وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ارتباط با همکار مرد

0

ارتباط با همکار مرد

آقایان همکار!

پرسش 8. در محل کار با همکارم که آقایی متأهل است دچار مشکل شده ام و علی‌رغم بی اعتنایی و گوشزدهای من خواستار ارتباطی صمیمی با من است. گاهی در حضور ایشان تحریک می‌‌شوم. البته هیچ‌گونه رابطه نامشروع با ایشان ندارم ولی ذهن من بسیار درگیر این ارتباط‌ ها است. می‌‌ترسم دچار گناه کبیره شوم. لطفاً مرا در حل این مشکل یاری برسانید.

در ابتدا باید بدانیم که  به طور جدی روابط نامحرمان باید در کادر موازین شرعی و عقلی باشد؛ به دلیل این که همه می‌‌دانیم جاذبه جنسی، بسیار قوی و نیرومند است و دو جنس مخالف را همچون آهن و آهن ربا به هم جذب می‌‌کند. مرد و زن همواره به حکم میل طبیعی مایلند با یکدیگر معاشرت و گفت وگو کنند، اما عقل سلیم، روابط نامحرمان را محدود کرده تا افراد از آسیب‌های آن مصون بمانند، چرا که معاشرت‌های نامعقول در بسیاری از موارد به روابط نامشروع منجر شده و اساس خانواده‌ها را متزلزل می‌‌کند.

امام علی(علیه السلام) می‌‌فرماید:

«و اکفُف علیهِنّ من ابصارِهِنّ بِحجابِک ایّاهُنَّ، فَأنَّ شِدَّةَ الحجاب اَبقی عَلَیهِنَّ»؛ «زن‌ها را در پرده حجاب و عفاف قرار بده تا نامحرمان به آنان نگاه نکنند، زیرا شدت حجاب، عامل سلامت و حفاظت آن‌هاست»[37].

هدف و نکته اصلی در این حدیث، رعایت حجاب، حفظ حرمت و حریم زنان است تا مردان ناپاک را از رسیدن به مقاصد ضداخلاقی و فاسدشان ناکام کند. نمونه‌های عینی فراوانی وجود دارد که به دلیل رعایت نشدن موازین و حدود اسلامی در روابط زن و مرد، بنیان خانواده‌ها از هم گسسته و منجر به طلاق و جدایی همسران شده است. وضعیت به وجود آمده برای شما آن است که راه تحریک جنسی را باز گذاشته اید و به فشار جسمی و روانی آن مبتلا گشته اید. در این حالت، دیگر نمی‌ توانید خود را کنترل کنید و مدام به آن می‌‌ اندیشید.

 

باید بدانید که این ارتباط بسیار خطرناک و غیراخلاقی است. علاوه بر آن، این آقا نیز متأهل می‌‌ باشد. بدیهی است در صورت استمرار رابطه نه تنها زندگی فرد مقابل تهدید می‌‌‌شود؛ بلکه احتمال دارد دلبستگی شما را نیز به همراه داشته باشد و خدای نکرده به گناه و انحراف ختم شود.

 

از سوی دیگر قربانی این ماجرا خود شما هستید چرا که پس از مدتی که آن آقا هوس بازی‌اش فروکش کرد، شما را رها خواهد کرد؛ بنابراین در محیط کار، آبروی شما در مرحله تهدید قرار می‌‌‌گیرد و برای آینده زندگی تان مشکلاتی ایجاد خواهد شد. بدین ترتیب به شما که منطقی و عاقل به نظر می‌‌‌رسید توصیه می‌‌‌کنیم؛

– در گام نخست رابطه خود را با این آقا تا حد امکان محدود کنید و در غیر موارد ضرورت با او روبه رو نشوید و گفت وگو نکنید. رفتار صمیمانه و دوستانه با او نداشته و در مقابل او متکبر باشید که این توصیه اسلام برای زنان است تا در دام مردان بیماردل گرفتار نشوند.

 

– از لحاظ وضعیت ظاهری رسمی‌تر باشید؛ تا نگاه او به سوی شما کمتر جلب شود؛

– در صورتی که تلاش‌های شما برای پایان دادن به این رابطه غیراخلاقی مثمر ثمر واقع نشد، اگر می‌‌‌توانید محل کار خود را تغییر بدهید و یا مرخصی گرفته و مدتی سر کار نروید.

– ارتباط خود را با خداوند و راز و نیازتان را بیشتر کنید و از خدا بخواهید تا شرایط ازدواج با همسر مناسب برایتان فراهم شود.

  • منبع: هدانا برگرفته از کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

[37]. نهجالبلاغه، نامه 31.

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.