وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز خواندن در لباس شهرت

0

نماز خواندن در لباس شهرت

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل تعریفی از لباس شهرت و برخی از احکام آن مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 845 لباس شهرت]

رساله توضيح المسائل نمازمسأله 845 بنا بر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست (1)، خودداری کند ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد (2).

(1) (نوری:) و موجب هتک و موهون بودن است..

(2) (فاضل:) مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد و از این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد.

(بهجت:) رجوع کنید به ذیل مسأله 846.

(اراکی:) مسأله پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

(خوئی، تبریزی:) مثل آن که اهل علم لباس نظامی به پوشد در صورتی که موجب هتک حرمت باشد حرام است و اگر با آن لباس نماز بخواند و ساترش فقط آن باشد بعید نیست نمازش باطل شود.

(سیستانی:) در صورتی که موجب هتک حرمت و خواری او باشد حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند هر چند ساترش فقط آن باشد نمازش صحیح است.

(زنجانی:) مثل آن که اهل علم در شرایط عادی لباس نظامی به پوشند، در صورتی که موجب هتک حرمت باشد حرام است و در صورتی که موجب هتک حرمت نباشد کراهت شدید دارد و احتیاط استحبابی در ترک آن است.

(مکارم:) مسأله بنا بر احتیاط واجب باید از پوشیدن لباس شهرت خودداری کند. منظور از لباس شهرت لباسی است که جنبه ریا کاری دارد و می خواهد به وسیله آن مثلًا به زهد و ترک دنیا مشهور شود خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد یا دوخت آن؛ امّا اگر واقعاً قصدش ساده پوشیدن است و جنبه ریا کاری ندارد نه تنها جایز است بلکه عملی است شایسته و اگر کسی با لباس شهرت نماز بخواند نماز او باطل نیست.

مسائل اختصاصی

(مکارم:) مسأله 771 پوشیدن لباسی که مایه هتک و بی آبرویی انسان یا منشاءِ فساد می شود اشکال دارد.

(فاضل:) مسأله 858 کسی که ساتر ندارد و احتمال می دهد تا آخر وقت پیدا شود بنا بر احتیاط واجب باید نماز را از اوّل وقت تأخیر بیندازد و با ساتر نماز بخواند.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم لباس شهرت و نماز خواندن با آن [احکام پوشاندن بدن در نماز ]

پرسش : لباس شهرت به چه لباسی گفته می شود و پوشیدن آن چه حکمی دارد؟

پاسخ : بنابر احتیاط واجب انسان باید از پوشیدن لباس شهرت خوددارى کند، و منظور از لباس شهرت لباسى است که جنبه ریاکارى دارد و مى‏ خواهد به وسیله آن مثلًا به زهد و ترک دنیا مشهور شود، خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد یا دوخت آن؛ امّا اگر واقعا قصد او ساده پوشیدن است و جنبه ریاکارى ندارد نه تنها جایز است بلکه عملى است شایسته و اگر کسى با لباس شهرت نماز بخواند نماز او باطل نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
190 – لباس شهرت چيست و استفاده از آن در نماز چه حكمى دارد؟
پاسخ

پوشيدن لباسى كه معمول نيست و شخص را انگشت ‌نما مى‌كند مثل آن كه اهل علم در شرايط عادى لباس نظامى بپوشند، در صورتى كه مستلزم هتك حرمت باشد حرام است و بنابراحتیاط نمازش باطل می شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت نماز خواندن در لباس شهرت

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.