وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم نوشيدن ماء‌ الشعير

نوشيدن ماء الشعير كه خواصّ طبّى دارد و غير از آب جو مى باشد، بدون اشكال است. آب جو با تخمير به وسيله مخمر آب جو تهيه مى شود و ماءالشعر از طريق ديگرى تهيه مى گردد لذا خوردن آب جو حرام است حتى اگر الكل آن را هم از بين ببرند.

0

حكم نوشيدن ماء‌ الشعير

فهرست این نوشتار:

حكم نوشيدن ماء‌ الشعير

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: نظر به اينكه اغلب ماء‌الشعيرهاى وارداتى در كارخانجاتى توليد مى‌‌شوند كه در همان خط توليد انواع نوشيدنى‌هاى الكلى و مسكر نيز توليد مى‌‌شود آيا مصرف اين‌گونه ماءالشعيرها از لحاظ شرعى ايراد دارد؟

ج) در صورتى كه يقين به ملاقات ماء‌الشعير با موضع نجس داشته باشيد، استعمال آن جايز نيست.

س: حكم ماء‌الشعير بدون الكل كه در خارج تهيه مى‌‌شود و در اغلب با مقدار بسيار ناچيزى از الكل مثل 010٪ الكل تهيه شده و مسكر نبودن آن محرز مى‌‌باشد چيست؟ اگر مقدار الكل از اين هم كمتر باشد، چه؟ لازم به ذكر است كه الكل موجود در اين نوع آبجو به آن از بيرون تزريق نشده بلكه طى فرايند تخمير خودبخود توليد مى‌‌شود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچيزى كه گفته شد در آن باقى مى‌‌ماند.

ج) ماء‌الشعير مذكور پاك و حلال است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. ماء الشّعير :

در توليد ماء الشّعير بدون الكل دو روش وجود دارد: در يك نوع از ابتدا الكل توليد نمى‌شود و در نوع ديگر الكل توليد شده را بخار مى‌كنند. در حالت اوّل اشكالى ندارد. ولى اگر الكل مست‌كننده توليد شود مايع موجود نجس است بنابر احتياط وبا تبخير الكل نجاست از بين نمى‌رود و هرگاه شك كنيم نوشابه موجود از كدام روش تهيّه شده، استفاده از آن مانعى ندارد.

مشروبات الکی که از جو گرفته می شود [آبجو]

پرسش : آیا آبجو و ماء الشعیر حکم واحد دارند یعنی خوردنشان حرام است؟

پاسخ : مشروب الکلى که از جو گرفته مى‏شود و به آن «آبجو» مى‏گویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولى آبى که براى خواصّ طبّى از جو مى‏گیرند و به آن «ماء الشّعیر» مى‏گویند و ابداً مسکر نیست، پاک و حلال است.

دلستر انگور [شراب]

پرسش : خوردن دلستر انگور از لحاظ شرعي اشكال دارد؟

شاید این مطالب را هم بپسندید:

پاسخ : اگر نجوشانند استفاده از آن مانعی ندارد و اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال است.

وجود الکل و تبخیر آن در ماء الشعیر [آبجو]

پرسش : یک واحد تولیدى در نظر دارد نسبت به تولید ماء الشعیر از موادّ اوّلیّه عصاره یا پودر وارداتى اقدام نماید. با توجّه به این که در مراحل تهیّه موادّ اوّلیّه فوق، این احتمال وجود دارد که اوّل الکل وجود داشته، و بعداً طىّ مراحلى الکل آن گرفته شده، آیا تولید ماء الشعیر از موادّ فوق جایز مى باشد؟

پاسخ : هرگاه وجود الکل در آن در مراحل اوّلیّه باشد، (به این معنا که نخست مبدّل به یک مایع مست کننده شود، سپس الکل آن را با حرارت یا مانند آن بگیرند) اشکال دارد. و اگر چنین نیست، یا مست کننده بودن آن مشکوک است، مانعى ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: نظر جنابعالی در مورد ماء الشعیرهائی که در بازار به فروش می رسد واحیاناً عبارت (بدون الکل) روی آن نوشته شده است چیست؟

پاسخ: نوشیدنی که از جو گرفته می شود و به آن فقاع می گویند قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولاً سبب مستی نمی شود بلکه موجب نشأه است که میتوان ان را مستی خفیف نامید و ظاهراً منشأ آن پاین بودن نسبت الکل است پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا خالی از الکل ساخته می شود که به آن فقاع گفته نشود اشکال ندارد در غیر این صورت حرام است هرچند پس از تولید الکل را از ان جدا کنند.

پرسش: آبجویی را می توان خورد که روی بطری آن نوشته شده “خالی از الکل است؟

پاسخ: خوردن آبجو که موجب سکر و مستی هر چند سبک می شود حلال نیست اما اگر مراد از آن، ماء الشعیر باشد که اصلا سکر و مستی آور نیست، اشکال ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سيستاني.

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

حکم جوشاندن انگور چيست

حکم جوشاندن آبغوره چیست

حكم شرعي خوردن موادي با تركيب Sugar alcohol

احکام مسکرات‏ و حكم انواع الكل

حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر

حكم جوشاندن جو چيست

حكم نوشيدن ماء‌ الشعير حكم نوشيدن ماء‌ الشعير  آیا ماء الشعیر واقعا حلال است؟  دلستر  حكم انواع خوردني ها و نوشيدني ها   ماءالشعیر حرامه؟! نظر مراجع در مورد ماءالشعير  خوردن دلستر یا ماء الشعیر در طعم های استوایی و میوه های حكم نوشيدن ماء‌ الشعير حكم نوشيدن ماء‌ الشعير آيا خوردن ماء الشعير اشكال دارد آيا خوردن دلستر اشكال دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:4 ستاره