وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اختیارات مجلس و ولایت فقیه

0

اختیارات مجلس و ولایت فقیه

اختیارات مجلس

 جايگاه قوه مقننه و ملاك بودن رأى نمايندگان مردم ـ با توجه به اينكه رأى ولى فقيه در تمام شئون جامعه جارى است ـ چگونه است؟

 

با توجه به ماهيت نظام؛ يعنى، اسلامى بودن آن و اينكه مردم مسلمان وكالتشان به نمايندگان، به معناى توكيل در وضع قوانين بر اساس اسلام و قانون اساسى است؛ آنچه را كه وضع مى كنند آن گاه مشروعيت مى يابد و قابل اجرا است كه اسلاميت و هماهنگى آن با قانون اساسى و نيز با مصالح عالى جامعه اسلامى، سازگار باشد. تشخيص اين امور سازوكارها و نهادهاى خاص خود را مى طلبد.

بررسى عنصر اول و دوم را كارشناسان حقوقى و فقهى شوراى نگهبان و عنصر سوم را ولى فقيه بر عهده دارند. پس از احراز اين سه عنصر، همگان  ـ حتى ولى فقيه ـ ملزم به تبعيت و اجراى آن قوانين هستند.

از طرف ديگر در همه نظام هاى جمهورى و مبتنى بر تفكيك قوا، يك شخص يا نهادى، قدرت فرا قوه اى دارد و به عنوان رئيس حكومت در شئون مختلف جامعه، حق نظردهى و اعمال نظر دارد تا آنجا كه چه بسا به انحلال مجلس و … مى انجامد. مراجعه به حدود اختيارات رؤساى حكومت در ديگر نظام هاى سياسى دمكراتيك، جمهورى و نمايندگى، نشان مى دهد اختيارات ولى فقيه در اين زمينه كمتر از آنها است.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه سیاست و حکومت دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.