حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيزReviewed by مهدي يوسف وند on Dec 5Rating: 5.0

حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز

حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز

در نوشتار قبل حکم خواند مطالب شهوت انگیز در روزه بیان شد، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

داستان هاى شهوانى

پرسش 83. آيا خواندن داستان هاى تحريك كننده جنسى اشكال دارد؟

همه مراجع: اگر باعث تحريك شهوت گردد، خواندن آن جايز نيست.[1]

  • [1]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1196؛ سيستانى، سايت، متفرقات، س7؛ دفتر: همه مراجع.
  • منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / احكام نگاه و پوشش.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

فيلم و كتاب محرك شهوت

483. خواندن كتاب‌ها و ديدن فيلم‌هايى که  محرك شهوت باشد جايز نيست.

ديدن فيلم مبتذل

484. ديدن فيلم‌هاى مستهجن و حاوى منکرات، موجب تقويت هواهاى شيطانى نفس، تضعيف اراده و ايمان و زمينه‌ساز ترتّب مفاسد و گناهان بوده و به هيچ وجه جايز نيست.

تحريك شهوت با ديدن فيلم‌هاى جنسى

485. برانگيختن شهوت توسط ديدن فيلم‌هاى جنسى جايز نيست، حتى براى زن و شوهر. استفتائات جديد.

س1197: خواندن کتابها و اشعار مبتذل که باعث تحریک شهوت می‏شوند، چه حکمی دارد؟

ج: بايد از آنها اجتناب شود.

 

1327: آموزش و حکایت قصه‏ های خیالی راجع به زندگی حیوانات و مردم، در صورتی که دارای فایده‏ای باشد، چه حکمی دارد؟

ج: اگر از قرائن معلوم باشد که داستان، تخيّلی است، اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات .


 فلسفه حرمت خواندن کتب ضالّه [گمراه كننده]:

پرسش : چرا خواندن «کتب ضاله» حرام است؟

 با اینکه اسلام، انسان را به فرا گرفتن علوم تشویق می کند ولى در عین حال به این نکته توجّه دارد که؛ همان طور که باید جامعه را از خطرهاى مادّى مانند بیمارى هاى واگیردار حفظ کرد، باید ازعوامل انحراف هاى فکرى و معنوى مانند کتب گمراه کننده که به عقاید و افکار صحیح و یا به اخلاق سالم لطمه مى زند، نیز حفظ نمود؛ لذا خواندن این کتب برای همگان آزاد نیست و فقط دانشمندان توانا می بایست این کتب را بخوانند و از راه منطق به آنها پاسخ گویند. 

پاسخ تفصیلی: البتّه اسلام دین علم و دانش است; و این دین آسمانى، انسانها را به فرا گرفتن علوم و توسعه بخشیدن و همگانى ساختن آن تشویق مى کند. تکامل و پیشرفت فرد و اجتماع را در فرا گرفتن دانش مى داند; ولى در عین حال اسلام به یک نکته اساسى توجّه کامل دارد و آن نکته این است که همان طور که باید جامعه را از عوامل خطرهاى مادّى مانند بیمارى هاى واگیردار حفظ کرد، باید ازعوامل انحراف هاى فکرى و معنوى نیز حفظ نمود.

در تمدّن ماشینى امروز، افراد آزاد هستند که هر نوع عقیده و فکر و انحرافى را تا آن جا که مخلّ به نظام مادّى اجتماع نیست، بپذیرند; ولى در اسلام این طور نیست. اسلام مى خواهد جامعه اى به وجود آورد که در مسیر تکامل معنوى و اخلاقى پیش برود. این کار میسّر نمى شود جز از این راه که با عوامل انحراف فکرى و اخلاقى مبارزه کند و نگذارد این عوامل بر زندگى مردم مسلّط شود.
با توجّه به این اصل اساسى، بخوبى معلوم مى شود که چرا اسلام، خواندن کتب گمراه کننده را که به عقاید و افکار صحیح و یا به اخلاق سالم لطمه مى زند، ممنوع ساخته است. اگر خواندن این نوع کتب و نوشته ها براى همگان آزاد باشد، مردم چه تضمینى براى نگهدارى افکار و اخلاق خود از انحراف دارند؟ هرگز نباید قدرت تلقین و تبلیغ را نادیده گرفت و چه بسا این نوع نوشته ها از راه تلقین و تبلیغ، مسیر زندگى افراد را بکلّى منحرف سازند; چه بسیارند جوانانى که بر اثر کتب منحرف کننده و رمان هاى عشقى و جنایى رسوا و خطرناک، در پرتگاه فساد و سقوط اخلاقى افتاده اند.

به این علل یاد شده است که اسلام اجازه نداده کتب گمراه کننده، بطور آزاد در اجتماع نشر شود و مورد مطالعه همگان قرار گیرد; ولى بر همین اساس که این دین طرفدار علم و دانش است، خواندن و مطالعه این گونه کتاب ها را بر دانشمندانى که قدرت دارند حقّ و باطل را با میزان عقل تواناى خود از هم بشناسند، حرام نکرده است. دانشمندان نه تنها مى توانند این گونه کتاب ها را مورد مطالعه قرار دهند، بلکه بر دانشمندان اسلامى مطالعه آنها واجب و لازم است تا بتوانند منطق مخالفان را که در این کتب آمده است به دست آورند و با آن مبارزه کنند و چگونگى منطق و راه و روش تبلیغ دشمنان را بشناسند و از راه صحیح و مؤثّر در مبارزه با آن بکوشند.

در تاریخ اسلام مذاکرات زیادى میان پیشوایان دینى و طرفداران عقاید غیر اسلامى واقع شده که مؤلّفینى از قبیل مؤلّف کتاب «احتجاج طبرسى»(1) به جمع آورى این نوع بحث ها پرداخته اند; و این خود نمونه اى از این است که تحریم «کتب ضالّه» در اسلام به معناى کشتن آزادى فکر و مخالفت با دانش نیست; و پیشوایان دینى همواره این گونه عقاید را از راه منطق و بحث آزاد پاسخ گفته اند، نه از راه ایجاد اختناق فکرى و عقیده اى.(2)

        پی نوشت:

       

  • (1). نگارش احمد بن علىّ بن ابى طالب، متوفّاى حدود سال 550 – این کتاب بطور مکرّر چاپ شده است و روشنگر گوشه اى از علوم اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى باشد.
  • (2). گرد آوري از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 337.

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=24608

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد:حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز خواندن رمان و داستان شهوت انگيز رمان هاي شهوتي رمان عاشقانه رمان تخيلي داستان شهواني مطالعه كتب داستاني خواندن كتاب  داستان  جنسی شهوتی خواندن داستان سکسی  برخی موارد که مطالب شهوت انگیزی می خوانم،   آیا نوشتن یا خواندن رمان گناه محسوب می شود داستان نگاه شهوت آور حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز حكم خواندن رمان و داستان شهوت انگيز  حکم خواندن داستان تحریک کننده مطالعه کتاب ها و مطالب شهوت انگیز (داستان، رمان و …) .. داستان كوتاه شهوت انگيز  مني رطوبتآیا خواندن مطالب شهوانی و حالت شهوت استمناء محسوب میشود حکم شرعی طرح مسائل جنسی در شعر و داستان  خواندن داستان هاى تحريك كننده جنسى

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب