وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

با مخالفت غیر منطقی پدرم با ازدواج چه کنم

1

با مخالفت غیر منطقی پدرم با ازدواج چه کنم

ازلحاظ دين تكليف دختر و پسري كه در امرازدواج واقعا با برخورد غيرمنطقي پدرشان روبرو مي شوند چيست؟ متأسفانه پدر پسر به خاطر غرور بالا و تقاضاي تحصيلات بالاي من كه هنوز دانشجوي كارشناسي ام(پسرنيزهمين شرايط را دارد) با اينكه مي دانند معيارها و اهداف زندگي من و پسرشان يكي است ولي به اين امر رضايت نمي دهند.حقيقتا معيارهاي زندگيمان در جهت حركت به سمت جامعه مهدوي است. لطفا راهنمایم کنید.

خواهر گرامي، قدر دل آگاه و ذهن منطقي خود را بدانيد كه در عبور از مشكلات، مشورت و ياري فكري ديگران را فراموش نكرده است.
همانگونه كه شما هم به خوبي مي دانيد، ازدواج بزرگترين و مهم ترين اتفاق در زندگي هر انسان است. موفقيت يا شكست در آن، در سرنوشت هر يك از زن و مرد اثري ژرف و تعيين كننده بر جاي مي نهد و چه بسا اصلي‏ترين و برجسته‏ترين خطوط سير زندگي ايشان را رقم مي زند. پيوند ازدواج ميثاقي است كه دامنه آن مي تواند تا جهان آخرت گسترده باشد، به شرطي كه بر اساس دستور خدا و همراه با تفكر و دورانديشي باشد.
اگر فرض را بر اين بگذاريم كه شما درباره فرد مورد نظرتان به جمع بندي منطقي و محكمي دست يافته ايد. بايد بدانيد كه موافقت و مخالفت والدين در ازدواج، مساله قابل توجهي است. بر اساس فرهنگ دينى و ايرانى ما، والدين تأثيري عميق و مهم دارند؛ زيرا بعد از تشكيل خانواده، پشتوانه و حامي خانواده تازه شكل گرفته محسوب مى‏شوند؛ لذا همراهى نكردن آنها با زوجين شكستي براي آن دو محسوب مي شود. حال با عنايت به اين جايگاه برجسته والدين و وابستگى روحى و عاطفى فرزندان در تمام سنين به والدين، نه تنها عدم مخالفت، بلكه موافقت والدين يك عنصر ضرورى در ازدواج موفق است و چه بسا شرط انجام يك ازدواج موفق، رضايت و همراهى مستمر والدين با فرزندان است.
فرزندان ايرانى و مسلمان، با وجود فراهم بودن تمام شرايط يك ازدواج موفق، چون رضايت والدين را به همراه خود ندارند، كمتر مى‏توانند يك زندگى شيرين و همراه با پيشرفتى را پيش روى داشته باشند. ازدواج كردن- بدون توجه به عوامل ديگر مرتبط با آن- خود به خود همراه با دل نگرانى و اضطراب است و به واسطه مبهم بودن آينده آن و ناآشنا بودن دو طرف براى همديگر، عملى رازآلود و معماگونه است.
كمترين تأثير مخالفت والدين، آن است كه به ميزان دلبستگى روحى و روانى فرزندان به آنان، به نگرانى و اضطرابشان مى‏افزايد و در صورتى كه در نهان‏خانه اعتقادات خود براى دعا و نفرين والدين تأثيرى ماوراى اسباب طبيعى قائل شوند، اين پديده ژرف‏تر خواهد شد.
پس با تكيه بر جايگاه والدين در خانواده‏هاى مسلمان ايرانى و از ديدگاه روان‏شناختى، جلب رضايت آنان در ازدواج يك ضرورت بى‏ترديد است و حضور اين عامل، موجب دلگرمى جوانان به ازدواج و برخوردارى آنها از اطمينان به خود و جرأت به عمل و آرامش و سكون مى‏گردد. همچنين راه بهره‏مندى از پشتوانه‏اى محكم و تجارب آنها و دلسوزى و نيك‏انديشى آنان را هموار مى‏كند و خرمنى از خوبى‏ها و علم، دانش، تجربه و مصلحت‏انديشى دلسوزانه و حتى‏پشتوانه اقتصادى فراروى دو جوان نيازمند مى‏گذارد.
خواهر محترم، همه اين مقدمه را عرض كرديم تا بر اين نكته تاكيد كنيم كه رضايت والدين هردوي شما براي تشكيل يك كانون آرامش بخش و سالم، لازم است. ضمن حفظ حرمت والدين و افزايش محبت نسبت به ايشان، مي توانيد براي كسب رضايت آنها از فرد ديگري در ميان دوستان يا فاميل كه نفوذ فكري مناسبي بر والدين شما يا ايشان دارند و موافق شما هستند، استفاده نماييد.

چند راهكار براي كسب رضايت والدين:

1– سعى كنيد روابط عاطفى خود را با آنها بيشتر كنيد و بيشتر از گذشته به ايشان احترام بگذاريد.
2- صريحا با نظراتشان مخالفت نكنيد، بلكه در ابتدا بپذيريد و به تدريج نظرات خود را يادآور شويد.
3- در راه تحصيل رضايت والدين از همكاري و ميانجي‏گري خير انديشان، فاميلهاي نزديك و صاحب نفوذ بر روي والدينتان و هم نظر با شما، بهره بگيريد.
4- خوب است حرف پدر و مادر را در مورد مخالفتشان با ازدواج بشنويد و اگر حرف قابل قبولي دارند و سخن ايشان در واقع حرف حقي است به آن تن دهيد و اگر مخالفت آنها را بي مورد مي شماريد هرگز به دو گروه مخالف و موافق تقسيم نشويد دو جبهه در برابر هم را تشكيل ندهيد و هر يك بر طبل رأي خود نكوبيد. با لحن آرام و همراه با احترام متقابل و روابط عاطفي شايسته به تصحيح عقيدۀشان بپردازيد.
5– سخن رنجش آور به پدر و مادر نگوييد.
6- بر سر والدين داد و فرياد نكنيد. (بلكه با آنها با سخن نيكو صحبت نماييد).
7- با تواضع و فروتني با آنان رفتار كنيد.
8- تا آنجا كه مي توانيد نيازهاي والدين را برآورده سازيد .
9- جلو والدين، پاهايتان را دراز نكنيد.
10- در مناسبت هاي مختلف مثل روز مادر يا روز پدر، به آنها هديه بدهيد.
11- از شوخي هاي نابجا و زدن حرف هاي زشت پيش آنها پرهيز و اجتناب كنيد.
12- در حق آنها و براي سلامتي آنها دعا كنيد.
13- در كارهاي خانه به آنها كمك كنيد.
14- هرگز زبان به شكوه و گلايه از آنها نگشاييد بلكه از آنها تعريف و تمجيد كنيد و از زحمات شان تشكر و قدرداني كنيد.
15- در حضور ديگران از ويژگي هاي مثبت آنها تعريف كرده و سپاسگزار آنها باشيد.
16- هر جا و در هر موقعيتي كه نيازمند كمك شما هستند سريعا و با كمال احترام به خصوص در حضور ديگران به كمك آنها بشتابيد.
17- از طرح مسائل اختلافي ولو چيز كوچك و پيش پا افتاده اجتناب كنيد.
18- نقاط ضعف آنها را به رخشان نكشيد و پيش ديگران نيز مطرح نكنيد.
19- اگر والدين با شما بد رفتاري كردند سعي كنيد تحمل كنيد.
20- براي گسترش يا ايجاد صميمت بين خود و ديگر اعضاي خانواده از فردي شروع كنيد كه فكر مي كنيد بهتر مي توانيد با او چنين رابطه صميمانه اي داشته باشيد. مثلا نسبت به مادرتان كه از نظر روحي و اخلاقي با وي تشابه و قرابت بيشتري داريد آغاز كنيد و به تدريج به ديگر اعضاء سرايت دهيد.
21- انتظار نداشته باشيد اين رابطه صميمانه بلافاصله و سريعا بين شما و ديگر اعضاء خانواده شكل گيرد. بلكه نيازمند زمان است و به تدريج به هدف خود خواهيد رسيد.
22- انتظار نداشته باشيد همان رابطه كه بين شما و يكي از دوستان صميمي تان خارج از خانه، وجود دارد همان نوع رابطه بين شما و والدين تان برقرار شود. زيرا علاوه بر جايگاه خاص والدين و رابطه والد – فرزند فاصله سني بين شما و آنها به طور معمول مانع طبيعي است و اجازه داشتن همان رابطه صميمانه بين دوستان را به شما نمي دهد.
23- ويژگي دلسوزي والدين تان يك ويژگي و خصوصيت ارزشمندي است كه هر چند ممكن است از سطح سواد پائيني برخوردار است ولي دلسوزي و عطوفت و شفقت آنها نسبت به يكايك فرزندان از جمله نسبت به شما بسيار ارزشمند است و آن را قدر بشناسيد و از همين خصوصيت آنها كمك گرفته و با برجسته كردن آن، گفتگوها و ارتباطات بين خودتان را گسترش دهيد.
24- ممكن است رسيدن به هدف، مدتي زمان ببرد. نااميد نشويد و صبورانه از برخورد درست با والدينتان نكاهيد.
25- دعا به درگاه حضرت حق و توسل به حضرات معصومين (عليهم السلام) را فراموش نكنيد.
لازم به يادآوري است كه اگر آنها علي رغم سعي و تلاش شما رضايت ندادند به مصلحت شماست كه از اين ازدواج دست بكشيد و حتي در برخي موارد از گذر زمان به عنوان يك عامل مؤثر و هموار كننده و مسير نيل به هدف بهره بگيريد. بهرحال بدون رضايت والدين اقدام نكنيد مگر آنكه مخالفت آنها را برطرف ساخته و به رضايت بكشانيد. و چنانچه احساس كرديد لجاجت در كار است نه مخالفت در اين صورت از همكاري افراد خيرخواه و آگاه به عنوان واسطه در رفع اين حالت كمك بگيريد.
خواهر گرامي، آينده اي سرشار از موفقيت را در پرتو عقل و ايمان، برايتان آرزومنديم. منتظر مكاتبات بعدي شما هستيم.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. Me.sh77 می گوید

    من با کسی می خواهم ازدواج کنم که همین شرایط را دارد .
    اما پدر دختر می گوید به صورت غیر منطقی که من دخترم را به غریبه نمی دهم و این در صورتی است که من بار ها گفته ام حاضرم خود را همه جوره ثابت کنم .
    در حال حاضر با توجه به نوشته ی شما و این مطلب بنظرم در هر شرایطی مورد ۲۵ بهترین راهکار و مهم ترین و کاربردی ترین راهکار است چرا که راهکاری جز دعا به درگاه حضرت حق و توسل به حضرات معصومين (عليهم السلام) ، و تلاش در همان حال و صبر نیست .