وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سمع و بصر مادى و معنوى

حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

سمع و بصر مادى و معنوى

 

بين سمع و بصر غير مادى چه تفاوتى وجود دارد كه دريافت كلام خدا به سمع باطن در دنيا ممكن است ولى رؤيت حضرتش به بصر باطن جز در آخرت مقدور نيست؟

 

همان گونه كه سمع و بصر مادى گاهى غير همانند و يكى قوى تر از ديگرى است، سمع و بصر باطنى نيز اين گونه است. از سوى ديگر، سمع و بصر باطنى درجاتى دارد. گوش دل ها يكسان نيست؛ چون دل ها يكسان نيست. چشم دل ها نيز يكسان نيست.

خداوند در بخش پايانى يكى از «حم» هفتگانه فرمود: آن ها كه سخن حق را مى شنوند سه گونه اند، بعضى بلاواسطه مى شنوند، بعضى من وراء حجاب و بعضى از راه پيك و ارسال رُسُل: «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ»[۱۴۳]. شايد آن كه توانمند است كلام الهی را بلاواسطه بشنود، بتواند ذات اقدس خداوند را بلاواسطه شهود كند. البته بارها ذكر شده كه هويت مطلقه ذات الهی در دسترس شهود هيچ كس حتى پيامبر اسلام نيست؛ زيرا «حارَتِ الاْنبياءُ و الاْولياءُ فيها». ولى بعد از مرحله ذات، امكان شهود، با توجه به مراتب و درجات اشخاص، متفاوت خواهد بود؛ يعنى كسى به شهود بلا واسطه مى رسد و ديگرى شهود با واسطه دارد.

 

[۱۴۳]. سوره شورى۴۲: آيه ۵۱.

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»


 

 

 

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.