وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگاری از دختری که خواستگار دارد

6

خواستگاری از دختری که خواستگار دارد

 چند خواستگار

پرسش 21 . بنده جوانى 23ساله هستم. در دانشگاه از خانمى بسيار محجبه، با وقار، سنگين و متين خوشم آمده، منتهى دوست صميمى من قبلاً از علاقه اش نسبت به اين خانم با من درد دل كرده بود. او چون دوست صميمى من است خود را در بسيارى از مسائل مديون وى مى دانم، ولى  فكر مى كنم آن خانم از نظر عقيدتى، خانوادگى، فرهنگى و اخلاقى به من بيشتر شباهت دارد تا به دوستم.

حال اگر از آن خانم خواستگارى كنم يقينا دوستم از بنده ناراحت خواهد شد و احتمال دارد كه به من بگويد كه بهش خيانت كرده ام. مرا راهنمايى كنيد! بهترين كار چيست؟ به طور اتفاقى متوجه شدم آن خانم 22ساله هستند، فكر مى كنيد اختلاف سنى كمتر از 3سال باعث بروز مشكل خواهد شد؟ چه طور بايد از يك خانم خواستگارى كرد طورى كه برايش سوء تفاهم نشود؟ چه كار بايد انجام داد؟ چه بايد گفت؟ روش صحيح چيست؟

قصد شما در ازدواج با دخترى متدين و متعهد، بسيار مقدس و ارزشمند است؛ ولى براى اقدام در موردى كه نوشته ايد، توجه به چند نكته ضرورى است:

1. لازم است قبل از هر اقدامى، در مورد خانواده و شرايط ديگر ايشان تحقيق كنيد چه بسا كه با تحقيق در اين مواردنظر شما دگرگون شود. بنابراين با اطلاع از شهر و محل سكونت خانواده ايشان، با كمك آشنايان و افراد مورد اعتماد خود، تحقيق كنيد و به نتيجه برسيد.

2. آنچه كه تاكنون تجربه شده، دادن پيشنهاد مستقيم به دختر، چندان مطلوب آنان نيست و نوعا با برخوردى تند و منفى پاسخ مى دهند. بنابراين پيشنهاد و خواستگارى مستقيم، توصيه نمى شود.

3. در صورتى كه پيشنهاد فوق برايتان مقدور نبود. از طريق دوستان متأهل اقدام كنيد و نظر دختر را جويا شويد، اگر مثبت بود در آن صورت اقدام نماييد.

4. اختلاف سنى در صورتى كه تا پنج سال بود بهتر بود، ولى اين مقدار هم در صورت وجود ساير شرايط مشكل ساز نيست.

5. لازم نيست بيش از حد به مسايل جانبى توجه كنيد، ممكن است دختر مورد نظر خواستگاران ديگرى هم داشته باشد، شما هم به عنوان يكى از  خواستگاران در اين زمينه اقدام كنيد در صورتى كه خواست خدا بود و شرايط فراهم گشت ازدواج خواهيد كرد.

بديهى است علاقه و انتخاب دختر نيز مهم است. اگر مشخص شد كه علاقه آن خانم به شما بيشتر است طبيعى است به طور منطقى بايد بقيه خويشتن دارى كنند. در هر صورت سعى كنيد بدون بحران كدورت آميز پيشرفت در ازدواج را مديريت كنيد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام من مهدی هستم ۱۹ساله تو دانشگاه از یک خانومی که از ترم اول تا الآن باهم هم کلاس هستیم به شدت علاقه مند شده ام ولی این خانم از من ۲سال بزرگتر است یعنی ۲۲سالش است ولی خوب خواستگار دیگری هم دارد که به شدت پیله است از نظر حجاب خیلی باحجاب نیست. عقایدش هم تا حدودی با خانواده من سازگار هست.تو دانشگاه باهم هم رشته هستیم چند بار خواستم بهش به طور مستقیم بگم که بهت خیلی علاقه دارم و خیلی دوست دارم وخواتر تو میخوام ولی نتونستم. یعنی استرس واظطراب اجازه نداده واقعا نمیدونم باید چیکار کنم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در ازدواج هم کفو بودن و همسانی بسیار اهمیت دارد در اعتقادات یک اولویت است و پیش بینی کننده یک ازدواج موفق است. برای خواستگاری می توانید از واسطه استفاده کنید، از خواهر یا شخص مطمئن. برای کاهش اضطراب، قبل از مواجهه چند دقیقه نفس کشیدن عمیق و منظم استرس را کاهش می دهد. سوره انشراح را نیز برای آرامش با توجه بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محمد می گوید

    سلام
    شما در جواب پرسش ۲۱ چند خواستگار در قسمت ۵ جواب فرموده آید : شما هم مانند باقی خواستگاران از آن دختر خواستگاری کنید و…. در صورتی که این عمل حرام است یعنی از دختری که خواستگار دارد حرام است خواستگاری شود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خواستگاری از زنی که از سوی دیگری خواستگاری شده و پاسخ مثبت داده است، به قولی حرام و به قولی دیگر مکروه است.
      اما اگر هنوز جواب مثبت نداده و گزینه های مختلف را بررسی می کنند، شما نیز می توانید شرایط خود را اعلام کنید و دختر مختار است از میان گزینه های متعدد، فردی را برگزیند.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. رها می گوید

      کجای دین اومده حرام است؟!! از خودتون احکام در نیارید لطفا….! گفتن مرحله ی خواستگاری نه هنوز عقدی صورت گرفته نه تعهدی… بنا براین هیچ حرامی در کار نیست. لطفا از دین خدا جلوتر قدم نگذارید که ریشه خیلی از بدبختی های ما پیشی گرفتن از حکم خداوجلوتر رفتن از ائمه اطهار علیه السلام است.

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        در این زمینه خواهر گرامی فتوا و روایت وجود دارد، شما مگر مجتهد هستید که اینگونه اظهار نظر می کنید.
        خواهر گرامی، اگر کسی سوال شرعی می پرسد ما نظر شرع و مراجع را بیان می کنیم نه نظر خودمان را.
        می توانید در این مسئله با دفتر مرجعتان نیز تماس حاصل کنید.
        وفقکم الله لکل خیر