وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدیث «انما الحیاه عقیده و جهاد» و بررسی سندی

حدیث «انما الحیاه عقیده و جهاد» و بررسی سندی

آيا حديث ان الحياه العقيده والجهاد كه به امام حسين نسبت ميدهند سنديت دارد؟

جواب اين سوال از مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج ۲۳، از ص ۲۴۳ تا ۲۴۶ با عنوان توصيه‏اى به جوانان (از كتاب انسان كامل)، تقديم مى گردد.- توصيه‏اى به جوانان من مطلبى را در مسجد جاويد گفتم كه براى توضيح باز در اينجا تكرار مى‏كنم. در يكى از آن جلسات درباره اين جمله‏اى كه اخيراً به نام امام حسين عليه السلام معروف شده كه: انَّ الْحَياهَ عَقيدَهٌ وَ جِهادٌ، عرض كردم كه در هيچ مدركى از مدارك اسلامى چنين جمله‏اى از امام حسين عليه السلام نقل نشده است، بنابراين سند ندارد. اين جمله معنايش هم درست نيست و با منطق امام حسين جور در نمى‏آيد. منطق اسلام اين نيست كه زندگى اين است كه انسان يك عقيده‏اى داشته باشد و در راه عقيده‏اش جهاد كند. در اسلام صحبت عقيده نيست، صحبت «حق» است. زندگى اين است كه انسان حق را پيدا كند و در راه حق جهاد كند. اين مسئله كه در راه عقيده بايد جهاد كرد، يك فكر فرنگى است كه بعدها در ميان مسلمين به صورت اين شعر آمده است: قِفْ دونَ رَأْيِكَ فِى الْحَياهِ مُجاهِداً انَّ الْحَياهَ عَقيدَهٌ وَ جِهادٌ من مى‏خواهم اين مطلب را عرض كنم- چون ديدم چند نفر از جوانان دلشان مى‏خواهد كه اين جمله از امام حسين باشد و خوششان نيامده است كه من گفتم اين جمله از امام حسين نيست- كه ما براى نسل جوان اين احترام را نسبت به نسل گذشته قائل هستيم كه آنان را حقيقت جو مى‏دانيم، نه متعصب در عقيده‏اى كه- ولو بدون دليل- پيدا كرده است. اولًا اگر بنا شود نسل جوان اين‏طور باشد كه اگر يك چيزى در كلّه ‏اش رفت، نشود آن را بيرون آورد و اگر بدون هيچ دليل و منطقى چيزى را گفت، نشود با او درباره عقيده‏اش حرف زد، اين نسل هم مانند نسل كهن مى‏شود منتها شما از اين جمله خوشت آمده و او از جمله ديگرى خوشش آمده او بى دليل به عقيده خودش چسبيده، شما هم بى‏دليل به عقيده خودت چسبيده‏اى.

ثانياً شما عجالتاً از زبان دوست خودتان مى‏شنويد كه اين جمله نه منطقاً با اسلام تطبيق مى‏كند و نه در هيچ كتابى مدرك و سندى دارد. حال فرض كنيم يك آدمى از مخالفان و دشمنان شما، يك آدم غير مسلمان كه انسان واردى باشد، به شما كه دائماً مى‏گوييد جمله انَّ الْحَياهَ عَقيدَهٌ وَ جِهادٌ را امام حسين گفته است، بگويد: هرچه كه امام حسين گفته است، لابد مدرك و سندى در كتابى دارد امام حسين در كجا اين سخن را گفته است؟ شما كه پيدا نمى‏كنيد. بعد مى‏آييد سراغ من، مى‏گوييد: اين جمله انَّ الْحَياهَ عَقيدَهٌ وَ جِهادٌ در كجاست؟ زود به من نشان بده، مى‏خواهم مدركش را به يك آدم مخالفى كه با او مباحثه كرده‏ام نشان دهم. آن وقت من به شما مى‏گويم: اين جمله در هيچ كتابى وجود ندارد. به من خواهيد گفت: پس چرا تا به حال به من نگفتيد؟ شما كه هميشه مى‏ديدى ما اين حرفها را مى‏زنيم، چرا يك بار به ما نگفتى اين جمله از كلمات امام حسين نيست كه ما اين اشتباه را نكنيم؟

 

همان وقت، مثل شمايى به مثل منى حمله خواهيد كرد كه شما چرا اينقدر سكوت كرديد، نگفتيد و نگفتيد تا وقتى كه ما در مقابل دشمن گرفتار شديم و محكومش شديم؟ حالا دارى به ما مى‏گويى كه چنين جمله‏اى نيست؟. ثالثاً اگر شما از جنبه حماسى شيفته اين جمله هستيد، امام حسين عليه السلام جمله‏هايى صد درجه بالاتر از اين جمله دارد. آيا انَّ الْحَياهَ عَقيدَهٌ وَ جِهادٌ، بالاتر است يا همين جمله‏اى كه خواندم: مَوْتٌ فى عِزٍّ خَيْرٌ مِنْ حياهٍ فى ذُلٍّ كدام يك بهتر است؟ آيا اين جمله بهتر است يا جمله روز عاشوراى امام حسين عليه السلام كه فرمود: الْمَوْتُ اوْلى مِنْ رُكوبِ الْعارِ وَ الْعارُ اوْلى مِنْ دُخولِ النّارِ «۱» آيا اين جمله بالاتر است يا همان جمله ديگر روز عاشوراى امام حسين عليه السلام كه فرمود:

الا وَ انَّ الدَّعِىَّ ابْنَ الدَّعِىِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ، يَأْبَى اللَّهُ ذلِكَ لَنا وَ رَسولُهُ وَ الْمُؤْمِنونَ وَ حُجورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ.. آيا آن جمله بالاتر است يا جمله‏اى كه در خطبه‏اش فرمود: مَنْ كانَ باذِلًا فينا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنا فَانّى راحِلٌ مُصْبِحاً انْ شاءَ اللَّهُ تَعالى «۲» و دهها جمله ديگر؟. ما كه در فقر شعار نيستيم. اگر ما مردمى بوديم كه در فقر اين‏جور شعارها بوديم، يعنى شعارهاى زنده حماسى نداشتيم، اگر مى‏گفتند جمله‏اى از امام حسين است مى‏گفتيم حال كه ما از خودمان چيزى نداريم، يك جمله ديگر را- العياذباللَّه- به نام امام حسين مى‏گوييم. ما هيچ دچار فقر شعار نيستيم. آنقدر از خود امام حسين، از پدر امام حسين، از برادر امام حسين، از مادر امام حسين، از فرزندان امام حسين شعارهاى زنده داريم كه دنيا بايد بيايد از ما قرض كند. ما چرا برويم شعار مردم، آنهم شعار نادرست مردم را قرض كنيم؟ شايسته نيست نسل جوان تعصب بورزد. باز هم مى‏گويم: اگر واقعاً كسى اين جمله را پيدا كرد «۳»، من قول مى‏دهم كه بالاى همين منبر بيايم و بگويم كه من اشتباه كردم. ولى ما بايد مستند حرف بزنيم، نه همين‏طور غير مستند يك چيزى را بگوييم. باز در اين زمينه‏ها مطالب زيادى داريم كه چون وقت گذشت، ناچارم عرايض خودم را در همين جا خاتمه بدهم. پرسمان

🔗 لینک کوتاه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.