وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غصب مکان معتکف و حکم اعتکاف

0

غصب مکان معتکف و حکم اعتکاف

فهرست این نوشتار:

غصب در اعتكاف

 پرسش 48 .  اگر شخصى در اعتكاف جاى كسى را بگيرد، آيا اعتكافش باطل مى‏شود؟

آيات عظام امام، سيستانى، فاضل و نورى: كار حرامى كرده؛ ولى اعتكافش باطل نمى ‏شود

آية اللّه‏ بهجت: كار حرامى كرده؛ ولى اعتكافش باطل نمى‏ شود؛ مگر آن كه به جز اين مكان، جاى ديگرى نباشد[2].

آيات عظام تبريزى و صافى: كار حرامى كرده و بنابر احتياط واجب، اعتكافش باطل مى‏ شود[3].

آيات عظام مكارم و وحيد: كار حرامى كرده و اعتكافش باطل مى‏ شود[4].

  •  [1]. امام، فاضل و نورى، تعليقات على العروة، ج 2، الاعتكاف، م 32؛ سيستانى، منهاج‏الصالحين، الاعتكاف، م1077.
  •  [2]. بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1205.
  •  [3]. صافى، هدايه‏العباد، ج 1، م1414؛ تبريزى، منهاج‏الصالحين، الاعتكاف، م 1077.
  •  [4]. مكارم، استفتاآت، ج 2، س 508؛ وحيد، منهاج‏الصالحين، الاعتكاف، م 1077.(احکام اعتکاف/ پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س. آيا گذاشتن وسايل يا نوشتن نام موجب سبقت در محلى‌ از مسجد مى‌شود؟
ج: بنا بر احتياط واجب گذاردن وسائلى مانند كيف موجب حق سبقت مى‌شود به شرط آن که از زمان گذاردن آن وسيله تا آمدن شخص زياد فاصله نشود، به نحوى كه منجر به تعطيلى مكان شود.

س. اگر کسى جاى شخصى را که معتکف بوده غصب کند در صورتى که جاهل بوده و يا عامد آيا ضررى به اعتکافش مى‌زند؟ و اگر ضرر مى‌زند آيا شامل کفاره و… مى‌باشد.
ج: گرچه بنابر احتياط مرتكب خلاف شده ولى اعتکاف صحيح است و کفاره هم ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسأله 46 ـ بطلان اعتکاف به خاطر غصب مکانى از مسجد که معتکف دیگرى آنجا را براى اعتکافش در نظر گرفته و وسایلش را در آنجا نهاده، مورد اشکال است. امّا اگر بر روى سجّاده غصبى معتکف شود، بدون شک اعتکافش باطل مى شود.

سؤال 86 ـ اگر شخصى جاى کسى را که معتکف بوده غصب کند، فرموده اند اعتکاف او باطل است، حال اگر جاهل یا عامد بوده و اکنون پشیمان شده، و جاى خود را عوض کرده، آیا اعتکاف او صحیح است؟ و در صورت عمد آیا کفّاره دارد؟

جواب: اگر جاهل به موضوع باشد، اعتکاف او صحیح است; ولى اگر غصب بودن را مى دانسته و حکم اعتکاف را نمى دانسته، اعتکاف او صحیح نیست. و توبه در اینجا مشکلى را حل نمى کند.

> اعتکاف، عبادتی کامل > مبطلات اعتکاف.

حکم بطلان اعتکاف به سبب غصب مکان معتکف دیگر [در مسجد جامع باشد ]

پرسش : آيا محلّي را که ديگران براي اعتکاف اختصاص داده اند را مي تواند تصرف کرد؟

پاسخ : این مساله مشمول قاعده «سبق» می شود (من سبق الی ما لم یسبق الیه احد فهو احق به) و اگر فرد اوّل به موقع برای اعتکاف بازگردد نمی توان محل او را تصرف کرد و در این صورت اعتکاف متصرف شرعاً اشکال دارد. مگر اینکه اعتکاف شروع شود و او حاضر نگردد.

حکم گذاشتن نشانه برای مکان خاصی از مسجد برای معتکف [در مسجد جامع باشد ]

پرسش : آيا گذاشتن وسائل، يا نام نويسى، و امثال آن موجب حقّى براى صاحبان آن نسبت به محلى از مسجد مى شود؟

پاسخ : هر گاه صدق کند که آنجا را اشغال و ذخیره کرده، براى دیگران اشکال دارد.

حکم اعتکاف در صورت غصبی بودن آجر و خاک مسجد [در مسجد جامع باشد ]

پرسش : اگر آجر و خاک مسجد غصبی باشد اعتکاف چه حکمی دارد؟

پاسخ : اگر آجر و خاک مسجد غصبى باشد، اعتکاف روى آن اشکال دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۷۶۱ – اگر‌ اعتکاف‌ کننده بر فرش غصبی بنشیند و از غصبی بودن فرش، آگاه باشد، معصیت کرده است ولی اعتکافش باطل نمی‌شود و اگر کسی به مکانی سبقت گرفته و جا گرفته باشد و اعتکاف کننده، آن مکان را از او بدون رضایت بگیرد هرچند گناهکار است ولی اعتکافش صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام اعتکاف

ویژه نامه احکام روزه



اعتکاف غصب مکان معتکف و حکم اعتکاف غصب مکان معتکف و حکم اعتکاف غصب مکان معتکف و حکم اعتکاف غصب مکان معتکف و حکم اعتکافغصب مکان معتکف و حکم اعتکاف غصب مکان معتکف و حکم صحت اعتکاف [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.