وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نداشتن خواستگار با ایمان

0

نداشتن خواستگار با ایمان

پرسش 42. دختری 25 ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد هستم، خواستگار ندارم. گاهی دچار افسردگی می‌‌شوم و از این موضوع خیلی عذاب می‌ کشم. بسیار معتقد و مذهبی هستم و معیارهای ایمانی برایم مهم است، اما فکر می‌‌کنم امروز همه دنبال پول و زیبایی هستند.

برای تحقق ازدواج، عوامل گوناگونی دخالت دارد: از جمله فراهم بودن شرایط روانی و اجتماعی. این‌قدر بدبین نباشید. مطمئناً مردان بسیاری هستند که مثل خود شما به مسائل ایمانی و اخلاقی توجه دارند.

خداوند متعال می‌ فرماید:

«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیها وَجَعَلَ  بَینَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیاتٍ لِّقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ»[81]؛ «خداوند از جنس خودتان برای شما همسرانی آفریده که در کنار ایشان آرامش یابید».

مطمئناً این قاعده در مورد شما هم صدق می‌‌کند؛ خداوند متعال از جنس و کفو شما برایتان همسری آفریده که ان شاءالله، در تقدیر شما قرار دارد و با تصمیم‌گیری صحیح، خداوند از فضل خویش بی‌نیازتان می‌ کند. بی‌شک عفافی که در پیش گرفته اید بهترین و خداپسندانه‌ترین روشی است که ان شاءالله مقدمه رسیدن به مطلوب خواهد بود.

«وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»[82]؛ «کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌ یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز گرداند».

اهمیت دادن به معیار ایمان و دینداری اصل مهمی است اما به تنهایی کافی نیست. شما باید به معیارهای دیگر نیز توجه کنید. بنابراین، از نگاه یک‌جانبه و تک بعدی خارج شوید.

در مورد فراهم بودن شرایط اجتماعی باید گفت: گاهی دختر انزواجویی می‌‌کند حال آن که او می‌‌تواند با حفظ عفت و رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی، به طور مناسب حضور اجتماعی داشته باشد. برای این‌که بتوانید شرایط ازدواج‌تان را تسهیل کنید لازم است توانمندی‌ها و امتیازات رفتاری و اخلاقی خود را بالا ببرید.

همچنین در محافل خانوادگی و اجتماعی  به طور ساده و سالم حضور پیدا کنید تا دیگران علاوه بر شناخت ایمان شما بتوانند خوبی های دیگر شما را نیز ببینند و شما را به عنوان یک گزینه مناسب برای موارد ازدواجی که سراغ دارند معرفی کنند.

تأکید می‌‌شود سعی کنید رفتارهای اخلاقی و اجتماعی خود را تقویت کنید. اخلاق خوب و خوش رویی یکی از بهترین راه‌های جذب دیگران است. مطمئن باشید خیلی از خانواده‌ها به اخلاق خوب عروس‌شان بیشتر از ثروت اهمیت می‌‌دهند.

در ضمن یکی از متداول‌ترین روش ها در فراهم آمدن فرصت ازدواج در فرهنگ ملی و دینی ما روش معرفی به واسطه افراد خانواده یا فامیل و بستگان و یا دوستان یا مراکز اجتماعی است.

این افراد به دلیل شناختی که از روحیات، عقاید و خواسته‌های شما دارند و شناختی که از فرد مورد نظر دارند و یا با تحقیق این شناخت را پیدا می‌‌کنند بهتر می‌‌توانند به میزان هم گرایی و اشتراکات شما آگاهی پیدا کنند.

این روش، هم آسان است و هم سرعت کسب اطلاعات و ارتباطات بیشتری داشته و شما به صداقت فرد اطمینان خواهید داشت و تحت تأثیر احساسات و عواطف که در ارتباط‌های مستقیم به وجود می‌ آید قرار نخواهید گرفت.

دعا و توکّل به خدا را فراموش نکنید. توجه داشته باشید برای استجابت دعا هم باید همه عوامل فراهم باشد، مثلاً حال دعا و نیاز و این که به رحمت خداوند امیدوار باشید و با یقین و اصرار از خداوند بخواهید آنچه به صلاح شماست فراهم سازد.[83]

[81]. روم، آیه 21.
[82]. نور، آیه 33.
[83]. ر.ک: علینقی فقیهی،‌ تربیت جنسی.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.