وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم گوش دادن به صدای زن

اگر صدای زن به صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صدای او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسده ای بر آن مترتب گردد، جایز نیست.

حکم گوش دادن به صدای زن

حکم گوش دادن به صدای زن

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

غنا و موسیقی

س. حکم گوش دادن به خواننده زن، چیست ؟

ج. اگر صدای زن به صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صدای او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسده ای بر آن مترتب گردد، جایز نیست.

س. آیا مرد میتواند به تک خوانی زن گوش دهد؟
ج. گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست.

س ۱۱۴۶: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟

ج: اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.

س ۱۱۵۶: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟

ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‏کند

و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏ باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است.

س ۱۱۲۸: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.

ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک.

تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.

اجوبه الاستفتائات رهبری.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

گوش دادن به صدای خواننده زن

پرسش :  آیا گوش کردن به ترانه خوانده شده توسط خواننده زن چنانچه آن خواننده پیر باشد جایز است و همچنین آیا مصافحه کردن با آنان ایرادی دارد؟

پاسخ : هر دو مورد حرام است.

آواز خواندن زن برای زن

پرسش : آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟

پاسخ : براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.

گوش دادن به موسیقی زن

پرسش : آیا گوش دادن به صدای زن خارجی با موسیقی ملایم اشکال دارد؟

پاسخ : در صورتی که به صورت آواز بخواند جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا شنیدن صدای خواننده زن بدون قصد لذت اشکال دارد؟

پاسخ: اگر آواز محسوب می شود گوش دادن به آن حرام است و همچنین ـ بنابر احتیاط لازم ـ اگر با آهنگ مناسب مجالس لهو و لعب بخواند هرچند آواز محسوب نشود، و نیز اگر گوش دادن به آن با تلذذ شهوی و یا با خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست. و در غیر این موارد مانعی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

11 نظرات
  1. unknown می گوید

    سلام
    لطفا اگه ممکنه به این سوال با دقت و خیلی دقیق پاسخ بدید.به شدت مهمه.اجرتون با خدا
    من خانمی هستم که به تازگی در یک آموزشگاه زبان استخدام شدم و به پسرهای رده سنی ۷ تا ۱۲ سال زبان درس میدم
    چون مقطعشون کودکه کتاب درسی شون تو بعضی قسمت ها آهنگ های آموزشی کودکانه خارجی داره.بعضیاشونم خوانندش زنه.
    تو برنامه های کودکانه تلویزیونی هم بعضی شعرهای کودکانه رو زن ها میخونن
    الان حکم این کار من چیه؟این که آهنگ های کتابشون که بعضیاش خواندنش زنه رو تو کلاس براشون پخش میکنم حکمش چیه؟
    باید شغلم رو ترک کنم؟حقوقم حرامه؟
    جوابتون برام خیلی مهمه
    با تشکر از پاسختون

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      سوال شما دو قسمت دارد، یک قسمت مربوط به آهنگ نسبت به خودتان است، اگر از آهنگ های حرام نباشد گوش دادن خود شما اشکال ندارد.
      نسبت به شاگران شما، اگر این صوت ها باعث مفسده خاصی نشود و ترویج باطل یا گناه نباشد پخش آن اشکال ندارد.
      نکته بعدی اینکه از بحث فقهی که گذر کنیم بحث اخلاقی است، بدیهی است که تربیت این نوجوانان الان به دست شماست. توصیه می کنم کمی با دقت از این فرصت استفاده کنید، تلاش و تحقیق کنید صوتهای آموزنده را انتخاب کنید که هم زبان یاد بگیرند و هم اخلاق و تربیت درست را، این تدریس می شود نور در زندگی و نسل شما؛ چنین درآمدی هم دارای برکات هست. از این فرصت به نحو احسن استفاده کنید تا این بچه ها را بیشتر و بهتر با خدا و اهل البیت با همین ابزار زبان آشنا کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. unknown می گوید

        سلام
        بی نهایت ممنونم از پاسخ کامل و جامع تون.خیلی عذاب وجدان داشتم ولی الان با جواب شما آرامش و انرژی و انگیزه زیادی گرفتم
        خدا خیرتون بده
        براتون آرزوی سلامتی و حاجت روایی و عاقبت بخیری دارم

  2. محمد حسین می گوید

    سلام علیکم.خسته نباشید.اجرکم عندالله.
    بنده سوال در باره گوش دادن به موسیقیهایی که زن خوانده است سوال داشتم.

    مرجع تقلید بنده امام خامنه ای هستند.
    با دو حکم متفاوت روبرو شدم.
    اولی یه این صورت:
    آيات عظام تبريزى، سيستانى، خامنه اى و نورى: گوش دادن به آواز زن اگر غناء نباشد و باعث التذاذ جنسى و تهييج شهوت نشود و مفسده اى بر آن مترتب نگردد، اشكال ندارد.[۲]
    دومی به این صورت:
    س. آیا مرد میتواند به تک خوانی زن گوش دهد؟

    ج. گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست

    ممکن است من متوجه نشدم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    یا علی

    1. مهدي يوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      دو بحث هست، ۱- اینکه صدای زن به صورت عادی باشد. این در صورتی است که گفتگو و شنیدن صحبت زن سبب تهييج شهوت نشود و مفسده اى بر آن مترتب نگردد در این صورت اشکال ندارد

      ۲- ، اینکه صدای زن به صورت غنا باشد. گوش دادن به این قسم، آواز زن، ترانه خوانی و شعر خوانی حرام است
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. زهرا ال مهدی می گوید

    سلام ایا در ایام فاطمیه گوش دادن به اهنگی که حرام نباشد جایز است

    1. مهدي يوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      اگر آهنگ حرام نباشد، گوش دادن گناه نیست مگر اینکه هتک حرمت ایام عزاداری باشد.
      اما توجه کنید، موسیقی برای ایمان مومن مخرب هست، لذا سعی کنید گوش نکنید.!
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. آرمین می گوید

        شما که می‌فرمایید موسیقی برای ایمان مومن مخرب است منبع حرفتون از کجاست؟ ***

        1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

          سلام علیکم
          امام صادق(ع) می فرمایند: «آلات ساز و آواز، از عمل شیطان است پس هر چه در زمین از این نوع وجود دارد از ناحیه ی شیطان است.»
          منبع ما روایات و سیره اهل البیت علیهم السلام است. حضرات اگر فایده ای در موسیقی بود آن را به اصحاب خود توصیه می کردند، اما چون مخرب روح و سعادت مومن است بارها و بارها از آن نهی کرده اند.
          بله فوایدی مثل تاثیر در اعصاب حیوانات دارد که در کوتاه مدت شیر آنها را افزایش می دهد، که اشاره کرده بودید اما مگر انسان حیوان یا گیاه است که تک بعد باشد. روح انسان لایه های متعدد فراوانی دارد که نفع و ضرر خیلی از چیزها را باید از وحی سوال کرد و به علم بشر نمی رسد.
          وفقکم الله لکل الخیر

          1. آرمین می گوید

            بابا شما دیگه شدین کاسه‌ی داغ‌تر از آش! خود آقای خامنه‌ای گفته ما از هنر خوانندگی خوب و موسیقی حلال، استقبال می کنیم. بعد شما می‌گی مخربه. حالا غیر از این، شما که به تحقیقات و علم بشر اعتقاد نداری، خب مگه خودتون از زبان امامان معصوم شنیدین که بگن موسیقی مضره؟ همه این احادیث و روایاتی که الان به دست شما رسیده هم توسط همین بشر به شما رسیده دیگه. پس چجوری به این پیام‌رسانی بشری که این همه خطا می‌کنه اعتماد می‌کنید؟ یعنی ذره‌ای احتمال نمی‌دهید که در طول ۱۴۰۰ سال گذشته، احادیث توسط مردم نسل‌های مختلف دستکاری شده باشند و در نتیجه الان سخنان اشتباهی به شما رسیده باشد؟! آخه جالبه چطور می‌تونید یقین داشته باشید که همه این سخنان کاملا صحیح و سالم به دست شما رسیده است؟

          2. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

            سلام علیکم
            در بحث یقین به روایات، دقت کنید یک علم به اسم رجال و درکنارش علم درایه وظیفه بررسی روایات را بر عهده دارد. یک فقیه و مرجع با قریب به ۵۰ سال کار فقهی با دقت؛ به روایات رجوع می کند. اینطور نیست که هر روایتی مورد قبول باشد بلکه متد رجوع به روایات و تاریخ یک متد خاص و علمی است. عزیزم گاهی فقط یک روایت نیست دهها روایت است که یک مضمون را دارد؛ شیعه و سنی در جهان اسلام نقل کرده اند کتب تاریخی عصر اهل البیت در موزه ها مثل موزه آستان قدس نگه داری می شود. همه این قراین برای انسان عاقل و عالم در همه جای دنیا مورد قبول است. همانطور که الان اقوال ارسطو و افلاطون که در یونان باستان بودند و برای چند صد قرن قبل است فی الجمله مورد قبول اندیشمندان است درحالی که اسلام نزدیک تر به ما و آثار قلمی آن زمان موجود هست.

            بنده توصیه می کنم برای اینکه این شبهه از ذهن شریف شما خارج شود ابتدا به یک استاد دانشگاه در رشته تاریخ رجوع کنید و روش بررسی اقوال و قضایای تاریخی را یاد بگیرید در دنیا عقلا به نقل های تاریخی و علم تاریخ ارج می نهند و فی الجمله نقلهای زیاد و از طرق یقینی را قبول می کنند؛ همین متد و قوی تر از آن در بحث حدیث شناسی هم مطرح است.
            از همه اینها گذشته خدای متعال وعده حفظ دینش را داده است و اصل دین به ادله علم کلام آمده است (یکدوره حتما مباحث کلامی را نزد یک استاد عقاید یاد بگیرید)؛ چون اگر دین و راه خدا گم شود و مشخص نباشد خداوند در قیامت نمی تواند بر بندگان احتجاج کند و زمینه گمراهی بشر است لذا اصل دین حتما الان موجود و در دست ماست و مواردی را هم با اجتهاد از همین منابع به دست می آوریم.

            در هر حال ساده انگاری است و کمی طنز گونه است که کسی بگوید ما تاریخ و متد تاریخی و نقل های تاریخی را به هیچ عنوان قبول نداریم چون به دست بشر است و توهم تغییر در آن است!!!
            ثانیا پیامرسانی بشری همیشه اشتباه نیست عزیز من؛ اگر اینطور بود علم تاریخ و تاریخ نگاری بی معنا بود و عقلا به سمت آن نمی رفتند؛ شما در دانشگاه یا جامعه بگویید تاریخ به چه دردی می خورد و چگونه به آن اعتماد کنم در حالی که بشر خطا دارد؟ ببینید با شما چه رفتاری می کنند اولین پاسخ به شما پس از لبخند این است که آیا یک ذره فکر نمی کنید که ذهن شما دچار خطای شناختی در این مسئله شده است.

            اگر مطالعات علم رجال داشته باشید می بینید که با چه دقتی و چه اجازات روایی احادیث توسط نه یک عالم بلکه تعداد زیادی عالم شریف و وارسته که هر کدام در قله تقوا بوده اند نقل شده که حتی دشمنان آنان از صداقت و کرامت آنان سخن به میان آورده اند. انسانهای عاقل و عاقلان در طول تاریخ به این شیوه ها اعتماد می کنند به نقل های متواتر اعتماد می کنند.
            حالا کسی می خواهد از هوی نفس تبعیت کند و به فساد و فحشا بپردازد چرا اصل روایات را محل تردید می خواهد قرار بدهد؟!.

            وفقکم الله لکل الخیر