وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام متفرقه مسجد

0

احکام متفرقه مسجد

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر مسجد را برای روضه خوانی چادر بزنند]

مسأله 907 اگر مسجد را برای روضه خوانی چادر بزنند و فرش کنند و سیاهی بکوبند و اسباب چای در آن ببرند (1)، در صورتی که این کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشکال ندارد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (فاضل، مکارم:) اگر برای مراسم عزاداری و روضه خوانی و سوگواری یا جشنهای مذهبی و مانند آن مسجد را چادر بزنند و سیاهی بکوبند و اسباب چای و غذا در مسجد ببرند..

[مسأله 908 مسجد را به طلا نباید زینت نمایند]

مسأله 908 بنا بر احتیاط واجب (1) مسجد را به طلا نباید زینت نمایند (2) و هم چنین نباید (3) صورت چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند. و نقاشی چیزهایی که روح ندارد، مثل گل و بوته مکروه است.

(1) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیت اللّه اراکی نیست]

(2) (بهجت:) و هم چنین نباید صورت چیزی را نقّاشی کنند و بکشند، مخصوصاً چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد که در غیر مسجد هم اشکال دارد و احتمال دارد نماز خواندن در این مساجد هم مکروه باشد، ولی نوشتن قرآن و احادیث صحیحه در مسجد مانعی ندارد.

(3) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب نباید.. (فاضل:) نباید بنا بر احتیاط..

(گلپایگانی، صافی:) مسأله زینت کردن مسجد به طلا حرام است بنا بر احتیاط واجب، و هم چنین است نقش کردن مسجد به صورت چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد، و نقاشی چیزهایی که روح ندارد، مثل گل و بوته مکروه است.

(خوئی، تبریزی، زنجانی:) مسأله احتیاط مستحب این است که مسجد را به طلا و (زنجانی: یا نصب) صورت چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد زینت نکنند.

(مکارم:) مسأله تزیین کردن مسجد به طلا اشکال دارد و هم چنین احتیاط آن است که صورت چیزهایی که روح دارد مثل انسان و حیوان در مسجد نقش نکنند.

(سیستانی:) مسأله احتیاط واجب این است که مسجد را به طلا زینت نکنند و احتیاط مستحب ّ آن است که به صورت چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد زینت نکنند.

[مسأله 912 تمیز کردن مسجد و روشن کردن چراغ آن مستحب است]

اشاره

مسأله 912 تمیز کردن مسجد و روشن کردن چراغ آن (1) مستحب است، و کسی که می خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو کند و لباس پاکیزه و قیمتی به پوشد (2)، و ته کفش خود را وارسی کند که نجاستی به آن نباشد (3) و موقع داخل شدن به مسجد، (4) اول پای راست و موقع بیرون آمدن، اول پای چپ را بگذارد و هم چنین مستحب است از همه زودتر به مسجد آید و از همه دیرتر از مسجد بیرون رود.

(1) (مکارم:) و کوشش در تأمین حوائج آن..

(2) (اراکی:) لباس پاکیزه و فاخر به پوشد.. (مکارم:) لباس پاکیزه به پوشد..

(فاضل:) لباس پاکیزه و فاخر و قیمتی به پوشد..

(3) (مکارم:) که آلوده نباشد..

(4) (مکارم:) شایسته است..

(بهجت:) مسأله چند چیز در مسجد مستحب است، از جمله: تمیز کردن مسجد، روشن کردن چراغ آن، و قرار دادن محل تطهیر از بول و غایط در خارج مسجد؛ و نیز مستحب است کسی که می خواهد مسجد برود ته کفش خود را وارسی کند که نجاستی در آن نباشد و موقع داخل شدن به مسجد، اول پای راست و موقع بیرون آمدن، اول پای چپ را بگذارد.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 750 مستحب است مسجد دارای سقف نباشد، بلکه سایبان قرار دادن بر آن به غیر بوریا مکروه است، مگر به سبب ضرورت و یا مرجحات دیگری که با وجود آنها، بنا بر اقرب این کراهت از بین می رود.

[مسأله 913 نماز تحیت مسجد]

مسأله 913 وقتی انسان وارد مسجد می شود، مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجد بخواند و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند کافی است. این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

[مسأله 914 خوابیدن در مسجد]

مسأله 914 خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیا (1) و مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد مکروه است. و نیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد (2) و گم شده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند (3) ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.

(1) (زنجانی:) و خرید و فروش..

(2) (سیستانی:) بلکه در بعضی موارد حرام است..

(3) (بهجت:) و در هر صورت باید از کارهایی که با احترام مسجد منافات دارد یا مزاحم نمازگزاران است اجتناب کند..

(مکارم:) مسأله خوابیدن در مسجد و سخن گفتن در باره کارهای دنیا و خواندن اشعاری که نصیحت و مانند آن در آن نباشد مکروه است و هم چنین انداختن آب دهان و بینی و اخلاط سینه در مسجد و بلند کردن صدا و داد و فریاد و آن چه با موقعیّت مسجد منافات دارد مکروه می باشد.

[مسأله 915 راه دادن بچه و دیوانه به مسجد مکروه است]

اشاره

مسأله 915 راه دادن بچه و دیوانه به مسجد مکروه است (1) و کسی که پیاز و سیر و مانند اینها خورده که بوی دهانش مردم را اذیت می کند مکروه است به مسجد برود.

(1) (فاضل، مکارم:) ولی اگر آوردن بچّه ها مزاحمتی ایجاد نکند و باعث علاقه مندی آنان به نماز و مسجد شود مستحب ّ است (مکارم: و گاه واجب)..

(سیستانی:) راه دادن دیوانه به مسجد مکروه است و هم چنین است راه دادن بچّه اگر موجب زحمت نمازگزاران شود و یا این که احتمال رود مسجد را نجس کند. و در غیر این دو صورت مانعی از راه دادن بچّه به مسجد نیست بلکه گاهی اولویت دارد..

(بهجت:) مسأله مستحب است که در مسجد از خرید و فروش و سایر معاملات (عقود و ایقاعات) غیر عبادی خودداری شود و اما مانند نذر و وقف و نکاح چون حیثیت عبادی دارند اشکالی ندارد، و مستحب است از ورود دیوانگان و اطفال غیر ممیز که مراعات آداب مساجد را نمی نمایند به مساجد خودداری شود؛ و مکروه است کسی که بوی بدی از او استشمام می شود مثل بوی سیر و پیاز، داخل مسجد شود و بعید نیست نمازی را که با این حال خوانده، اعاده اش مستحب باشد.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 753 تعرض به معابد یهودیان و مسیحیان که در ذمّه اسلام هستند و آن معابد هم در دست خود آنها است جایز نیست و آن اماکن مثل مساجد محترم است و جایز نیست خراب کردن آنها مگر با شرایطی، که در مساجد هم جاری است.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/z065uD

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید:  احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد  احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجداحکام متفرقه مسجداحکام متفرقه مسجد احکام متفرقه مسجد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.