وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج با دختر بی حجاب

0

ازدواج با دختر بی حجاب

من قصد ازدواج با دختري را دارم كه از بابت بسياري از مسائل با من اشتراكات زيادي دارد. من خودم به مسائل شرعي پايبندم، و ايشان هم عليرغم علاقه اي كه نسبت به مسائل مذهبي نشان مي دهد و پاي بند به انجام برخي فرايض شرعی اصلي مانند نماز و روزه هست، اما به حجاب (در حد پوشاندن موهاي سر) اعتقادي ندارد. با توجه به اينكه من در خارج از کشور مشغول به تحصيل هستم، ايشان قصد رعايت حجاب را بعد از ازدواج با من ندارد. اگر لطف كنيد و پاسخ دهيد كه من چه وظيفه اي غير از تشويق كردن و امر به معروف و نهي از منكر كردن دارم؟ آيا، علم به اينكه ايشان حجاب خود را رعايت نخواهد كرد، باعث منع ازدواج من با ايشان مي شود؟

ابتدا بايد عرض كنيم كه سوال ما اين است كه آيا تا كنون جلسه خواستگاري داشته ايد؟ و آيا اين سوال ها را از خود دختر پرسيده ايد؟ و اينكه آيا خود او صراحتاً گفته است كه به حجاب اعتقاد ندارم؟ يا از كسي شنيده ايد؟ يا اينكه از طرز پوشش او اين مطلب را فهميده ايد؟ آيا به اصل حجاب معتقد نيست يا اينكه مثل برخي از دخترها قسمتي از موهايش بيرون است؟

اگر خودش گفته است كه به اصل حجاب معتقد نيستم و دوست دارم حجابم را بردارم اين نشانه خوبي نيست. زيرا همانطور كه گفتيد شما به شرعيّات معتقد هستيد و حجاب يكي از احكام ضروري اسلام است و البته در همه اديان آسماني به نوعي حجاب وجود داشته است.

اولين و مهم ترين بحث در انتخاب همسر ملاك هاي ازدواج مي باشد. ملاك هايي مثل ايمان، اخلاق، نجابت، اصالت خانوادگي، سلامت جسم و روح، و همتايي در اعتقادات، فرهنگ، اقتصاد و تحصيلات و سن. البته چنانچه تفصيل ملاك هاي ازدواج را خواستار باشيد می توانید آن ها را در همین سایت (با جستجویی ساده) مشاهده کنید.

همانطور كه گفتيم يكي از ملاك هاي مهم ازدواج، ايمان است. ايمان يعني نيرويي كه انسان را از گناه باز مي دارد. حجاب مصداق اطاعت خداوند براي زنان و رعايت نكردن آن مصداق معصيت و گناه مي باشد. بنابراين به دختري كه حجاب را رعايت نكند با ايمان نمي توانيم بگوييم. زيرا او دائماً در حال مخالفت با خداوند متعال است. او نه تنها در ملاك ايمان بلكه در مسئله كفويت در مسائل فرهنگي نيز احتمالاً با شما متفاوت است.

 

او فرهنگ جامعه اي كه در آن زندگي مي كند را قبول ندارد و احتمالاً در خانواده اي بزرگ شده است كه تفاوت هاي فرهنگي با خانواده شما دارد. البته اينها براي افراد مومن است و در صورتي كه پسر نيز از لحاظ ملاك ايمان كفو دختر باشد و دختر و پسر از نظر فرهنگي و مذهبي مشابهت به يكديگر داشته باشند مي توانند با يكديگر ازدواج كنند، اگر چه خداوند متعال بركت و رحمت خاصّه اش را به آنها نخواهد داشت، ولي در مورد شما اينگونه نيست و شما به مسائل مذهبي معتقد هستيد و به آنها عمل مي كنيد.

 

زماني كه كفويت و همشأني و همتايي در ازدواج رعايت نشود در ادامه زندگي مشترك، زن و شوهر اختلافات و كشمكش هاي زيادي خواهند داشت و تفاوت هايي كه دارند عامل فشار رواني براي آنها خواهد بود. همچنين در تربيت فرزند نيز هر كدام از زن و شوهر دوست دارد بر طبق باور ها و اصول فرهنگي خودش فرزندش را تربيت كند كه اين هم عامل ديگري براي تيره شدن زندگي مشترك خواهد بود.

بنابراين چنانچه در خانواده شما مسئله حجاب و مسائل مذهبي مهم است و براي شخص شما نيز اين مسئله مهم است و نمي توانيد همسرتان را بي حجاب بپذيريد اين دختر ملاك مهمّي از ازدواج شما را ندارد و اينكه اينگونه نيست كه بعد از ازدواج بتوانيد به راحتي او را قانع كنيد كه مطابق نظر شما رفتار كند. انسانها بعد از گذر از سن معيّني شخصيّت شان شكل مي گيرد و تغيير آن كار بسيار دشواري است.
اميدواريم توانسته باشيم شرايط شما را به درستي درك كرده و فضاي آينده ازدواج شما را به نحو مطلوبي براي شما ترسيم كنيم.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.