وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار

گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار

وضو گرفتن با دست و پا شکسته و بسته شده را از اینجا کلیک کنید و مطالعه کنید

رساله توضیح المسائل طهارت

شرط یازدهم (۱): آن که شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد (۲)، یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است (۳).

(۱) (سیستانی:) شرط نهم.. (مکارم:) شرط دهم «مباشرت» است، یعنی:..

(۲) (فاضل:) و یا کمک کند وضو باطل است. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پایان مسأله]

(۳) (زنجانی:) و کمک کردن در مقدمات وضو مکروه است بنا بر این اگر کسی آب در کف دست انسان بریزد و انسان با آن آب وضو بگیرد وضو باطل نیست.

(بهجت:) و منظور، کمک در اصل شستن و مسح کردن است ولی اگر در مقدّمات این‌ها کمک بگیرد مثل این که دیگری آب را به صورت او بریزد ولی شخص، خودش صورت را بشوید مانعی ندارد. (مکارم:) ولی کمک در مقدّمات وضو اشکال ندارد.

[کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد]

مسأله ۲۸۶ کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد (۱) باید نایب بگیرد که او را وضو دهد. و چنانچه مزد هم بخواهد، در صورتی که بتواند (۲) باید بدهد. ولی باید خود او نیت وضو کند (۳) و با دست خود مسح نماید و اگر نمی‌تواند، باید نایبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرند و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کنند (۴) و احتیاط واجب (۵) در صورت امکان ضم ّ تیمم است (۶).

(۱) (زنجانی:) کسی که به تنهایی نمی‌تواند وضو بگیرد باید با کمک دیگری وضو بگیرد و اگر این مقدار نیز نمی‌تواند..

(۲) (خوئی، تبریزی:) و مُضرّ به حالش نباشد..

(۳) (فاضل:) باید بنا بر احتیاط واجب خود او و نائب، هر دو نیّت وضو کنند..

(۴) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) ولی در این صورت احتیاط واجب این است که تیمّم هم بکند.

(۵) (فاضل:) احتیاط مستحب..

(۶) (بهجت:) أحوط این است که تیمّم هم بنماید اگر در تیمّم کردن محذوری نبوده یا محذور کمتری باشد.

(سیستانی:) مسأله کسی که نمی‌تواند خود وضو بگیرد باید از دیگری کمک بگیرد هر چند شستن و مسح کشیدن با مشارکت هر دو باشد و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتی که بتواند و مضرّ به مالش نباشد باید بدهد ولی باید خود او نیت وضو کند و با دست خود مسح نماید، و اگر مشارکت خود شخص ممکن نباشد باید از شخص دیگر بخواهد که او را وضو بدهد و در این صورت احتیاط واجب آن است که هر دو نیّت وضو نمایند و اگر ممکن نباشد باید نائبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر ممکن نباشد باید نائب از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کند.

[هر کدام از کارهای وضو را که می‌تواند به تنهایی انجام دهد]

مسأله ۲۸۷ هر کدام از کارهای وضو را که می‌تواند به تنهایی انجام دهد، نباید در آن کمک بگیرد.

[اگر وظیفه او تیمّم است]

مسأله ۷۱۱ اگر وظیفه او تیمّم است و نمی تواند تیمّم کند، باید نائب بگیرد. و کسی که نائب می شود، باید او را با دست خود او تیمّم دهد (۱) و اگر ممکن نباشد (۲) باید نائب، دست خود را به چیزی که تیمّم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستهای او بکشد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(۱) (اراکی:) باید دست او را بر چیزی که تیمّم صحیح است بزند و بر پیشانی و دستهایش بکشد و اگر زدن ممکن نباشد، دست او را بر چیزی که تیمّم صحیح است بگذارد و او را تیمّم دهد.. (۲) (مکارم:) باید نائب بگیرد یعنی کسی دستهای او را بر زمین بزند، یا اگر ممکن نیست بر زمین بگذارد و بعد با دست خودش او را تیمّم دهد، اگر این هم ممکن نباشد..

(سیستانی:) مسأله اگر وظیفه او تیمّم است و نمی تواند به تنهایی تیمّم کند باید از دیگری کمک بگیرد تا دستهای او را بر چیزی که تیمّم با او صحیح است بزند و سپس آنها را بر پیشانی و دستهای او بگذارد تا خود او در صورت امکان کف دو دست را بر پیشانی و بر پشت دستها بکشد و اگر این ممکن نبود باید نائب او را با دست خود او تیمّم دهد و اگر ممکن نباشد باید نائب، دست خود را به چیزی که تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستهای او بکشد، و در این دو صورت، بنا بر احتیاط لازم باید هر دو نیّت تیمّم را نمایند ولی در صورت اول، نیّت خود مکلّف کافی است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س ۱۱۶: شخصی که قادر بر وضو گرفتن نیست، فرد دیگری را برای انجام وضو به نیابت می گیردو خودش نیت نموده و با دست خود مسح می‌کند و اگر قادر بر مسح نباشد نایب دست او را گرفته و با آن مسح می‌نماید. اگر از این کار هم عاجز باشد، نائب از دست او رطوبت گرفته و مسح می‌کند. حال، اگر این شخص دست نداشته باشد، چه حکمی دارد؟

ج: اگر این شخص کف دست نداشته باشد، برای مسح، رطوبت از ساعد او گرفته می‌شود، و اگر ساعد هم نداشته باشد، رطوبت از صورت او گرفته شده و سر و پا با آن مسح می‌شوند. اجوبه الاستفتائات.

 

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/1URXbK

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید:  گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.