وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا بستن بخت واقعیت دارد

0

آیا بستن بخت واقعیت دارد

بستن بخت

پرسش 62 . در محل زندگى ما جادو و طلسم بسيار زياد است، اين اتفاق بارها در اطراف ما افتاده و اين مسئله بسيار شايع شده و حتى افرادى به وسيله اين دعاها بيمار و يا بختشان بسته شده كه به وسيله برخى افراد طلسم شان را مى شكنند. در اقوام ما چه پسر و چه دختر و خواهرهايم هستند كه از وقت ازدواجشان گذشته. يكى از اقوام ما هنگام بازسازى  خانه شان، كاغذى با نوشته هاى عجيب و غريب و به زبان عربى پيدا كرده اند. آيا مى شود بخت ما بسته شود؟ چگونه مى توان بخت بسته شده را باز كرد؟

 

از برخى آيات و روايات استفاده مى شود كه برخى از سحرها اثرگذارند. همچنان كه آيه 102 سوره بقره مى فرمايد: «مردم سحرهايى را فرا مى گرفتند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى افكند». ولى بايد توجه داشت كه غالب آن چه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است، بى اساس است و بيشتر به تخيلات، سوءظن ها، توهمات مربوط است. گاهى خواستگار كم است و يا برخى افراد، به خاطر عدم وجود تناسب، پس از خواستگارى، پى گيرى نمى كنند و گمان مى شود بخت بسته شده است. در حالى كه مشكل ازدواج مى تواند ريشه در عوامل و علل فوق داشته باشد.

 

گرچه نمى خواهيم بگوييم سحر و جادو و بستن بخت، هيچ گونه واقعيتى ندارد، ولى از طرف ديگر نمى توان مطمئن بود كه مورد و مشكل شما ريشه در همين مسئله دارد.

علاوه بر اين كه وجود نيروهايى نظير آن چه از سحر و جادو ناشى مى شود، به مقتضاى نظام دنيا مى باشد. در اين نظام، تزاحم بين زشتى ها و پليدى ها وجود دارد و همچنان كه انسان هاى شيطان صفت و زشت كار وجود دارد، جن هاى پليد و آزاردهنده نيز وجود دارد؛ اما در برابر اين نيروهاى پليد، فرشتگان و واسطه فيض و لطف خداوند نيز وجود دارند. بدانيد نفرين و طلسم بدون زمينه و بدون دليل نمى تواند تأثيرگذار باشد و مى توان در مقابل از راهكارهايى جهت ابطال سحر استفاده كنيم كه در روايات آمده است:

1. اين دعا را بنويسد و همراه داشته باشد. اين دعا از اميرالمؤمنين على (علیه السلام)   نقل شده است: «بسم اللّه  و باللّه  بسم اللّه  و ماشاءاللّه ، بسم اللّه  لاحول ولا قوه الا باللّه ، قال موسى ما جئتم به السحر ان اللّه  سيبطله ان اللّه  لايصلح عمل المفسدين، فوقع الحق و بطل ما كانوا يعملون فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرين»[23].

 

2. استعاذه به خداوند و خواندن سوره هاى فلق و ناس. در روايت آمده كه اين دو سوره را در نماز وتر بخواند.[24]

3. پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  به على (علیه السلام)  سفارش نمود كه براى ابطال سحر اين گونه بخواند:

– خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس.

– دعا و تضرع به درگاه خداوند.

ـ درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.[25]

براى گشوده شدن گره و مشكل تان چه خوب است ارتباط معنوى تان را با خداوند متعال گسترش داده و به كمك راهكارهاى مجرب زير زمينه رهايى از مشكل فراهم شود.

1. در هر شبانه روز، يك بار زيارت عاشوراو دعاى توسل به نيت اين حاجت قرائت شود.

2. در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبى) و بعد از نيمه شب، نماز امام زمان(عجل اللّه  تعالى فرجه الشريف) را بخوانيد.[26]

3. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد و روز جمعه نماز جعفر طيار به جاى آوريد.[27] اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده، در استجابت دعا بسيار مؤثر است.

 

در پايان توصيه مى شود، هميشه سعى كنيد انصراف ذهنى پيدا كنيد و هرگاه به ذهنتان مسائلى درباره بسته شدن بخت و سحر و جادو آمد، مسير فكر كردن خود را تغيير دهيد و خودتان را به كارهاى ديگر مشغول كنيد.

به تجربه ثابت شده هر چه بيشتر در اين باره فكر كنيد آزردگى خاطر و گرفتارى شما و بدبينى شما نسبت به ديگران بيشتر مى شود و مشكلات شما زيادتر مى شود، اما اگر انصراف ذهنى دهيد و نسبت به اطرافيان خوش بين باشيد و حتى با كار و تلاش سعى كنيد به ديگران كمك كنيد و خوش اخلاق باشيد، اين نوع گرفتارى ها از بين خواهد رفت و اين سنت الهى در برابر راندن شيطان و شيطان صفتان مى باشد.

 

  • [23]. بحارالانوار، ج 92، ص 124.
  • [24]. ر.ك: مفاتيح الجنان، آداب نماز شب.
  • [25]. براى مطالعه دعاهاى مربوطه ر.ك: مفاتيح الجنان شيخ عباس قمى، كتاب باقيات الصالحات، باب سوم در ضمن اين باب تعويذ بطلان سحر ذكر شده است.
  • [26]. كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است.
  • [27]. همان، اعمال روز جمعه.
  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.