وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله مصباح یزدی: یکی از نعمتهای الهی وجود مقام معظم رهبری است/ مسئولان نظام اسلامی نباید کارهای خود را صرفاً یک شغل و وسیله کسب درآمد تلقی کنند

0

آیت الله مصباح یزدی: یکی از نعمتهای الهی وجود مقام معظم رهبری است/ مسئولان نظام اسلامی نباید کارهای خود را صرفاً یک شغل و وسیله کسب درآمد تلقی کنند

فهرست این نوشتار:

 

بزرگ‌ترین معجزه تاریخ

در گذشته زمینه خدمت یک عالم به جامعه، به صورت گسترده، کمتر فراهم می‌شد، می‌توان از خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یکی از علمایی یاد کرد که توانست سیستمی را برای شناسایی علما و خدمتگزاران به دستگاه دین و کمک به آنها ايجاد كند؛ اما این خدمات خیلی محدود بود و گستردگي چندانی نداشت. به جرأت مي‌توان گفت امروز برای نخستین مرتبه در طول تاريخ است که یک عالم بزرگ دینی مثل رهبر معظم انقلاب چنین خدمات سیستماتیکی را به روحانيت و خادمان دين انجام می‌دهد.

بنده در ميان بزرگان علما فردی به این جامعیت سراغ ندارم. ايشان شخصیتی هستند که در همه ابعاد علمي، اجرايي، اخلاقی، معنوی، توسل و تعقل، به کمال رسيده و به همه جنبه‌ها توجه دارند. ایشان با این دلسوزی، وسعت نظر و شرح صدر، حتی بر جزئیات بسیاری از کارها، توجه دارند و این نعمت بزرگی برای ماست.

 

لزوم شكرگزاري نعمت‌هاي الهي

وجود شخصيتي مانند رهبر معظم انقلاب، با این سعه صدر و هوش و فراست يكي از نعمت‌هايي است كه خداوند به مردم ما عطا کرد؛ کسی که در سن 80 سالگی حتی به جزئی‌ترین مسائل جامعه توجه دارد. برنامه‌ منظم براي انجام کارهای متعددی که ایشان براي خود دارند، در كنار مشغله‌های فراوان فکری و دشمنی‌هاي گسترده علیه نظام اسلامی، شبیه اعجاز است. ایشان در این سن به اندازه چند جوان کار می‌کنند و برنامه دارند.

 

از طرف دیگر در طول تاریخ بشریت، هرگز تا این حد و به اين وسعت تقابل بین حق و باطل وجود نداشته است. امروز همه قدرت‌های دنیا از آمریکا تا نوکران دسته چندم آن به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند و اين امري بي‌سابقه است که یک کشور اسلامی تا این حد مورد دشمنی قرار بگیرد. امتحان و آزمایش، سنت الهی است و طبیعتاً هر چه فرد تكامل پيدا کند، امتحانات او نیز سخت‌تر می‌شود. همچنين نعمت‌ها و آفت‌ها هم، با يكديگر رشد می‌کنند تا توازن بین قوای حق و باطل برقرار باشد.

 

بر همين اساس امروز که نعمت‌های بیشتری در اختیار ما قرار دارد، آفت‌ها نیز بیشتر است. يكي از اين نعمت‌ها وجود شخصيت رهبر معظم انقلاب است.ما موظف به شکرگزاری نعمت‌های الهی هستیم. یک مرحله از شکر، شکر زبانی است؛ اما شکر حقیقی، آن است که در عمل ظاهر شود؛ يعني از نعمت‌ها برای رشد خود، رضایت خدا و خدمت به خلق استفاده کنیم و به فکر سوء استفاده از آنها براي ارضای هوس‌های خود نباشیم. یکی از تکالیفی که خداوند براي انسان قرار داده، آبادانی زمین است. خداوند زمین را برای انسان مسخر کرده و آبادي زمین نفعی برای خدا ندارد؛ بلکه آبادانی زمين برای مردم حال و آینده است.

 

عزت روحانیت بعد از انقلاب

در سال‌هاي منتهي به انقلاب، چنين القا مي‌شد که روحانیون مردم را از رشد و تکامل و ترقی باز می‌دارند و آنها را با خرافات سرگرم می‌کنند.

نهضت امام خمینی(ره) يكي از نعمت‌هاي الهي بود. خداوند متعال بر ما منت نهاد و توسط یک فرد روحانی کاری کرد که سران جهان را به تعجب وا داشت؛ مگر این پیرمرد که بود و چه قدرتی داشت که مردم این چنین در اطراف او جمع شدند و جان خود را فدا کردند تا او را بر اریکه قدرت بنشانند؟ اگر کسی این واقعه را بزرگترین معجزه تاریخ بداند، سخنی به گزاف نگفته است. خداوند به دست شخصی که فاقد همه ابزارهای ظاهری بود، بزرگترین پدیده تاریخ را به وجود آورد، تا قدرت خود را نشان دهد.

مسئولان نظام اسلامی نباید کارهای خود را صرفاً یک شغل و وسیله کسب درآمد تلقی کنند، انجام این وظایف توفیقی است که خداوند در جهت خدمت به مردم به مسئولان داده است و شایسته است بیشتر به این مسئله توجه داشته باشيم. نتیجه انجام وظیفه با چنین تفکری این است که در برابر خدمت به ديگران، خود را مدیون آنها می‌دانیم، نه طلبكارشان؛ چون آنها وسیله بهره‌مندي ما از ثواب الهي و تقرب ما به خدا هستند؛ اما اگر به عنوان يك شغل به وظيفه خود نگاه کردیم، کار ما قداست و ارزشی ندارد و طبیعتاً در برابر آن بر دیگران منت هم می‌گذاریم.

 

اقتضای کار يك روحانی این است که در ارتباط با ديگران به گونه‌اي عمل کند که علاوه بر ارائه خدمت، موجب رشد معنوي و تعالي آنها نیز بشود؛ چون هدف اصلی همان است. روحانیان هر چه دارند به نام مبارک حضرت ولی عصر(عج) است و بهانه‌ای برای غفلت از ايشان نداریم؛ لذا باید تمرین کنیم که این کیمیا را از دست ندهیم.ما نبايد در خدمت‌ به دیگران فقط به مظاهر مادی توجه کنیم؛ بلکه باید با توجه به روح کار، هم خودمان رشد کنیم و هم باعث تعالي دیگران شویم. اگر فقط بر خدمات مادی متمركز شويم، تفاوتي بین ما و کفار نخواهد بود.

 

بیانات آيت‌الله مصباح يزدي (دام ظله)
در دیدار با حجت‌الاسلام ربانی، رئيس مرکز خدمات
حوزه‌های علمیه و جمعي از مسئولان آن مركز؛ قم ؛27/1/97،کیهان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.