احكام روزه حضرت آیت الله العظمی مظاهری
در ادامه می توانید احكام روزه مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی مظاهری را بخوانید.
احكام روزه حضرت آیت الله العظمی مظاهری
روزه آن است كه انسان با نيّت، از اذان صبح تا مغرب، از چيزهايى كه روزه را باطل مىكند خوددارى نمايد.
مسئله 1201- نيّت يعنى توجّه به عمل براى اطاعت فرمان خدا، و لازم نيست انسان نيّت را به زبان بگويد يا از قلب خود بگذارند، بلكه همين قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد، كافى است و براى آنكه يقين كند تمام اين مدّت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مىكند خوددارى نمايد.
مسئله 1202- انسان مىتواند در هر شب از ماه رمضان تا اذان صبح براى روزه فردا نيّت كند و بهتر است كه شب اوّل ماه هم نيّت روزۀ همۀ ماه را بنمايد.
مسئله 1203- در هر روزۀ واجب اگر بهواسطۀ عذرى مثل خواب يا مرض يا مسافرت يا غفلت تا پيش از ظهر نيّت نكند و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد، بايد نيّت روزه كند.
مسئله 1204- وقت نيّت روزۀ مستحبّى از قبل از اذان صبح است تا موقعى كه به اندازۀ نيّت كردن به مغرب وقت مانده باشد كه اگر تا اين وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد و نيّت روزه مستحبّى كند، روزۀ او صحيح است.
مسئله 1205- اگر بخواهد غير روزۀ رمضان روزۀ ديگرى بگيرد و تعيينِ واقعى نداشته باشد، بايد آن را معيّن نمايد؛ مثلاً نيّت كند كه روزۀ قضا يا روزۀ نذر مىگيرم، ولى در ماه رمضان لازم نيست نيّت كند كه روزۀ ماه رمضان مىگيرم، بلكه اگر نداند ماه رمضان است يا فراموش نمايد و روزۀ ديگرى را نيّت كند، روزۀ ماه رمضان حساب مىشود.
مسئله 1206- اگر بداند ماه رمضان است و عمداً نيّت روزۀ غير رمضان كند، روزۀ ماه رمضان حساب مىشود.
مسئله 1207- اگر مثلاً به نيّت روز اوّل ماه روزه بگيرد، بعد بفهمد دوّم يا سوّم بوده، روزۀ او صحيح است.
مسئله 1208- اگر پيش از اذان صبح نيّت كند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود، روزهاش صحيح است.
صفحه 186
مسئله 1209- اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است و پيش از ظهر ملتفت شود، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد، بايد نيّت كند و روزۀ او صحيح است و اگر كارى كه روزه را باطل مىكند انجام داده باشد يا بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است، روزۀ او باطل مىباشد، ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نمايد.
مسئله 1210- اگر بچّه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود بايد روزه بگيرد و اگر بعد از اذان بالغ شود، روزۀ آن روز بر او واجب نيست.
مسئله 1211- كسى كه روزۀ قضا يا روزۀ واجب ديگرى دارد، مىتواند روزۀ مستحبّى يا روزۀ استيجارى بگيرد.
مسئله 1212- اگر كسى در روزۀ واجب يا مستحب، مردّد شود كه روزه را باطل كند يا نه، يا قصد كند كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1213- اگر در ماه رمضان، پيش از ظهر كافر مسلمان شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد، بايد نيّت روزه كند و روزۀ او صحيح است و قضا هم ندارد.
مسئله 1214- روزى را كه انسان شك دارد آخر شعبان است يا اوّل رمضان، واجب نيست روزه بگيرد و اگر بخواهد روزه بگيرد، نمىتواند نيّت روزۀ رمضان كند، ولى اگر نيّت روزۀ رمضان يا روزۀ قضا و مانند آن بنمايد، چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، روزۀ او صحيح است و از ماه رمضان حساب مىشود.
مسئله 1215- كسى كه در ماه رمضان روزه نيست، مستحب است از كارهايى كه روزه را باطل مىكند خوددارى نمايد، و مستحب است اگر غذا يا آب خورد، سير نخورد.
كارهايى كه روزه را باطل مىكند
صفحه 187
1. خوردن و آشاميدن
مسئله 1216- اگر روزهدار عمداً چيزى بخورد يا بياشامد، روزۀ او باطل مىشود، چه خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاك و شيرۀ درخت، و چه كم باشد يا زياد، حتّى اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزۀ او باطل مىشود، مگر آنكه رطوبت مسواك در آب دهان به طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود.
مسئله 1217- اگر موقعى كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده، بايد لقمه را از دهان بيرون آورد و چنانچه عمداً فرو برد روزهاش باطل است و كفّاره هم بر او واجب مىشود.
مسئله 1218- اگر روزهدار سهواً يا جهلًا چيزى بخورد يا بياشامد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1219- تزريق آمپولى كه عضو را بىحسّ مىكند يا به جاى دارو استعمال مىشود اشكال ندارد، ولى بهتر است كه روزهدار از استعمال آمپول يا سرُمى كه به جاى غذا به كار مىرود خوددارى كند.
مسئله 1220- اگر روزهدار چيزى را كه لاى دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزهاش باطل مىشود.
مسئله 1221- كسى كه مىخواهد روزه بگيرد، لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال كند، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مىرود، چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود، روزهاش باطل مىشود.
مسئله 1222- فرو بردن آب دهان گرچه بهواسطۀ خيالكردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمىكند.
مسئله 1223- فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود بهتر است آن را فرو نبرد.
مسئله 1224- اگر چيزى نظير مگس در گلوى روزهدار برود، اگر ممكن باشد بايد آن را بيرون آورد و روزۀ او باطل نمىشود و اگر ممكن نباشد فرو بردن آن مانعى ندارد و روزۀ او هم صحيح است.
صفحه 188
مسئله 1225- اشخاصى كه به تنگى نفس مبتلا مىباشند و به دستور پزشك هنگام تنگى شديد نفس توسّط وسيلهاى كه حاوى مواد اكسيژنى است از راه دهان اكسيژن به ريۀ خودشان مىرسانند، روزۀ آنها صحيح است.
مسئله 1226- اگر روزهدار به قدرى تشنه شود كه تحمّل آن طاقتفرسا باشد و يا خوف ضرر بدهد، مىتواند به اندازۀ رفع ضرورت آب بياشامد، ولى روزۀ او باطل مىشود و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيۀ روز از بهجا آوردن كارى كه روزه را باطل مىكند، خوددارى نمايد.
مسئله 1227- جويدن و چشيدن غذا كه معمولًا به حلق نمىرسد گرچه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمىكند، ولى اگر انسان از اوّل بداند كه به حلق مىرسد، چنانچه فرو رود، روزهاش باطل مىشود و بايد قضاى آن را بگيرد و كفّاره هم بر او واجب است.
مسئله 1228- انسان نمىتواند براى ضعف روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولًا نمىشود آن را تحمّل كرد، خوردن روزه اشكال ندارد.
2. رساندن غبار غليظ به حلق
مسئله 1229- اگر بهواسطۀ باد يا جاروب كردن و مانند اينها غبار برخيزد و بر اثر عدم مواظبت به حلق برسد، روزهاش باطل مىشود و همچنين اگر دود و بخار در اثر عدم مواظبت به حلق برسد، روزه را باطل مىكند و امّا اگر سهواً يا جهلًا يا بىاختيار، غبار و دود و مانند آن به حلق برسد، مانعى ندارد.
مسئله 1230- استعمال سيگار و ترياك و هرويين و ساير دخانيات روزه را باطل مىكند.
3. اماله كردن
مسئله 1231- اماله كردن با چيز روان، گرچه از روى ناچارى و براى معالجه باشد، روزه را باطل مىكند، امّا اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسئله باشد، روزه باطل نمىشود، و استعمال شيافهايى كه براى معالجه است، مطلقاً اشكال ندارد.
4. جماع
مسئله 1232- جماع (نزديكى با زن يا مرد يا حيوان) روزه را باطل مىكند، گرچه فقط به مقدار ختنهگاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد.
صفحه 189
مسئله 1233- اگر كمتر از مقدار ختنهگاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد و يا شك كند كه به اندازۀ ختنهگاه داخل شده يا نه، روزۀ او صحيح است.
مسئله 1234- اگر فراموش كند كه روزه است و جماع نمايد يا مسئله را نداند يا او را به جماع مجبور نمايند، به طورى كه از خود اختيارى نداشته باشد، روزۀ او باطل نمىشود، ولى چنانچه در بين جماع يادش بيايد يا ديگر مجبور نباشد، بايد فوراً از حال جماع خارج شود و اگر خارج نشود، روزۀ او باطل است.
5. استمناء
مسئله 1235- اگر روزهدار با خود، كارى كند كه منى از او بيرون آيد، روزهاش باطل مىشود؛ امّا اگر بىاختيار يا سهواً يا جهلًا يا در خواب منى از او بيرون آيد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1236- هرگاه روزهدار بداند كه اگر در روز بخوابد محتلم مىشود، يعنى در خواب منى از او بيرون مىآيد، مىتواند در روز بخوابد و چنانچه بخوابد و محتلم هم بشود، روزهاش صحيح است.
مسئله 1237- اگر روزهدار در حال بيرونآمدن منى از خواب بيدار شود، واجب نيست از بيرونآمدن آن جلوگيرى كند.
مسئله 1238- روزهدارى كه محتلم شده، مىتواند بول كند، گرچه بداند بهواسطۀ بول باقيماندۀ منى از مجرا بيرون مىآيد.
مسئله 1239- اگر به قصد بيرون آمدن منى كارى بكند، ولى منى از او بيرون نيايد، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1240- اگر روزهدار بدون قصد بيرون آمدن منى، با كسى بازى و شوخى كند، در صورتى كه عادت نداشته باشد كه بعد از بازى و شوخى منى از او خارج شود، گرچه اتفاقاً منى بيرون آيد، روزۀ او صحيح است.
6. باقىماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح
مسئله 1241- اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند يا اگر وظيفۀ او تيمّم است عمداً تيمّم ننمايد، روزهاش باطل است، ولى اگر از روى سهو يا جهل يا اجبار غسل يا تيمّم ننمايد، روزهاش صحيح است.
صفحه 190
مسئله 1242- كسى كه جنب است و مىخواهد روزه بگيرد گرچه روزۀ مستحبّى باشد، چنانچه عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود، مىتواند با تيمّم روزه بگيرد و صحيح است و لازم نيست تا اذان صبح بيدار بماند.
مسئله 1243- اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك يا چند روز يادش بيايد، روزههايى كه گرفته، صحيح است، ولى مستحب است كه آن روزهها را قضا كند.
مسئله 1244- كسى كه در شب ماه رمضان براى هیچکدام از غسل و تيمّم وقت ندارد، اگر خود را جنب كند، روزهاش باطل است و قضا و كفّاره بر او واجب مىشود، ولى بايد آن روز را روزه بگيرد، امّا اگر براى تيمّم وقت دارد، چنانچه خود را جنب كند، با تيمّم روزۀ او صحيح است.
مسئله 1245- اگر گمان كند كه به اندازۀ تيمّم وقت دارد و خود را جنب كند و بعد بفهمد وقت براى تيمّم ندارد، روزهاش صحيح است.
مسئله 1246- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مىداند كه اگر بخوابد تا اذان صبح بيدار نمىشود، نبايد بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزهاش باطل است و قضا و كفّاره بر او واجب مىشود، مگر اينكه بدون اختيار خوابش ببرد.
مسئله 1247- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و احتمال مىدهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، در صورتى كه بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزهاش صحيح است.
مسئله 1248- اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد علاوه بر گرفتن روزۀ آن روز، قضاى آن را هم بگيرد. و همچنين است اگر براى دفعه سوّم يا بيشتر بخوابد و بيدار نشود، ولى در هیچیک از اينها كفّاره بر او واجب نمىشود.
مسئله 1249- خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اوّل حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد، خواب اوّل حساب مىشود.
مسئله 1250- اگر روزهدار در روز محتلم شود، واجب نيست فوراً غسل كند.
مسئله 1251- هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، گرچه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزۀ او صحيح است.
صفحه 191
مسئله 1252- كسى كه مىخواهد در غير ماه رمضان روزه بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، گرچه از روى عمد نباشد، روزۀ او باطل است، ولى اگر روزۀ معيّنى مىخواهد بگيرد و يا وقت قضاى روزۀ ماه رمضان تنگ باشد، اگر از روى عمد نباشد، بايد آن روز را روزه بگيرد.
مسئله 1253- زنى كه پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك مىشود، اگر مىتواند بايد غسل كند و اگر نمىتواند بايد تيمّم نمايد و احكام جنابت كه قبلًا گفته شد، در مورد او جارى نمىشود.
مسئله 1254- اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند، گرچه نزديك مغرب باشد، روزۀ او باطل است.
مسئله 1255- اگر زنى كه در حال استحاضه است غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضهگفته شد بهجا نياورد، نمازهاى او باطل، ولى روزۀ او صحيح است.
مسئله 1256- كسى كه مسّ ميّت كرده، يعنى جايى از بدن خود را به بدن ميّت رسانده، مىتواند بدون غسل مسّ ميّت روزه بگيرد و اگر در حال روزه هم ميّت را مس نمايد، روزۀ او باطل نمىشود.
مسئله 1257- كسى كه جنب است يا از حيض يا نفاس پاك شده است و آب ندارد كه غسل كند و چيزى هم نيست كه بر آن تيمّم كند، بايد روزه بگيرد و روزۀ او صحيح است و قضا هم ندارد.
مسئله 1258- كسى كه در شب جنب شده يا در روز محتلم شده است و بهواسطۀ عذرى مىخواهد قبل از ظهر نيّت كند، بايد غسل كند و اگر نمىتواند بايد تيمّم كند و نيّت روزه كند.
7. قى كردن
مسئله 1259- هرگاه روزهدار عمداً قى كند، گرچه بهواسطۀ مرض و مانند آن ناچار باشد، روزهاش باطل مىشود، ولى كفّاره ندارد و قضاى تنها كافى است، امّا اگر جهلًا يا سهواً يا بىاختيار قى كند، روزهاش باطل نمىشود.
مسئله 1260- اگر در شب چيزى بخورد كه مىداند بهواسطۀ خوردن آن در روز بىاختيار قى مىكند، خوب است اگر در روز قى كرد، روزۀ آن روز را قضا نمايد.
مسئله 1261- اگر روزهدار بتواند از قى كردن خوددارى كند، چنانچه براى او ضرر و مشقّت نداشته باشد، بايد خوددارى نمايد.
مسئله 1262- اگر آروغ بزند و بدون اختيار چيزى در گلو يا دهانش بيايد، بايد آن را بيرون بريزد، و اگر بىاختيار فرو رود، روزهاش صحيح است.
احكام مبطلات روزه
صفحه 192
مسئله 1263- فرو بردن سر در آب گرچه از روى عمد باشد، روزه را باطل نمىكند، گرچه مستحب است كه تمام سر را در حال روزه در آب فرو نبرد.
مسئله 1264- اگر انسان از روى ندانستن مسئله كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، گرچه در ياد گرفتن مسئله كوتاهى كرده باشد، روزۀ او صحيح است، ولى معصيت كرده است.
مسئله 1265- اگر روزهدار سهواً يكى از كارهايى را كه روزه را باطل مىكند انجام دهد و به خيال اينكه روزهاش باطل شده عمداً دوباره يكى از آنها را بهجا آورد، روزۀ او باطل مىشود.
مسئله 1266- اگر چيزى به زور در گلوى روزهدار بريزند، روزۀ او باطل نمىشود، ولى اگر مجبورش كنند كه روزۀ خود را باطل كند، مثلاً به او بگويند اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مىزنيم و خودش براى جلوگيرى از ضرر چيزى بخورد، روزۀ او باطل مىشود.
مسئله 1267- روزهدار نبايد جايى برود كه مىداند چيزى در گلويش مىريزند يا مجبورش مىكنند كه خودش روزۀ خود را باطل كند، امّا اگر قصد رفتن كند ولى نرود يا بعد از رفتن چيزى به خوردش ندهند، روزۀ او صحيح است و چنانچه برود و از روى ناچارى كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، روزۀ او باطل مىشود، ولى اگر چيزى در گلويش بريزند، روزۀ او صحيح است، گرچه معصيت نموده است.
مسئله 1268- اگر روزهدار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها به خدا و پيغمبر و جانشينان آن حضرت عمداً نسبت دروغ بدهد، روزۀ او باطل نمىشود، گرچه گناه بزرگى نموده است.
كفّارۀ روزه
مسئله 1269- كسى كه كفّارۀ روزۀ رمضان بر او واجب است، بايد دو ماه روزه بگيرد يا شصت فقير را سير نمايد يا به هر كدام 750 گرم طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها، يا قيمت آنها را بدهد و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه مىتواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد، بايد استغفار كند و چنانچه دادن كفّاره بعداً براى او ممكن شود، واجب نيست كفّاره بدهد.
مسئله 1270- كسى كه مىخواهد دو ماه كفّارۀ روزۀ رمضان را بگيرد، بايد سى و يك روز آن را پىدرپى بگيرد و اگر بقيۀ آن پىدرپى نباشد، اشكال ندارد.
صفحه 193
مسئله 1271- كسى كه مىخواهد دو ماه كفّارۀ روزۀ رمضان را بگيرد، نبايد موقعى شروع كند كه در بين سى و يك روز، روزى باشد كه مانند عيد قربان روزۀ آن حرام است.
مسئله 1272- اگر در بين روزهايى كه بايد پىدرپى روزه بگيرد عذرى مثل حيض يا نفاس يا سفرى كه در رفتن آن مجبور است، براى او پيش آيد، بعد از بر طرف شدن عذر، واجب نيست روزهها را از سر بگيرد، بلكه بقيه را بعد از بر طرف شدن عذر بهجا مىآورد.
مسئله 1273- اگر به چيز حرامى روزۀ خود را باطل كند، اگر آن چيز ذاتاً حرام باشد، مثل شراب و زنا، كفّارۀ جمع (گرفتن دو ماه روزه كه سى و يك روزِ آن پىدرپى باشد و اطعام شصت فقير) بر او واجب مىشود و چنانچه كفّارۀ جمع برايش ممكن نباشد، هر كدام را كه ممكن است بايد انجام دهد و اگر ذاتاً حرام نباشد، بلكه به جهتى حرام شده باشد، مثل نزديكىكردن با عيال خود در حال حيض، كفّارۀ جمع ندارد.
مسئله 1274- اگر روزهدار در يك روز ماه رمضان چند مرتبه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، گرچه آن كار جماع باشد، براى همۀ آنها يك كفّاره كافى است.
مسئله 1275- اگر روزهدار زنا كند و بعد با حلال خود جماع نمايد، يك كفّارۀ جمع كافى است.
مسئله 1276- اگر روزهدار كارى كه حلال است و روزه را باطل مىكند انجام دهد، مثلاً آب بياشامد و بعد كار ديگرى كه حرام است و روزه را باطل مىكند انجام دهد، مثلاً غذاى حرامى بخورد، يك كفّاره كافى است.
مسئله 1277- اگر نذر كند كه روز معيّنى را روزه بگيرد، چنانچه در آن روز عمداً روزۀ خود را باطل كند، بايد كفّارۀ نذر بدهد و كفّارۀ آن اين است كه ده فقير را سير نمايد يا سه روز روزه بگيرد.
مسئله 1278- كسى كه مىتواند وقت را تشخيص دهد، اگر به گفتۀ كسى كه مىگويد مغرب شده افطار كند و بعد بفهمد مغرب نبوده است، اگر گفتۀ او حجّت بوده است نظير ثقه و اذان وقتشناس، قضا و كفّاره ندارد و اگر حجّت نبوده، بايد قضاى آن را بگيرد، ولى كفّاره ندارد.
مسئله 1279- كسى كه عمداً روزۀ خود را باطل كرده، اگر بعد از ظهر مسافرت كند يا پيش از ظهر براى فرار از كفّاره سفر نمايد، كفّارۀ او ساقط نمىشود، بلكه اگر قبل از ظهر مسافرتى براى او پيش بيايد، باز هم كفّاره بر او واجب است.
صفحه 194
مسئله 1280- اگر عمداً روزۀ خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا نفاس يا مرض براى او پيدا شود، كفّاره بر او واجب است.
مسئله 1281- اگر يقين كند كه روز اوّل ماه رمضان است و عمداً روزۀ خود را باطل كند، بعد معلوم شود كه آخر شعبان بوده، كفّاره بر او واجب نيست.
مسئله 1282- اگر انسان شك كند كه آخر رمضان است يا اوّل شوال و عمداً روزۀ خود را باطل كند، بعد معلوم شود اوّل شوال بوده، كفّاره بر او واجب نيست.
مسئله 1283- هر كسى كه ديگرى را مجبور كند به انجام دادن كارى كه روزه را باطل مىكند، بايد كفّارۀ او را بدهد.
مسئله 1284- اگر روزهدار در ماه رمضان زن خود را مجبور به جماع كند، مرد بايد دو كفّاره بدهد و بر زن كفّاره واجب نيست، حتّى اگر زن در بين جماع راضى شود، ولى روزۀ او باطل مىشود، مگر اينكه به طورى مجبور شده باشد كه از خود اختيارى نداشته باشد.
مسئله 1285- اگر كفّاره بر انسان واجب شود و چند سال آن را بهجا نياورد، چيزى بر آن اضافه نمىشود.
مسئله 1286- كسى كه مىخواهد براى كفّارۀ يك روز شصت فقير را سير نمايد، نمىتواند يك فقير را بيشتر از يك مرتبه سير نمايد، ولى مىتواند هر يك از عيالات فقير را گرچه صغير باشند، سير نمايد.
مسئله 1287- كسى كه قضاى روزۀ رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، چیزی بر او نیست.
مسئله 1288- كفّاره براى روزه منحصر است به اينكه انسان يكى از مفطرات سهگانه (خوردن و آشاميدن، جماع، باقى ماندن بر جنابت يا حيض يا نفاس تا اذان صبح) را انجام دهد و هر عملى غير از اين سه مفطر بهجا بياورد، قضا دارد، امّا كفّاره ندارد.
مسئله 1289- پرداخت کفّارۀ غیرعمدی کلّیۀ افراد نفقهخور مانند زن، دختر و پسر در خانه، بر عهدۀ کسی است که باید نفقۀ آنها را بدهد؛ امّا پرداخت کفّارۀ عمدی، بر عهدۀ او نیست.
مسئله 1290- کفّاره را نمیتوان به واجبالنّفقه مثل پدر، مادر، زن و فرزند پرداخت کرد.
مسئله 1291- غیر سیّد میتواند کفّارۀ خود را به سیّد بدهد و نیز پرداخت کفّارۀ سیّد به غیر سیّد، اشکال ندارد.
صفحه 195
مسئله 1292- برای فقیر مصرف کفّاره در غیر طعام، اشکال ندارد، چنانکه کفّارهدهنده نیز به جای طعام، میتواند هرچیزی که علاج فقیر است، نظیر پول و مانند آن بدهد.
احكام قضاى روزه
مسئله 1293- اگر انسان شك كند كه مغرب شده يا نه، نمىتواند افطار كند، ولى اگر شك كند كه صبح شده يا نه، پيش از تحقيق هم مىتواند كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد؛ ولى در چهار صورت بايد روزۀ آن روز را قضا كند:
اوّل: در ماه رمضان بدون اينكه تحقيق كند صبح شده يا نه، كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بعد معلوم شود كه صبح بوده است.
دوّم: شخص غير ثقه بگويد صبح نشده يا بگويد صبح شده و انسان خيال كند شوخى مىكند و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است.
سوّم: كسى كه نمىتواند تحقيق كند مثل كور و زندانى و مانند اينها، به گفتۀ شخص غير ثقه افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است.
چهارم: در هواى صاف بهواسطۀ تاريكى يقين كند كه مغرب شده و افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است؛ ولى اگر در هواى ابرى به گمان اينكه مغرب شده افطار كند بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نيست.
مسئله 1294- اگر غير آب چيز ديگرى را در دهان ببرد و بىاختيار فرو رود يا آب داخل بينى كند و بى اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست.
مسئله 1295- اگر ديوانه عاقل شود، واجب نيست روزههاى وقتى را كه ديوانه بوده قضا نمايد.
مسئله 1296- اگر كافر مسلمان شود، واجب نيست روزههاى وقتى را كه كافر بوده قضا نمايد، و همچنين است اگر مسلمانى كافر شود و دوباره مسلمان گردد، روزههاى وقتى را كه كافر بوده واجب نيست قضا نمايد.
مسئله 1297- انسان بايد روزهاى را كه بهواسطۀ بيهوشى يا مستى از او فوت شده، قضا نمايد، ولى اگر قبل از اذان صبح نيّت كند و بعد بىهوش يا مست شود و يا در روز از بيهوشى يا مستى بيرون آيد و قبل از ظهر نيّت روزه كند، روزۀ او صحيح است و قضا ندارد.
صفحه 196
مسئله 1298- اگر براى عذرى چند روز روزه نگيرد و بعد شك كند كه چه وقت عذر او برطرف شده، مىتواند مقدار كمتر را كه احتمال مىدهد روزه نگرفته قضا نمايد.
مسئله 1299- اگر از چند ماه رمضان روزۀ قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
مسئله 1300- اگر قضاى روزۀ چند رمضان بر او واجب باشد و در نيّت معيّن نكند روزهاى را كه مىگيرد قضاى كدام رمضان است، قضاى سال اوّل حساب مىشود.
مسئله 1301- اگر قضاى روزۀ رمضان را يك سال يا چند سال تأخير بيندازد، بايد قضا را بگيرد و در صورتى كه متمكن باشد براى هر روز 750 گرم گندم یا جو و مانند اینها یا قیمت آنها را به فقير بدهد، و از جهت تأخير يك سال يا چند سال، چيزى بر او واجب نمىشود.
مسئله 1302- كسى كه قضاى روزۀ رمضان را گرفته، اگر وقت قضاى روزۀ او تنگ نباشد، مىتواند پيش از ظهر روزۀ خود را باطل نمايد.
مسئله 1303- اگر بهواسطۀ مرض، حيض يا نفاس، روزۀ رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن رمضان بميرد، لازم نيست روزههايى را كه نگرفته براى او قضا نمايند.
مسئله 1304- اگر بهواسطۀ عذرى نظير مرض، نداشتن قدرت، مسافرت يا شير دادن و مانند اينها، روزه رمضان را نگيرد و تا رمضان سال بعد به واسطۀ هر عذرى نتواند قضا كند، قضاى روزههايى را كه نگرفته است بر او واجب نيست و بايد براى هر روز معادل 750 گرم گندم يا جو و مانند اينها يا قيمت آنها را در صورت تمكّن به فقير بدهد.
مسئله 1305- كسى كه بايد براى هر روز 750 گرم گندم یا جو و مانند اینها یا قیمت آنها را به فقير بدهد، مىتواند كفّارۀ چند روز را به يك فقير بدهد.
مسئله 1306- كسى كه به واسطۀ پيرى يا مرض ديگر (مثل تشنگى زياد) نمىتواند روزه بگيرد يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى در صورتى كه روزه براى او مشقّت دارد، بايد براى هر روز 750 گرم گندم يا جو و مانند اينها يا قيمت آنها را به فقير بدهد، و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد، بهتر است روزههايى را كه نگرفته قضا نمايد.
صفحه 197
مسئله 1307- زنى كه باردار است و يا زنى كه بچّه شير مىدهد، اگر روزه براى او يا بچهاش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و چنانچه تا ماه مبارك رمضانِ بعدى قدرت بر گرفتن روزهها نداشته باشد، قضا هم ندارد؛ ولى در صورت استطاعتِ مالى بايد براى هر روز معادل 750 گرم گندم يا جو و مانند اينها يا قيمت آنها را به فقير بدهد.
كارهايى كه براى روزهدار مكروه است
مسئله 1308- براى روزهدار سيزده مورد، مكروه است:
1- مسافرت براى فرار از روزه.
2- ريختن دارو به چشم.
3- سرمهكشيدن در صورتى كه مزّه يا بوى آن به حلق برسد.
4- انجام هر كارى كه باعث ضعف مىشود، مانند خون گرفتن و حمام رفتن.
5- انفيهكشيدن در صورتى كه نداند به حلق مىرسد. (ولى اگر بداند به حلق مىرسد، جايز نيست.)
6- بوكردن گياههاى معطّر.
7- نشستن زن در آب.
8- استعمال شياف.
9- تر كردن لباسى كه در بدن است.
10- دندان كشيدن.
11- هر كارى كه بهواسطۀ آن از دهان خون بيايد.
12- با چوب تر مسواك كردن.
13- هر كارى كه شهوت را تحريك كند.
احكام روزۀ مسافر
مسئله 1309- مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزۀ ماه مبارك رمضان را بگيرد و مسافرى كه نمازش را تمام مىخواند، مثل كسى كه شغلش مسافرت يا سفرِ او معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد.
صفحه 198
مسئله 1310- اگر غير روزۀ رمضان روزۀ معيّنِ ديگرى بر انسان واجب باشد، مثلاً بهواسطۀ نذر يا غير آن، بهتر است در آن روز مسافرت نكند، و اگر در سفر باشد، لازم نيست قصد كند كه ده روز در جايى بماند و آن روز را روزه بگيرد.
مسئله 1311- اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معيّن نكند، نمىتواند آن را در سفر بهجا آورد. ولى اگر نذر كند روزِ معيّنى را چه مسافر باشد يا نباشد روزه بگيرد بايد آن روز را گرچه مسافر باشد، روزه بگيرد.
مسئله 1312- مسافر مىتواند در سفر روزۀ مستحبّى بگيرد و نيازى به قصدِ ده روز يا نذر هم ندارد.
مسئله 1313- كسى كه نمىداند روزۀ ماه مبارك رمضانِ مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسئله را بفهمد، روزهاش باطل مىشود، و اگر تا مغرب نفهمد، روزهاش صحيح است.
مسئله 1314- اگر فراموش كند كه مسافر است يا فراموش كند كه روزۀ مسافر باطل مىباشد و در سفر روزه بگيرد، روزۀ او باطل است.
مسئله 1315- اگر روزهدار بعد از ظهر مسافرت نمايد، بايد روزۀ خود را تمام كند، و اگر پيش از ظهر مسافرت كند، وقتى به حدّ ترخّص برسد، يعنى ديوار شهر را نبيند يا صداى اذان آن را نشنود، مىتواند روزۀ خود را باطل كند.
مسئله 1316- اگر مسافر پيش از ظهر به وطنش برسد يا به جايى كه مىخواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه پيش از ظهر به حدّ ترخّص برسد و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد، بايد آن روز را روزه بگيرد.
روزههاى حرام و مكروه
مسئله 1317- روزۀ عيد فطر و قربان حرام است.
مسئله 1318- اگر زن بهواسطۀ گرفتن روزۀ مستحبّى حقّ شوهرش از بين برود، جايز نيست روزه بگيرد، بلكه اگر حقّ شوهر هم از بين نرود ولى شوهر او را از گرفتن روزه مستحبّى باز دارد، بهتر است خوددارى كند.
مسئله 1319- روزۀ مستحبّى اولاد اگر سبب اذيّت پدر و مادر شود جايز نيست؛ بلكه اگر اسباب اذيّت آنان نشود، ولى او را از گرفتن روزۀ مستحبّى جلوگيرى كنند، بهتر آن است كه روزه نگيرد.
صفحه 199
مسئله 1320- اگر اولاد بدون اجازۀ پدر يا مادر روزۀ مستحبّى بگيرد و در بين روز پدر يا مادر او را
نهى كند، در صورتى كه روزه سبب اذيت آنها شود، بايد افطار نمايد.
مسئله 1321- كسى كه مىداند روزه براى او ضرر ندارد، گرچه پزشک بگويد ضرر دارد، بايد روزه بگيرد و كسى كه اطمينان يا گمان دارد كه روزه برايش ضرر دارد و پزشک بگويد ضرر ندارد، جايز نيست روزه بگيرد و در هر صورت اگر روزه بگيرد، روزۀ او صحيح است.
مسئله 1322- اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال ترس براى او پيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بهجا باشد، نبايد روزه بگيرد، ولى اگر روزه بگيرد، روزۀ او صحيح است.
مسئله 1323- روزۀ روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان، مكروه است.
روزه هاى مستحب
مسئله 1324- روزۀ تمام روزهاى سال، غير از روزههاى حرام و مكروه كه گفته شد، مستحب است و براى بعضى از روزها بيشتر سفارش شده است كه از آن جمله است:
1. پنجشنبۀ اوّل و پنجشنبۀ آخر هر ماه و چهارشنبۀ اوّلى كه بعد از روز دهم ماه است و اگر كسى اينها را بهجا نياورد، مستحب است قضا نمايد و چنانچه اصلًا نتواند روزه بگيرد، مستحب است براى هر روز 750 گرم گندم یا جو و مانند اینها یا قیمت آنها را به فقير بدهد.
2. سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه.
3. تمام ماه رجب و شعبان و بعضى از اين دو ماه گرچه يك روز باشد.
4. روز نوروز.
5. روز بيست و پنجم و بيست و نهم ذيقعده.
6. روز اوّل تا روز نهم ذىحجّه (روز عرفه)، ولى اگر بهواسطۀ ضعف روزه نتواند دعاهاى روز عرفه را بخواند، روزۀ آن روز مكروه است.
7. عيد سعيد غدير (18 ذىحجّه).
8. روز اوّل و سوّم محرم.
صفحه 200
9. ميلاد مسعود پيغمبر اكرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلم» (17 ربيعالاوّل).
10. روز مبعث حضرت رسول اكرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلم» (27 رجب).
مسئله 1325- اگر كسى روزۀ مستحبّى بگيرد، واجب نيست آن را به آخر رساند، بلكه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت كند، مستحب است دعوت او را قبول كند و در بين روز افطار نمايد.
مسئله 1326- مستحب است روزهدار نماز مغرب و عشا را پيش از افطار كردن بخواند، ولى اگر كسى منتظر اوست يا ميل زيادى به غذا دارد كه نمىتواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اوّل افطار كند، ولى به قدرى كه ممكن است نماز را در وقت فضيلت آن بهجا آورد.
راه ثابتشدن اوّل ماه
مسئله 1327- اوّل ماه به پنج چيز ثابت مىشود:
اوّل: خود انسان ماه را ببيند.
دوّم: عدّهاى كه از گفتۀ آنان اطمينان پيدا شود، بگويند ماه را ديدهايم و همچنين است هر چيزى كه بهواسطۀ آن اطمينان پيدا شود.
سوّم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديدهايم، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اينكه بگويند داخل دايرۀ ماه طرف افق بود، اوّل ماه ثابت نمىشود، امّا اگر در تشخيص بعض خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آنكه يكى بگويد ماه بلند بود و ديگرى بگويد نبود، به گفتۀ آنان اوّل ماه ثابت مىشود.
چهارم: سى روز از اوّل ماه شعبان بگذرد كه بهواسطۀ آن اوّل ماه رمضان ثابت مىشود و سى روز از اوّل ماه رمضان بگذرد كه بهواسطۀ آن اوّل ماه شوال ثابت مىشود.
پنجم: حاكم شرع حكم كند كه اوّل ماه است.
مسئله 1328- اگر حاكم شرع حكم كند كه اوّل ماه است، كسى هم كه از او تقليد نمىكند، بايد به حكم او عمل نمايد؛ ولى كسى كه مىداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حكم او عمل نمايد.
مسئله 1329- اوّل ماه با پيشگويى منجّمين ثابت نمىشود، ولى اگر انسان از گفتۀ آنان اطمينان پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.
صفحه 201
مسئله 1330- بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن دليل نمىشود كه شب قبل، شب اوّل ماه بوده است.
مسئله 1331- اگر اوّل ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد، چنانچه بعد معلوم شود كه ماه رمضان بود، بايد روزۀ آن روز را قضا نمايد.
مسئله 1332- اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود، در هر جايى هم كه افقش با آنجا نزديك باشد، نظير همه شهرهاى ايران، اوّل ماه براى همه ثابت مىشود.
مسئله 1333- روزى را كه انسان نمىداند آخر رمضان است يا اوّل شوّال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اوّل شوال است بايد افطار كند.
مسئله 1334- اگر زندانى و مانند آن نتوانند به ماه رمضان اطمينان كنند، بايد به گمان عمل نمايند و اگر آن هم ممكن نباشد، هر ماهى را كه روزه بگيرند صحيح است و بهتر آن است كه بعد از گذشتن يازده ماه از ماهى كه روزه گرفتهاند، دوباره يك ماه روزه بگيرند، ولى اگر بعد گمان پيدا كردند، بايد به گمان عمل نمايند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مظاهری