاء از دفتر آيت‏الله فاضل).

ج. آيت‏الله مكارم: رانندگى اگر با حفظ حجاب اسلامى باشد اشكال ندارد و دوچرخه سوارى و اسب‏ سوارى اگر بين خود زنها و دور از چشم نامحرمان باشد اشكال ندارد، (استفتاء از دفتر آيت‏الله مكارم).

د. آيت‏الله تبريزى: رانندگى با حفظ حجاب اسلامى اشكال ندارد اما دوچرخه سوارى و اسب سوارى هم اگر دور از چشم نامحرمان و در بين خود زنها باشد اشكال ندارد.

ه . آيت‏الله بهجت: رانندگى اگر براى نامحرم نباشد و يا حفظ حجاب كامل اسلامى باشد اشكال ندارد اما دوچرخه سوارى و اسب ‏سوارى اگر در بين خود زنها و دور از چشم نامحرمان باشد و مفسده‏اى هم نداشته باشد اشكال ندارد. بلكه كراهت دارد.

از فتاواي مراجع عظام تقليد روشن مي گردد که نفس سوار شدن دوچرخه براي خانم ها اشکال ندارد و آنچه مورد بحث و اشکال است جلب نظر نامحرم و ايجاد مفسده است و اين ملاک مختص دوچرخه سواري نيست بلکه هر کاري که موجب مفسده و تحريک ديگران باشد براي خانم ها حرام است.

مراد از سوار شدن زنان بر زين، چه بسا خودنمايي هاي تحريک کننده باشد كه گاهي با ماشين سواري و دوچرخه سواري در ميان مردان و پسران جلوه گري مي كنند. البته احتمال دارد منع اسب سواري خانم ها به خاطر اين بوده است كه خود زين به گونه اي است كه باعث تحريك جنسي خود زن مي شود و براي آنها خوب نبوده است.

لوح فشرده پرسمان،

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.