وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس پس انداز ازدواج

0

خمس پس انداز ازدواج

خمس پس انداز ازدواج

در نوشتار  قبل حکم خمس جهیزیه مطرح شد، از اینجا مطالعه نمایید.

پرسش 83 . آيا به پولى كه انسان براى ازدواج ذخيره كرده، خمس تعلق مى گيرد؟
آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و صافى: خمس دارد.
آيه اللّه بهجت: چنانچه پس انداز كوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]
آيات عظام فاضل و نورى: چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آينده ازدواج كند، خمس ندارد.[3]
آيه اللّه خامنه اى: اگر براى تهيه هزينه هاى ازدواج درآينده نزديك (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهيه كند، خمس ندارد.[4]

  • [1].امام، استفتائات، ج 1، س 24؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 516؛ تبريزى، استفتائات، س 880؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 747؛ سيستانى، sistani.org، خمس، ش 8.
  • [2]. بهجت، توضيح المسائل، م 1391 .
  • [3]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 748 ؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 330 .
  • [4]. خامنه اى، اجوبة، 860، 978.(احكام خمس،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س199: آیا پس‌‌انداز درآمد برای تهیه مایحتاج در آینده تا چند روز و یا چند ماه دیگر جایز است با چه شرایطی و تا چه مدتی؟

ج) اگر از درآمد بين سال نياز دارد که صرف خريد يکی از مايحتاج زندگی نمايد و مبلغ به مقداری باشد که با ادای خمس آن باقی‌مانده وافی برای تهيه مايحتاج مورد نظر نيست در اين صورت مجاز است بدون پرداخت خمس پس انداز، آن را تا يکی دو ماه پس از اتمام سال خمسی صرف در تهيه مايحتاج مورد نظر نمايد، به شرط آن که در خلال مدت ياد شده در اولين روزی که امکان صرف آن در تهيه مايحتاج مورد نظر حاصل شده مصرف نمايد، ولی چنانچه مثلاً در هفته اول می‌تواند صرف در تهيه مايحتاج مورد نظر نمايد و در عين حال بدون عذر موجه پول را پيش خود نگه‌ دارد تا بعداً صرف در تهيه مايحتاج مورد نظر کند در اين صورت بايد خمس آن را بپردازد.

س200: آیا به پولی که از حقوق ماهیانه‏‌ام برای خرید لوازم ازدواج در آینده، پس انداز می‏‌کنم، خمس تعلّق می‏‌گیرد؟

ج) اگر عين پولی را که بابت حقوق ماهيانه می‏‌گيريد، پس انداز می‏‌کنيد، بايد سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن‌كه با فرا رسيدن سال خمسی در آستانه‌ی خريد لوازم ضروری ازدواج باشيد و زودتر از آن امکان خريد آن را نداشتيد و با پرداخت خمس آن نتوانيد لوازم مورد نياز را تهيه کنيد.

س201: از آن‌جا که تا کنون ازدواج نکرده‏‌ام، آیا جایز است مقداری از مالی را که در حال حاضر دارم، برای هزینه‌‌هایی که در آینده به آن‌ها نیاز دارم، پس‌‌انداز کنم؟

ج) پس‌‌انداز درآمد سال اگر برای هزينه ضروری ازدواج در چند روز آينده باشد، خمس ندارد.

س202: طلاب علوم دینی که هنوز ازدواج نکرده‏‌اند و مسکنی ندارند، اگر درآمدی از طریق تبلیغ و کار یا سهم امام (علیه‌السلام) داشته باشند، آیا مشمول خمس است یا این‌که می‏‌توانند بدون پرداخت خمس، آن را به این دلیل که از وجوب خمس استثنا شده، برای هزینه‌‌های ازدواج پس‌‌انداز کنند؟

ج) حقوق شرعی که از طرف مراجع به طلّاب محترمی اهدا می‏‌شود که مشغول تحصيل در حوزه‌‌های علوم دينی هستند، خمس ندارد، ولی ساير درآمدهايی که از راه تبليغ و کار دارند، اگر تا سر سال خمسی باقی بماند، خمس آن واجب است. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: زوجی از جهیزیه استفاده نکرد و مبلغی بدهکار هستند آیا خمس جهیزیه را باید بدهند ؟
پاسخ: اگر وسائل مورد استفاده قرار نگرفته، از وسائلی باشد که عادتا باید در خانه باشد مثل اشیائی که برای پذیرایی از مهمان لازم است خمس ندارد .

پرسش: پولی که برای ازدواج و خرید مسکن مورد نیاز کنار گذاشته میشود ایا خمس دارد؟
پاسخ: بله خمس دارد.

استفتائات آیت الله سیستانی.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
266 – آيا به پولي كه كم كم براي تهيه جهيزيه دختر ذخيره كرده اند در سر سال، خمس تعلق مي گيرد؟
پاسخ
اگرتهيه جهيزيه ای که از شوون لازم پدر محسوب می شود متوقف بر ذخیره کردن آن باشد، خمس آن واجب نيست. ولی اگر بتواند بدون اینکه حیثیتش مخدوش شود از راه دیگری مثل قرض کردن تهیه کند در صورتی که ذخیره کند باید خمس آن را بدهد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس



کلید: خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج  خمس پس انداز ازدواج   آیا پول پس‌انداز شده برای ازدواج و جهیزیه خمس دارد دارم براي ازدواج پول پس انداز ميکنم ،آيا خمس دارد؟ آیا به پولی که برای ازدواج پس انداز می کنند خمس تعلق می گیر پس انداز برای ازدواج- خمس پول پس‌انداز شده جهت خرید لوازم ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج خمس پس انداز ازدواج

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.