وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مسافت شرعي چند كيلومتر است+فتوای جدید مقام معظم رهبری

در ادامه نظر مراجع عظام تقلید به همراه فتوای جدید رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره مسافت شرعی را بخوانید.

0

مسافت شرعي چند كيلومتر است

فهرست این نوشتار:

1-تذکر : اگر مسافر 4 فرسخ حرکت کند و مسیر برگشت او هم همین اندازه باشد، می تواند در چهار فرسخ نماز را شکسته بخواند، اما باید توجه کرد که مجموع مسافت رفت و برگشت باید هشت فرسخ باشد. مثلا اگر مسافت شرعی 45 کیلومتر هست، در 22.5 کیلومتر به بعد شکسته می شود.

2- در نوشتار قبل احکام مسافت شرعی توضیح داده شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل

[شرط اول برای شکسته خواندن نماز در سفر] :

آن که سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد (1).

(1) (گلپایگانی، صافی:) و فرسخ شرعی دوازده هزار ذراع است به ذراع متعارف، و بعضی گفته اند این مقدار تقریباً پنج کیلومتر و نیم است.

(خوئی، تبریزی:) و فرسخ شرعی مقداری کمتر از پنج کیلومتر و نیم است.

(نوری:) و فرسخ شرعی تقریباً پنج کیلومتر و نیم است.

(زنجانی:) و فرسخ شرعی تقریباً پنج کیلومتر است.

(سیستانی:) (44 کیلومتر تقریباً).

(مکارم:) (حدود (43) کیلومتر).

(فاضل:) شرط اوّل: آن که سفر او هشت فرسخ شرعی یعنی (45) کیلومتر باشد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر مراجع عظام حضرات آیات :

  • امام ، ، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری:
    هر فرسخ شرعی =حدود 5/5 کیلومتر است.
    8 فرسخ =حدود 45 کیلومتر است .

 

    • [حضرت آیت الله خامنه ای

مسافت شرعی حدود 41 کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد – در این صورت نباید رفت آن از 20.5 کیلومتر کمتر باشد .(8)]

  • حضرات آیات : خویی ، تبریزی ، وحید ، سیستانی:
    هر فرسخ شرعی = حدود 5/5 کیلومتر است.
    8 فرسخ = تقریباً 44 کیلو متر است .
  • حضرت آیت الله مکارم :
    هر فرسخ شرعی = کمتر از 5/5کیلو متر است
    8 فرسخ = حدود 43 کیلو متر است
  • حضرت آیت الله زنجانی:
    هر فرسخ شرعی = تقریباً 5 کیلو متر است.
    8 فرسخ = حدود 40کیلو متر است.

پی نوشت ها :
1. استفتائات ج 1، نماز مسافر؛ توضیح المسائل مراجع نماز مسافر
هدایه العباد، ج 1 ، نماز مسافر .
منهاج الصالحین، ج 2، م884.(برگرفته از .pasokhgoo.ir)

(*: نظر جدید مقام معظم رهبری)

تبصره:

۱-معيار و ميزان در محاسبه مسافت شرعي دقت عرفي است نه عقلي، البته منظور مسامحه عرفي نيز نمي باشد. بر همين اساس اگر سفر اندكي از هشت فرسخ كمتر باشد نماز تمام است.عروه،صلوه المسافر،الشرط الاول ،مسئله ۲

۲-طبق نظر مقام معظم رهبري بايد مجموع رفت و برگشت هشت فرسخ باشد و مقدار رفتن از چهار فرسخ كمتر نباشد.


مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

فتوای جدید حضرت آیت الله خامنه ای درباره مسافت شرعی

مقدار مسافت شرعی

سوال: مقدار مسافت شرعی که هشت فرسخ است، به کیلومتر چگونه محاسبه می شود؟

جواب: مسافت شرعی حدود 41 کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد – در این صورت نباید رفت آن از 20.5 کیلومتر کمتر باشد .

سایت هدانا برگرفته از استفتائات مقام معظم رهبری

 

 


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسافت طی شده کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد [سفر به بیش از هشت فرسخ ]

پرسش : اگر شخصی بخواهد به شهری مسافرت نماید، چنانچه فاصله ی بین آن شهر تا محل زندگی او 24 کیلومتر باشد، باید نماز را شکسته بخواند؟

پاسخ : کسى که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ (حدود 43 کیلومتر) است باید نماز را شکسته بخواند، خواه رفتنش چهار فرسخ (5/ 21 کیلومتر تقریباً) باشد یا کمتر یا بیشتر، همین اندازه که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ باشد نماز شکسته است و خواه در همان روز و شب برگردد یا فاصله ‏اى بیفتد، مگر این‏که در بین این مسافت، ده روز قصد اقامه کند.

مسافت طی شده کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد [سفر به بیش از هشت فرسخ ]

پرسش :اگر شخصی بخواهد به شهری مسافرت نماید، چنانچه فاصله ی بین آن شهر تا محل زندگی او 24 کیلومتر باشد، باید نماز را شکسته بخواند؟

پاسخ :کسى که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ (حدود 43 کیلومتر) است باید نماز را شکسته بخواند، خواه رفتنش چهار فرسخ (5/ 21 کیلومتر -بیست و یک کیلومتر و نیم- تقریباً) باشد یا کمتر یا بیشتر، همین اندازه که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ باشد نماز شکسته است و خواه در همان روز و شب برگردد یا فاصله‏اى بیفتد، مگر این‏که در بین این مسافت، ده روز قصد اقامه کند.

دلیل مقدار مسافت شرعی [سفر به بیش از هشت فرسخ ]

پرسش :بر طبق روایت « اذا ذهب بریداً و رجع بریداً فقد شغل یومه » در زمان قدیم مسافرت 8 فرسخی، یک روز طول می کشید با توجه به اینکه در زمان فعلی این چنین نیست آیا همچنان شخص با طیّ 8 فرسخ، حکم مسافر را دارد؟

پاسخ :در روایات، در مورد سوال از پیامبر صلی الله علیه و آله برای نماز مسافر آمده است که ایشان فرمودند: جبرئیل بر من نازل شد و گفت فاصله میان دو کوهی که در دو طرف مدینه است، حدّ سفر خواهد بود و بعد از اندازه¬ گیری 4 فرسخ بوده است؛ بنابراین معیار حکم مسافر، یک روز مسافرت نیست بلکه طیّ مسافت شرعی است که نسبت به امروز هم تغییر نکرده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

شرایط شکسته شدن نماز مسافر

شرط اول: سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعى نباشد

مسأله ۱۵۴۳. کسى که رفت و برگشت او مجموعاً هشت فرسخ (تقریباً 44کیلومتر) است، خواه رفتن یا برگشتنش کمتر از چهار فرسخ باشد یا نباشد، باید نماز را شکسته بخواند، بنابراین اگر رفتن سه فرسخ و برگشتن پنج فرسخ، یا به عکس باشد، باید نماز را شکسته – یعنى دو رکعتى – بخواند. این نوع مسافت را که در آن مسیر رفت و برگشت، مجموعاً هشت فرسخ می‌‌باشد، «مسافت تلفیقی» می‌‌نامند.

[۱. شایان ذکر است این حکم مربوط به زمانی ‌است که یکی ‌از قطع کننده‌های ‌سفر، مثل اقامت ده روز یا عبور از وطن و توقف در آن، در بین مسافت تلفیقی ‌پیش نیاید؛ اما اگر یکی ‌از قطع کننده‌های ‌سفر پیش بیاید، در صورتی ‌نماز فرد در مسیر رفت یا برگشت، شکسته است که مسیر رفت به تنهایی ‌یا مسیر برگشت به تنهایی، هشت فرسخ باشد و تفصیل این حکم در شرط چهارم مسأله (1564) خواهد آمد.]

مسأله ۱۵۴۴. اگر رفت و برگشت او هشت فرسخ باشد، اگر چه روزى که میرود همان روز یا شب آن برنگردد، باید نماز را شکسته بخواند، ولى بهتر است که در این صورت احتیاط کرده تمام نیز بخواند.

مسأله ۱۵۴۵. اگر سفر، مختصرى از هشت فرسخ کمتر باشد، یا انسان نداند که سفر او هشت فرسخ است یا نه، نباید نماز را شکسته بخواند و چنانچه شک کند که سفرش هشت فرسخ است یا نه، تحقیق کردن لازم نیست و باید نمازش را تمام بخواند؛ هرچند احتیاط مستحب است در صورت شک تحقیق نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام مسافر

حد ترخص شرعی چیست و دقیقا کجاست



كليد: مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است مراجع عظام حضرات آیات : امام ،  خامنه ای، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری ، مکارم شيرازي، زنجانی مراجع عظام حضرات آیات : امام ،  خامنه ای، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری ، مکارم شيرازي، زنجانی مراجع عظام حضرات آیات : امام ،  خامنه ای، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری ، مکارم شيرازي، زنجانی مراجع عظام حضرات آیات : امام ،  خامنه ای، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری ، مکارم شيرازي، زنجانی  مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است مسافت شرعي چند كيلومتر است هر فرسخ چند كيلومتر است معادل هر فرسخ چند كيلومتر است معادل هر فرسخ چند كيلومتر است معادل هر فرسخ چند كيلومتر است معادل هر فرسخ چند كيلومتر است معادل  مسافت شرعیچند فرسخ روزه باطل میشود حد ترخص شرعی تبدیل فرسخ به کیلومتر چند کیلومتر نماز شکسته است چند فرسخ نماز شکست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

بدون نظر
  1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

    امتیاز بینندگان:4 ستاره