وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر علمای اهل سنت درباره عدم شمول آیه تطهیر نسبت به زنان پیامبر ص

نظر علمای اهل سنت درباره عدم شمول آیه تطهیر نسبت به زنان پیامبر ص

 

در نوشتار قبل به صورت کامل نظر اهل سنت درباره آیه تطهیر مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر بخوانید.

 

علماء أهل سنت معتقد به تخصيص آيه تطهير به أهل بيت (عليهم السلام)
۱. آلوسي

اما از علماء أهل سنت، جناب آلوسي، از استوانه‌هاي علمي أهل سنت و وهابي كه نظرش براي وهابيت، جايگاه ويژه‌اي دارد، در تفسير روح المعاني، ذيل همين آيه شريفه، در جلد ۲۲، صفحه ۱۵ اين تعبير را دارد:

و قوله عليه الصلاة و السلام: «أللهم هؤلاء أهل بيتي» و دعائه لهم و عدم إدخال أم سلمة أكثر من أن تحصي و هي مخصصة لعموم أهل البيت بأي معني كان البيت، فالمراد بهم من شملهم الكساء و لا يدخل فيهم أزواجه صلي الله عليه و سلم.

در مورد اين‌كه پيامبر (صلي الله عليه و سلم) فرمود: «اينها أهل بيت من هستند» و در حق آنها دعا كرده است و أم سلمه را هم جزء أهل بيت ندانسته است، روايات زيادي وارد شده است و كلمه بيت به هر معنايي باشد، اين آيه مخصوص أهل بيت است و مراد از اين آيه، كساني هستند كه در زير عباء بودند و زنان پيامبر (صلي الله عليه و سلم) شامل آيه تطهير نمي‌شوند.

هم‌چنين در جلد ۲۲، صفحه ۱۶ مي‌گويد:

أن النساء المطهرات غير داخلات في أهل البيت الذين هم أحد الثقلين.

زنان پيامبر (صلي الله عليه و سلم) به هيچ‌وجه داخل أهل بيت كه يكي از ثقلين هستند، نمي‌شوند.

 

۲. أبو بكر نقاش

هم‌چنين جناب أبو بكر نقاش در تفسيرش مي‌گويد:

أجمع أكثر أهل التفسير أنها نزلت في علي و فاطمه و الحسن و الحسين صلوات الله عليهم أجمعين

اكثر أهل تفسير إجماع كرده‌اند كه اين آيه در مورد علي، فاطمه، حسن و حسين صلوات الله عليهم أجمعين نازل شده است.

جواهر العقدين، ص۱۹۸، الباب الأول

 

۳. طحاوي

جناب آقاي طحاوي ـ كه يكي از شخصيت‌هاي برجسته أهل سنت است و تمام فِرَق أهل سنت (شافعي، مالكي، حنفي و حنبلي) نسبت به جناب امام طحاوي عنايت ويژه‌اي دارند و كتاب العقيدة الطحاوية ايشان، الآن كتاب درسي تمام فِرَق أهل سنت است ـ بعد از ذكر احاديثي كه دلالت مي‌كند بر اين‌كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) تا ۶ ماه بعد از نزول آيه تطهير، هر روز بر درب خانه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) مي‌آمد و اين آيه را قرائت مي‌كرد، مي‌گويد:

و في هذا أيضا دليل علي أن هذه فيهم.

اين دلالت مي‌كند كه آيه تطهير در حق اينها نازل شده است.

مشكل الآثار للطحاوي، ج۱، ص۲۳۱، ح۸۷۵

 

۴. حمزاوي

هم‌چنين جناب آقاي حمزاوي از علماء أهل سنت در كتاب مشارق الأنوار، صفحه ۱۱۳، الفصل الخامس من الباب الثالث فضل أهل البيت مي‌گويد كه آيه تطهير در حق اين چند نفر نازل شده است و زنان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) شامل اين آيه نمي‌شود.

بنابراين نتيجه مي‌گيريم كه اين آيه در حق اين چند نفر نازل شده است و كلمه «إنما» دليل بر حصر است و مراد از كلمه «يريد»، اراده تكويني است و كلمه «رجس» به معناي كليه آنچه كه مربوط به خبائث، گناهان ظاهري و باطني، صغيره و كبيره است و عصمت هم غير از اين، چيز ديگري نيست.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.