وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی اعتکاف چیست

0

معنی اعتکاف چیست

فهرست این نوشتار:

پرسش 1 .  اعتكاف به چه معنا است؟

«اعتكاف»، در لغت از ماده عكف به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح فقه، عبارت است از: «ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت خداوند با شرايطى خاص».

  • . لسان‏ العرب، ماده عكف.(احکام اعتکاف/ پرسمان).

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تعریف اعتکاف [کلیات اعتکاف ]

پرسش : اعتکاف در اسلام به چه معنا و مفهومی می باشد؟

پاسخ : اعتکاف عبارت است از: «توقّف و ماندن در مسجد به قصد عبادت»، بنابراین، صرف ماندن در مسجد بدون قصد عبادت دیگرى اعتکاف نامیده نمى شود، زیرا اطلاق ادلّه اعتکاف انصراف دارد به آنچه مسجد براى آن ساخته شده، که آن عبادت خدا و بندگى اوست، نه توقّف در مسجد بدون انجام هیچ عبادت دیگر، در حالى که غرق در مسائل دنیوى است، و اهمیّتى به چیز دیگر نمى دهد.

فلسفه و اهمیت اعتکاف [کلیات اعتکاف ]

پرسش : فلسفه و اهمیت اعتکاف را بالأخص برای نسل جوان بیان فرمایید؟

پاسخ : در دنیاى پر غوغاى مادّى، که جاذبه ها به سوى مادیّت است، بر قلب و روح انسان زنگار مى نشیند. زنگارى از غفلت و دورى از خدا که اگر با نیایش و عبادت برطرف نگردد، ممکن است روحانیّت و معنویّت را از وجود انسان برچیند و اینکه در روایات اسلامى نماز تشبیه به نهر آب پاکیزه اى شده که انسان در هر شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو مى دهد، اشاره به همین نکته است. در میان عبادات «اعتکاف» ویژگى خاصّى دارد و از جهاتى شبیه به مراسم حج و احرام است که انسان را به جهانى مملوّ از روحانیّت و معنویّت سوق مى دهد.

در محیط یک مسجد جامع سه روز ماندن، روزه گرفتن و به عبادت پرداختن و در خودسازى کوشیدن و به غیر خدا نیندیشیدن، تحوّل عظیمى در روح انسان پدید مى آورد که صفا و نورانیّت آن بى نظیر است. به حمدالله در سالهاى اخیر اعتکاف از سوى قشر جوان و مخصوصاً دانشجویان عزیز، مورد استقبال واقع شده، و لذّت و آثار این عبادت روحانى را دریافته اند، و ما این استقبال عظیم را به آنها تبریک مى گوییم.

امیدواریم جوانان عزیز ما، مخصوصاً دانشجویان، در این امر که وسیله موثّرى براى قرب پروردگار است، نیز نسبت به دیگران پیشگام باشند و از نتایج معنوى آن کاملا بهره مند شوند.

پیشینه اعتکاف در سایر ادیان [کلیات اعتکاف ]

پرسش : آيا سنّت اعتكاف، اختصاص به دین اسلام دارد يا اینکه در سایر اديان نيز وجود داشته است؟

پاسخ : مراسمى شبیه به اعتکاف در میان بعضى از مومنان به شرایع سابق بوده است. و در زندگى حضرت مریم و زکریا (علیهما السلام) آثارى از آن دیده مى شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۷۱۹ – اعتکاف از عبادات مستحب می‌باشد که به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند اینها واجب می‌شود، و اعتکاف شرعی آن است که فرد در مسجد به قصد قربت، توقّف و اقامت کند و احتیاط مستحب آن است که اقامت به قصد انجام اعمال عبادی مانند نماز یا دعا باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام اعتکاف

ویژه نامه احکام روزه

اعتکاف از منظر آیت الله جوادی آملی



کلید: معنی اعتکاف چیست معنی اعتکاف چیست[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.