وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم چت كردن با نامحرم چيست

15

حكم چت كردن با نامحرم چيست

فهرست این نوشتار:

حكم چت كردن با نامحرم چيست

چت در اينترنت

پرسش 78. چت (Chat) در اينترنت به صورت گفتارى و يا نوشتارى با جنس مخالف ـ با اين شرط كه از حدود شرعى خارج نشويم (مثلاً براى تبادل نظر) ـ چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.

 تبصره. اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او  ترك شود.

چت با جنس مخالف

پرسش 79. چت كردن با جنس مخالف و رد و بدل كردن صحبت هاى معمولى، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: در صورتى كه خوف فتنه و كشيده شدن به گناه وجود داشته باشد، جايز نيست.[2]

پرسش 80. حكم چت كردن با شخصى را كه از جنسيت او بى اطلاعيم، بفرماييد؟

همه مراجع: اگر ترس افتادن به حرام باشد، جايز نيست.[3]

پرسش 81. چت كردن با اشخاص مختلف، به انگيزه پيدا كردن فرد مورد نظر براى ازدواج با او، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد.[4]

تبصره. فرض مسئله جايى است كه شخص براى ازدواج آمادگى داشته باشد.

چت با غير مسلمان

پرسش 82. چت كردن با زنان غير مسلمان و انجام صحبت هاى تحريك آميز با آنان، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: حرام است.[5]

  • [1]. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضيح المسائل، م1936؛ مكارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبريزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النكاح) م3؛ سيستانى، sistani.org، اينترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحيد.
  • [2]. سيستانى، سايت اينترنت ؛ تبريزى، سايت اينترنت؛ دفتر: همه مراجع.
  • [3]. دفتر: همه مراجع.
  • [4]. دفتر: همه مراجع.
  • [5]. دفتر: همه مراجع.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

سرويس‌دهى اينترنت و استفاده حرام مشتريان

س: اگر كسى كافى‌نت داشته باشد و بداند كه برخى مشتريان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنين رفتن به سايتهاى غيراخلاقى به كافى‌نت مى‌آيند، در اين وضعيت تكليف او به عنوان صاحب كافى‌نت چيست و كسب درآمد از اين راه ( با شرايط ذكر شده) چه حكمى دارد؟
ج) با علم به اينكه مشترى از ابزارى كه در اختيار او قرار داده مى‌شود استفاده حرام مى‌کند، جايز نيست و كسب درآمد از اين طريق نيز اشكال دارد ولى در صورت شک در اينکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى‌کند، اشكال ندارد. استفتائات جديد آيت الله خامنه اي .


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 141. چت کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟

جواب: این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمه ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد. > احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى > 3. گفتگو و مواجهه با نامحرم.

روابط دختر و پسر از طریق اینترنت [دوستی دختر و پسر]

پرسش :1- آیا روابط دختر و پسر از طریق چت ایراد دارد؟
2- خواهشمند است در مورد روابط دختر و پسر در هر شرایطی توضیح دهید.

پاسخ :1- جایز نیست.
2- در مجالس عمومی یا در کلاس درس یا مانند آن و صحبت های عادی و معمولی مانعی ندارد اضافه بر آن جایز نیست مگر این که واقعاً بخواهند مقدمات ازدواج با یکدیگر را فراهم کنند. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق کامپیوتر وشبکه اینترنت جایز است؟

پاسخ: جایز نیست.

پرسش: من در برنامه ای چت با یک دختر دوست هتسم و با هم چت می کنیم واصلا حرف بد یا زشتی نمی زنیم آیا این دوستی و چت کردن اشکال شرعی دارد؟

پاسخ: چون خوف وقوع در حرام هست جایزنیست.

پرسش: آیا ارتباط تلفنی و ایمیل به صورت پیوسته با یک خانم چه حکمی دارد ؟

پاسخ: حرام است .
 

پرسش: چت کردن با دختر اشکالی دارد و آیا احساس دوست داشتن آن دختر حرام است ؟

پاسخ: چون ترس افتادن به گناه هست جایز نیست .
 

پرسش: حکم نگاه به عکس زنان عریان در اینترنت برای ارضای جنسی چیست ؟

پاسخ: حرام است .

پرسش: حکم مکالمات اینترنتی و مکاتبه اینترنتی چیست ؟

پاسخ: فی نفسه مانعی ندارد. 

 

پرسش: اگر در چت ترس وقوع در حرام وجود نداشته باشد اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر کلماتی که ردّ وبدل می شود مهیج باشد یا احتمال وقوع در حرام باشد جایز نیست .

پرسش: چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبتهای تحریک آمیز با ایشان چه حکمی دارد آیا می شود از طریق اینترنت ایشان را به صرف اینکه غیر مسلمان هستند مورد سوء استفاده قرار داد؟

پاسخ: حرام است.

پرسش: گفتگوهای اینترنتی (چت) بین زنان و مردان یا دختران و پسران نامحرم ـ چنانچه طرف مقابل نه دیده شود و نه صدایش شنیده شود و مکالمات تنها توسط نوشته تبادل گردد ـ را بدانم . در صورت وجود اشکال لطفا بفرمائید اگر این گفتگو بدون قصد ریبه و تنها با هدف اشنا نمودن طرف مقابل با اسلام و قرآن یا برای رفع شبهات باشد چگونه است؟

پاسخ: اگر ترس وقوع در حرام نباشد جائز است .

پرسش: لطفاً حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟

پاسخ: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .

پرسش: حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چگونه است؟

پاسخ: اگر خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست.

پرسش: اگر در چت ترس وقوع در حرام وجود نداشته باشد اشکال دارد ؟

پاسخ: اگر کلماتی که ردّ وبدل می شود مهیج باشد یا احتمال وقوع در حرام باشد جایز نیست .
پرسش: با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.

۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر ، وهمجنین ﭘسران با دختران نا محرم؟
۲- هنگامی که مرد از همسرش ویا از دخترش ویا پسرش ویا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟
۳- آیا شوهر ویا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد ، ایشان را بازخواست کند . و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست ؟

پاسخ: ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری ویا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.

و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر ویا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی ودریافتی باشد در صورتی که محذوری در ﭘی نداشته باشد متعین است.

به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم وسنگها هستند حفظ کنید ، فرشتگانی در شتگفتار وسختگیر بر آن آتش موکلند هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند وهمان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .

بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

 



كليد:: حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست چت,چتروم,چت روم,چت کردن,سایت چت,برنامه چت,سایت چت فارسي,چت. وی چت  حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی اینترنت چت در تلگرام وايبر واتساپ لاين  آیا چت کردن با نامحرم اشکال شرعی دارد آیا چت کردن با نامحرم حرام است؟  حکم شوخی با نامحرم از طریق پیامک حکم چت کردن با جنس مخالف چیست  استفتاء رهبر انقلاب درباره چت کردن با نامحرم  حکم چت کردن پسر و دختر در گروه های مذهبی  آيا چت كردن دختر و پسر حرام است  نظر مراجع درباره چت با نامحرم حكم چت كردن با نامحرم چيست  حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست  حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست  حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست  چت رومX چتX چت با دخترX چت با پسرX چت كردن با جنس مخالفX حكم چت حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست حكم چت كردن با نامحرم چيست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

15 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام ، چت کردن با خواستگار اشکال دارد ؟ پرسش و پاسخ در باب شناخت در بین جلسات رسمی خواستگاری و زیر نظر خانواده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف اینکه خواستگار هست مجوز ارتباط با نامحرم نیست. اما اگر جزوی از جلسات خواستگاری و به صورت محدود و با رعایت موازین شرعی باشد حکم همان جلسات خواستگاری را دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. حسام می گوید

    باسلام ببخشید من امروز با یک دختر چت کردم و ایشون میخواستن منو بشناسن یه چند تا پرسش و پاسخ معمولی بدون هیچ قصد لذت داشتم آیا اینکار گناه دارد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر با شهوت یا دارای مفسده باشد اشکال دارد.
      بدیهی است چند تا پرسش و پاسخ شاید مهم به نظر نرسد اما به نظر شما چه سودی برای شما دارد؟ و آیا ادامه نمی یابد؟… . مراقب باشید، رابطه ای را که می دانید سرانجامی ندارد یا اصولی نیست شروع نکنید تا بعدا دچار آسیب نشوید.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. علی می گوید

    با سلام
    من با یک دختر در چت روم آشنا شدم و باهم چت میکنیم و اصلا حرف های بد و غیر شرعی رد و بدل نمیشه و فقط در حد حرف های روزمره و معمولی و هیچ قصد گناه یا فسادی هم در میان نیست. آیا این ارتباط ایراد دارد ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اصل این ارتباط که دوستی هست، حرام است و زمینه انحراف است. این کار را ترک کنید پس از مدتی مطمئن باشید آسیب جدی می بینید.
      اگر حرفهای بد و غیر شرعی به قول شما باشد که حرام دیگری است، الان بحث سر ارتباط شماست که اشکال دارد.
      آیا دوست دارید که کسی با خواهر یا محارم شما در حد حرف های روزمره دوست باشد؟!!. از لحاظ روحی به حیا و عفت آن دختر خانم هم آسیب می زنید، در هر حال این کار حرام را انجام ندهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. علی می گوید

    با سلام
    منظور از جمله “اگر ترس وقوع در حرام نباشد”چیست؟
    با تشکر.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر کلماتی که ردّ وبدل می شود مهیج باشد یا احتمال وقوع در حرام باشد، یا عادتا این روابط منجر به دوستی شود! اینها حرام است اما اگر اینطور نبود
      یک مثال ساده عرض می کنم، گاهی شما به مغازه می روید و فروشنده خانم هست، کالا را انتخاب و سوال می پرسید و با حفظ حیا و حریم شرعی بدون اینکه ارتباط و دوستی حرامی باشد خرید می کنید، این شرعا اشکال ندارد اگر طبق موازین باشد. عادتا این مکالمه و ارتباط کوتاه معمولا ترس گناه نیست.
      اما اگر شخص بداند برای کار حرامی با فلان شخص دوست می شود، یا به نامحرم نگاه می کند، یا ارتباطی است که عادتا به دوستی منجر می شود، اینها اشکال دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. سحر می گوید

    سلام دختری ۲۰ساله هستم که با یه پسر در چت روم آشنا شدم ودرحده دوالی سه روز فقط از طریق نوشتاری باهم صحبت میکردیم اونم چون اون شغلش گوشی فروشی بود من درباره گوشی جدیدی که خریدم ازش سوال می پرسیدم وخیلی هم مودبانه و جمع باهاش حرف میزدیم وچون از اولش هم هیچ قصد دوستی و هیچ چیز دیگه ایی نداشتیم من روز سوم ارتباط روقطع کردم. حالا عذاب وجدان گرفتم میخواستم بدونم گناه برام حساب میشه و قابل بخشش نیست. میشه راهنمایی کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صحبت با نامحرم چه در فضای مجازی چه در فضای حقیقی و عمومی باید بر اساس رعایت موازین شرعی باشد اگر اینگونه بوده است اشکالی ندارد.

      وفقکم الله لکل الخیر

      1. سحر می گوید

        مچکرم از راهنماییتون

  6. زهرا می گوید

    سلام ببخشید من در برنامه اینترنت بایک پسرچت میکنم و صحبت هایه ما صحبت هایه معمولی هست آیا این کارگناه دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هدف شما از این صحبت ها چیست؟!. اگر حرفهای عاشقانه یا مفسده انگیز باشد جایز نیست. کمی واقع بین باشید سرانجام این صحب ها را ببینید وابستگی های خاص به خود را دارد، اگر چند جلسه گفتگو کرده اید به نیت ازدواج حتما توصیه می کنیم بقیه مسیر را بر اساس شناخت صحیح و با حضور خانواده ادامه بدهید. بر اساس شناختی که داریم موارد زیادی را شاهد بوده ایم که خانمها بر اساس صداقت و درستی وارد این رابطه ها که شناخت درستی هم نداشته اند شده اند و آسیب جدی دیده اند!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. شبنم می گوید

    سلام
    ببخشید من با یک پسری چت میکنم و فقط در حد دردل و مقداری راهنمایی کردن ایشون هس و کاملا هم در کمال ادب و عرف هس و صحبت هایی هم از فساد و یا گناه زده نمیشه میخواستم بدونم اشکال شرعی داره؟

    ایت الله خامنه ای

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      این نوع ارتباط جایز نیست و نوعا هم دارای مفسده می باشد.
      اگر ایشان نیاز به راهنمایی دارند یکبار راهنمایی کرده اید کافی است، بهتر آنست ایشان به مشاور رجوع کنند یا از سایتهای پاسخگویی استفاده کنند.
      شما نیز موظف نیستید که هر نامحرمی را مشاوره بدهید یا درد دل کنید!. خدایی ناکرده در مواردی از خود این ارتباطات سوء استفاده می شود و آسیب بیننده اصلی نوعا خانم ها هستند.
      در هر حال ین ارتباط شما از جهت شرعی اشکال دارد، و گناه هست. اگر نیاز به مشاوره هست، مشکلشان را در سایت مطرح کنند تا پاسخ لازم داده شود.
      مراقب باشید شیطان با وسوسه و تغییر نام گناه ما را وادار به گناه نکند، آدمی نباید خود را فریب دهد!.
      وفقکم الله لکل الخیر