وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان

0

اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان

فهرست این نوشتار:

پرسش 4 .  چرا در عصر ما اعتكاف در ماه رجب انجام مى‏گيرد در حالى‏كه روايات فضيلت زمان اعتكاف را منحصر در ماه رمضان برشمرده است؟

ترديدى نيست كه در هر زمانى كه روزه صحيح باشد، اعتكاف نيز صحيح است؛ ولى از متون دين استفاده مى‏شود كه بهترين زمان براى انجام آن، ماه رمضان به ويژه دهه آخر آن است. اعتكاف در ماه رجب، هر چند در متون دينى به صورت صريح و روشن يافت نمى ‏شود، اما در برخى روايات آمده «برآورده كردن نياز برادر مؤمن بهتر است از دو ماه روزه پى در پى در مسجدالحرام و دو ماه  اعتكاف در آن مكان مقدس».

در اين حديث به طور ضمنى اعتكاف در ماه‏هاى حرام از جمله ماه رجب، يادآورى شده است. افزون بر آن، خصوص ايام‏ البيض ماه رجب سفارش فراوان به روزه داشتن، دعا كردن و برآورده شدن حاجات و مانند آن شده است و شايد اين امر نيز باعث اهميت اعتكاف در ماه رجب گرديده است، لذا اين گفته برخى نويسندگان كه در خصوص ماه رجب روايتى يافت نشده، صحيح به نظر نمى‏ رسد.

  •  [1]. ر.ك: وسايل الشيعه، ج 10، ابواب الاعتكاف، باب 12.
  •  [2]. اعتكاف عبادتى كامل، ص 65.(احکام اعتکاف/ پرسمان).

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

زمان اعتکاف [کلیات اعتکاف ]

پرسش : آیا اعتکاف مختص به ماه رجب می باشد؟

پاسخ : اعتکاف عبادتی است مستحب و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و هر زمانى از سال که روزه در آن صحیح باشد جایز است. بنابراین در غیر عید فطر و قربان مى توان معتکف شد. ضمنا روایتی در مورد اعتکاف در ماه رجب نیامده است و روایات در مورد ماه رمضان و بویژه دهه آخر آن است؛ ولی با توجّه به دلایل مطلقی که از روایات بدست می آید، در غیر رمضان هم مشروع است. و در ماه رجب که از ماه های پر فضیلت سال است و عمل ام داود نیز در آن است امید فضیلت مهمّی می رود.

بهترین زمان اعتکاف [کلیات اعتکاف ]

پرسش : بهترین زمان اعتکاف را بیان فرمایید؟

پاسخ : بهترین زمان اعتکاف ماه مبارک رمضان، و با فضیلت ترین آن، دهه آخر این ماه پربرکت است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

[اعتکاف در ماه رجب]

پرسش: آیا اعتکاف تنها در رجب مستحب است؟

پاسخ: اعتکاف همیشه مستحب است و در ماه رمضان تاکید شده و دلیلی بر خصوصیت آن در ماه رجب نیافته ایم.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام اعتکاف

ویژه نامه احکام روزه



کلید: اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان اعتکاف در رجب یا در ماه رمضان  چرا اعتكاف در 13-14-15 رجب است سیزدهم رجب شروع ایام اعتکاف فصل هفتم اعتکاف دهه آخر ماه رمضان اعتکاف پیامبر در ماه رجب بود یا در ماه رمضان؟[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.