وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پوشیه زدن چيست

7

حکم پوشیه زدن چيست

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

آیا پوشیدن چادر در کشورهای غربی و یا استفاده از پوشیه در شهرهایی که متداول نیست، حکم لباس شهرت را پیدا می‌کند و اشکال دارد؟
اصل مراعات حجاب لازم است یعنی اگر فرد به جایی رفت که افراد بی‌حجاب هستند، او باید حجاب را مراعات کند؛ اگرچه چادر حجاب برتر و بهتر است اما اگر در جایی پوشیدن چادر یا پوشیه برایش مفسده دارد و ممکن است مورد تعرض قرار گیرد یا اینکه انگشت‌نما شود یعنی لباس شهرت محسوب شود، در آنجا به خاطر وجود مفسده، استفاده از چادر یا پوشیه جایز نیست.

منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 1020 ـ اگر خانمى از روى احتیاط که مبادا نپوشانیدن وجه و کفّین فسادى را باعث شود آن را بپوشاند، آیا امر مستحبّى را انجام داده است؟

جواب: عمل به احتیاط کرده است.  > استفتائات جلد 2 > احکام پوشش.

استفاده از روبند و پوشیه برای بانوان 

پرسش :بنده یک دختر طلبه هستم که برای رعایت کامل تر مسائل شرعی و عمل کردن بر طبق این حدیث شریف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که فرموده اند: «بهترین زنان کسی است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را ببیند» از پوشیه استفاده می کنم و از نشستن بر سر سفره ای که نامحرم سر آن سفره باشد اجتناب می کنم و از معاشرت و نشست و برخاست با نامحرم ها ابا دارم لکن بنده از طرف مردم و اقوام و نزدیکان مورد مواخده واقع می شوم و در نهایت تعجب بعضی ها این عمل من را مخالف شریعت قلمداد می کنند. خواهشمند است که برای واضح شدن این مسئله نظر خود را در خصوص این گونه رفتار به صورت کامل و واضح بیان فرمایید.

پاسخ :کار شما صحیح است که موازین شرعی را رعایت می کنید، البته صحبت با نامحرم مخصوصا بستگان در حدود متعارف و سخنان معمول مانعی ندارد و استفاده از پوشیه هر چند در مناطقی که معمول است مانعی ندارد ولی پوشاندن صورت و دست ها تا مچ واجب نیست.

حکم استفاده از پوشیه برای بانوان 

پرسش :استفاده از روبند(پوشیه) برای بانوان اشکالی دارد؟

پاسخ :در جاهایی که معمول نیست و باعث ایجاد مشکل یا انگشت نما شدن فرد می شود، احتیاط آن است که از نقاب استفاده نکنند ولی در مناطقی که معمول است اشکال ندارد.

استفاده از نقاب در شهرهایی مثل تهران 

پرسش :من در تهران زندگی می کنم. مدتی است به خاطر نگاه های بد مردان در خیابان و البته احساس نزدیکی بیشتر به خداوند از نقاب استفاده می کنم. آیا زدن نقاب در تهران جزو لباس شهرت محسوب می شود؟

پاسخ :در جاهایی که معمول نیست و باعث ایجاد مشکل یا انگشت نما شدن فرد می شود، احتیاط آن است که از نقاب استفاده نکنند.

استفاده از روبند در کشورهای غیر اسلامی 

پرسش :آیا پوشیدن روبنده یا پوشیه در بلاد کفر (مثل فرانسه و امثال ذلک) از مصادیق لباس شهرت است؟ در جایی که پوشیدن آن مرسوم نیست چه طور؟

پاسخ : بر زنان و دختران لازم است تمام بدن خود به جز گردى صورت و دست ها تا مچ را در مقابل نامحرمان بپوشانند. و این مقدار به هر نوع لباس غیر زینتى که تنگ و چسبان نباشد پوشیده شود کافى است. هر چند چادر حجاب برتر است.

اما پوشیدن پوشیه خصوصاً در مناطق مذکور لزومی ندارد و در صورتیکه جلب توجه کند باید اجتناب کنید. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .

مسأله 158ـ پوشانیدن صورت براى زنان در حال احرام جایز نیست، خواه به وسیله نقاب باشد، یا پوشیه، یا بادبزن، یا مانند آن. حتّى احتیاط واجب آن است که به وسیله سدر و مانند آن هم صورت خود را نپوشانند.

مسأله 159ـ پوشانیدن قسمتى از صورت، به طورى که به آن نقاب و برقع نگویند حرام نیست. همچنین پوشانیدن در حال خواب به وسیله لحاف و گذراندن صورت بر بالش، یا پوشانیدن به وسیله دست، مانعى ندارد.

مسأله 160ـ بر زنان واجب است که به هنگام نماز سر خویشرا بپوشانند، و بدین منظور براى این که یقین حاصل کنند مى توانند مقدارى از صورت را نیز با مقنعه و مانند آن بپوشانند. مناسک عمره مفرده > 4ـ پوشانیدن صورت (براى زنان)، آيت الله مكارم شيرازي .


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: نقاب برای زن جوان چه حکمی دارد ؟

پاسخ: واجب نیست .

پرسش: آیا پوشیدن پوشیه بر خانمها واجب است؟

پاسخ: پوشاندن صورت بر خانمها واجب نیست.

پرسش: اگر پوشیه و نقاب زدن بر چهره در یک شهری مایه شگفتی و پرس و جو شود و لباس شهرت تلقی گردد واجب است آن را کنار گذاشت؟ 

پاسخ: واجب نمی شود مگر زمانی که پوشیه زدن بر صورت توجّه بیشتری را جلب کند و یا مردم شهر آن را زشت و غیر عادی بشمارند و لباس شهرت به حساب آید که کنار گذاشتن آن واجب است. استفتائات آيت الله سيستاني. 

ـ پوشاندن صورت برای زن

مسأله 266 : زن در احرام جایز نیست صورت خود را با پوشیه یا نقاب یا باد بزن و مانند آن بپوشاند ، و احتیاط این است که صورت خود را با هیچ چیزی نپوشاند ، همچنان که احتیاط این است که قسمتی از صورت را نیز نپوشاند .

آری جایز است که صورت خود را در حال خواب بپوشاند ، و اشکالی ندارد که جهت یقین حاصل نمودن به پوشیده شدن سر در نماز مقداری از صروت را بپوشاند ، ولی تنها به اندازه ای که یقین ذکر شده حاصل شود و نه بیش از آن ، و بشرط اینکه پوشیدن این مقدار از صورت از راه رها کردن پوششی که بر سر دارد بطرف صورت ممکن نباشد ، و اگر بتواند باید همین کار را بکند .

مسأله 267 : زن در حال احرام جایز است که صورت خود را از مرد نامحرم بپوشاند ، به این کیفیت که طرف چادر و یا هر چیزی که با آن سر خود را پوشانده بطرف صوت رها کند و تا محاذی بینی پایین بیاورد بلکه میتواند آن را تا محاذی گردن هم پایین بیاورد ، و بنابر اظهر لازم نیست که این پوشش ، از صورت به وسیله دست یا غیر آن فاصله داشته و به آن نچسبیده باشد ، هر چند که احوط همین است .

مسأله 268 : بنابر احوط و اولی کفاره پوشاندن صورت یک گوسفند است . کتب فتوایی » مناسک حج، آيت الله سيستاني .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام حجاب و آرايش

*- ويژه نامه احكام روابط زن و شوهر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

7 نظرات
  1. می گوید

    عذر میخوام نظرتون راجع به حجاب استایل چیه؟ به نظرتون میشه بدون چادر و عبا حجاب کامل (بدون پوشیدن لباس های رنگ جیغ و آرایش غلیظ و زیور آلات توی چشم) داشت؟ یه تیپ ساده مانتو و شلواری مد روز؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حجاب باید نشان دهنده تبرج نباشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. علمدار می گوید

    سلام علیکم لطفا استفتاء ای که از رهبری زدید ظاهرا اشتباه و در سایت رهبری موجود نیست خواهشا اگر هست سایت دقیق ان را بفرستید و اگر نیست این استفتاء را پاک نمایید چون از سایت شما کپی برداری میکنند
    لطفا دقت بفرمایید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت داشته باشید متن تمام استفتائات عینا متن های دفتر رهبری هست. لطف کنید با دفتر ایشان مکاتبه فرمایید اگر مغایرتی دیدید آنگاه محبت کنید از قسمت تماس با ما تصویر استفتاء را برای سایت هدانا ارسال فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. محمد علی می گوید

    تمام مراجع عظام تقلید پوشیه را نفی نکرده اند بلکه وجوب آن رادرمورد داشتن زینت بر وجه وکفین مانند اصلاح صورت وزیبا تر شدن صورت واحتمالا ریبه و افتادن در گناه مردبا توجه به نگاه کردن به صورت ودست بایدآن مواضع از نامحرم پوشانده شود
    ظاهرا برادر طاها بنیانگذار این سایت ازآنها است که حجاب رافقط برای خانواده خود میپسندد ومطالبی که در قسمت استفاده مومنه ها ازحجاب مورد پسند اهل بیت وامام عصرو شهدای عزیز یعنی پوشیه گذاشته اند باواقعیت فاصله زیادی دارد
    طبق مواردی که دراین سایت از لسان مراجع آمده پس نتیجه گرفته میشود دختر۳ ساله امام حسین ع که در کاخ یزیدملعون با اضافه ی آستین صورت خود را پوشاند فردی افراطی است و اگر زن مومنه ای در کشورهای غربی حضورپیدا کرد میتواند نیمه عریان در شهر قدم بگذارد زیرا آنجا کلا پوشش لباس شهرت محسوب میشود ویازنان مومنه از فردا درتهران میتوانند با مانتو حاضرشوندومردان را از نمایان کردن اندام خود به فیض اکمل برسانند
    درباره ی مواردی که سایت های نامعتبر مطالعه میکنید لطفا از جای معتبر هم تحقیق کنید
    احسنت به آن خانم طلبه سوال کننده
    درمورد سوالاتی که پرسیدید باید بگم افتخار میکنم که دخترانی با این اعتقادات راسخ و نزدیک به اسلام ناب محمدی ص هنوز در جامعه ما نفس میکشند
    خداوند انشالله همسری با اعتقادات شما به تمام مردان مذهبی به معنای واقعی کلمه عنایت کند زیرا امثال شما مایع آرامش در زندگی هستید
    به همسرآینده شما غبطه میخورم
    براتون آرزوی توفیق هر چه بیشتر در این راه شهدا پسند از اعماق وجودم را دارم
    یا علی مدد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      امیدوارم حالتون خوب باشه، کجا ما از سایت نامعتبر نقل قول کرده ایم. تمام آنچه نوشته شده در سایت مراجع عظام تقلید منتشر شده است.
      آنچه مورد رضای امام زمان و اسلام ناب محمدی است همان چیزی است که بر اساس روایات و مراجع به ما رسیده است نه پندارها و برداشت های عوام.
      اینکه فرموده اید «و اگر زن مومنه ای در کشورهای غربی حضورپیدا کرد میتواند نیمه عریان در شهر قدم بگذارد »؛ … مقداری تقوا داشته باشید اگر هم ندارید عقل چیز خوبی است، این چه حرف زشت و آشفته ای هست که می گویید. دقت کنید رعایت حجاب بر اساس دین در حد شرعی واجب الهی است، پوشیه واجب الهی نیست چرا این را نمی فهمید. یا از آن طرف بام می افتید یا از این طرف بام!.
      اعتقاد ما این است پوشیه چیز خوبی است و حتی اگر در جامعه رواج هم بیابد امر پسندیده ایست، اما اگر باعث شهرت بشود باید مطابق نظر مراجع عظام تقلید عمل کرد، کجای این حرف ما اشکال دارد که شما نمی پسندید.
      فعلا قصد پاسخ به دیدگاه شما را نداریم، فقط چند نکته: آنچه در متن نوشتار آمده نظر مراجع عظام تقلید هست و بنده یا تیم هدانا یک واو هم به آن اضافه نکردیم و نظر شخصی خود را دخالت نمی دهیم، چون شرعا جایز نمی دانیم و خود را مسئول اعتماد مومنین و مخاطبان سایت هدانا می دانیم.
      نکته دوم: آنچه درباره زینت بر وجه و کفین نوشته اید کامل نیست، اینجا بحث شهرت است.
      نکته سوم: قضیه دختر امام حسین علیه السلام چه ربطی به بحث پوشیه و شهرت و مباحث فقهی دارد!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. محمدحیدر می گوید

    دختر خانمی ک گفتی حتی سر سفره نامحرم نمینشینی و پوشیه میزنی
    الهی خدا از عمر من کم کنه ب عمر تو اضاف کنه
    درد و بلات بخوره تو سر بدحجاب ها
    هر بار ک حتی غیر عمد چشمم ب یک بدحجاب میافته یقین میکنم توفیق شهادت رو از دست میدم
    خدا حفظت کنه ان شاءالله