وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا امام خمينى(ره) و انقلاب ايران جزء نشانه هاى ظهور است

آيا امام خمينى(ره) و انقلاب ايران جزء نشانه هاى ظهور است

آيا امام خمينى(ره) و انقلاب ايران جزء نشانه هاى حضرت(عج) است و آيا ما مى توانيم ظهور آقا را ببينيم؟

اين سوال حاوى دو بخش است كه به طور جداگانه به آنها مى پردازيم:

۱ پيوند انقلاب اسلامى ايران با انقلاب مهدوى

در اين رابطه نمى توان پاسخ قطعى و روشنى داد اما منابع روايى شيعه و سنى، پيرامون حضرت مهدى (عج) اتفاق نظر دارند كه آن بزرگوار بعد از نهضتى مقدماتى كه برايش به وجود مى آيد، ظهور مى كند. ايرانيان زمينه ساز حكومت آن حضرت و آماده كننده مقدمات فرمانروايى او هستند. با دقت در روايات معصومين (ع) به اين نتيجه مى رسيم كه آنان، نسبت به ايران و مردم آن توجه خاصى داشتند و در موقعيت هاى مختلف از نقش آنان در يارى رساندن به دين و زمينه سازى براى ظهور امام مهدى (عج) و شركت در قيام جهانى آن حضرت سخن گفته اند.

رسول خدا (ص) مى فرمايد: «از مشرق زمين قيام مى كنند و زمينه را براى قيام حضرت مهدى (عج) فراهم مى سازند. (يوطئون)». (كشف الغمه، ج ۳، ص ۲۶۸، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۷)

امام باقر (ع) مى فرمايد: «گويا قومى را مى بينم كه در مشرق قيام كرده اند و حق را مى طلبند، ولى حق را به آنان نمى دهند، بار ديگر طلب مى كنند، ولى باز به آنان واگذار نمى كنند، در اين حالت شمشيرها را از نيام كشيده، بر شانه مى گذارند كه در اين هنگام دشمن خواسته آنان را مى پذيرذ، ولى آنان نمى پذيرند و قيام مى كنند و حق را واگذار نمى كنند مگر به صاحب امر (حضرت مهدى (عج)) كشتگان آنها شهيداند و اگر من آنان را درك مى كردم، خودم را براى صاحب اين امر آماده مى كردم». (الغيبه نعمانى، ص ۳۷۳، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۴۳)

بعضى از صاحب نظران اين حديث به انقلاب اسلامى ايران و رهبرى امام خمينى (ره) تطبيق كرده ايد. در روايتى از امام على (ع) نقل شده است: «در سه چيز انتظار فرج را داشته باشيد.» سوال شد اى اميرمؤمنان آنها چيست؟ فرمود: «اختلاف اهل شام بين خود و خروج پرچمداران سياه از خراسان (ايران) و….» (عقد الدرر، ص ۱۰۴، ۱۰۵)

درباره زمينه سازى ايرانيان و فعاليت هاى مختلف آنان قبل از ظهور، با توجه به روايات مى توان موارد مختلفى بيان كرد از جمله ايرانيان براى حفظ اسلام متحد و يكپارچه مى گردند، اما اعراب متفرق و پراكنده مى شوند. ايران و شهر قم، پايگاه مطمئن علوم اسلامى و فقه آل محمد (ص) خواهد شد. جرقه هاى اميد از ايران بروز مى كند و اسلام دوباره در جهان مطرح مى شود (نه حديث). علم از حوزه نجف مى گريزد و در قم مسكن مى گزيند. قم پايگاه اهل بيت مى شود و علم از آنجا به تمام دنيا منتشر مى شود. اسلام با دست ايرانيان در جهان كفر و شرك، مطرح مى گردد و حيات مجدد مى يابد. انقلاب اسلامى ايران جهان را تكان مى دهد و زمينه هاى حكومت امام زمان (عج) را فراهم مى سازد. ايرانيان سپاه و ارتش امام زمان (عج) را تشكيل خواهند دارد و يكپارچه در خدمت آن حضرت قرار خواهند گرفت و….» (ر. ك: آينده و آينده سازان، ص ۱۲۹ و ۱۳۰)

۲ ديدن دوران ظهور

ما بايد هميشه اين اميد و آرمان را حفظ كنيم كه زمان ظهور را درك كرده و به يارى حضرت مهدى (عج) بشتابيم. ما بايد بدانيم

درباره ظهور ولى عصر (عج)، در روايات دست كم دو جهت گيرى در اين باره ديده مى شود.

الف. بر شمرده شدن زمان دقيق ظهور از اسرار و تنها در قلمرو علم الهى نمونه اى از اين دست روايات بيان مى شود:

عن على بن الحسين عليهما السلام قال: ان امر القائم حتم من الله… و لايكون القائم الا بسفيانى، قلت جعلت فداك فيكون فى هذه السنه؟ قال: ما شاء الله. قلت: يكون فى التى تليها؟ قال: يفعل الله ما يشاء امام سجاد (ع) [در پاسخ به پرسشى از زمان ظهور] فرمودند: «موضوع قيام حضرت مهدى (عج)، امرى حتمى الوقوع از جانب خداوند است… و بدون رويداد خروج سفيانى، واقع نمى شود. [پرسش گر مى گويد] به امام گفتم فدايت شوم. آيا در همين سال در پيش است، روى مى دهد؟ امام فرمود: خداوند هرگونه كه بخواهد، اقدام مى كند».(۱)

ملاحظه مى شود كه در اين روايت، امام سجاد (ع)، زمان ظهور را، به خواست و اراده الهى پيوند مى دهد.

ب. رواياتى كه با شدت تمام هرگونه تعيين زمان را، حتى از سوى اهل بيت (ع)، نكوهش مى كند. نمونه اى از اين دست روايت:

«عن ابى بصير، عن ابى عبدالله (ع) قال: قلت له جعلت فداك متى خروج القائم (ع) فقال: يا ابا محمد انا اهل البيت لانوقت و قد قال محمد (ص) كذب الوقاتون» ابى بصير مى گويد از امام صادق (ع) درباره زمان ظهور حضرت مهدى (عج) پرسيدم، ايشان فرمود: اى ابا محمد، ما اهل بيت براى آن، زمان تعيين نمى كنيم چرا كه پيامبر (ص) فرموده است: هر كس درباره قيام حضرت حجت (عج) زمان تعيين كند، دروغ گفته است».(۲) روايتى مشابه اين روايت از همين امام معصوم (ع) يعنى امام صادق (ع) آمده است كه: «يا مهزم كذب الوقاتون، و هلك المستعجلون، و نجا المسلمون» اى مهزم، تعيين كنندگان زمان براى ظهور حضرت مهدى (عج)، دروغ مى گويند، كسانى كه در اين باره شتاب مى كنند، هلاك مى شوند و تسليم شوندگان تقدير الهى درباره ظهور، نجات مى يابند».(۳)

از جمع روايات فهميده مى شود كه علم به زمان قطعى ظهور، جزء علوم غيبى است كه منحصرا نزد خداوند است و نسبت به زمان ظهور امام زمان (عج) هيچ كس نمى تواند زمان مشخص و معينى را اعلام كند، زيرا غير از خداوند هيچكس نسبت به آن آگاهى ندارد. آنچه كه در برخى از روايات درباره زمان ظهور امام زمان (ع) آمده است، نشانه‏ها و علايمى است كه بر اساس آنها برخى از علما و صاحب نظران اظهار نظرهايى نسبت به نزديك بودن و يا نزديك نبودن زمان ظهور كرده‏اند. اما هيچ يك از آنان به طور قطع چنين اظهار نظرهايى را مطرح نكرده‏اند. از اين رو، نمى توان گفت كه در اين نزديكى‏ها آيا امام زمان (عج) ظهور خواهد كرد يا خير.

(۱) (معجم احاديث المهدى، ج ۳، ص ۱۹۹)
۰۰۰ (۲) (غيبت نعمانى، ص ۲۸۸)
۰۰۰ (۳) (معجم احاديث المهدى، همان، ص ۳۷۹) -پرسمان

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.