وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عبادت و سجده های اصحاب امامان

0

عبادت و سجده های اصحاب امامان

مَعروفِ بنِ خَرَّبوذ، از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ، از اصحاب اجماع (طبق نظر مشهور این افراد هجده نفرند که در شمار اصحاب امام باقر(ع) تا امام رضا(ع) هستند) و از اولین فقهای شیعه. چون در مکّه ولادت یافت به مکّی اشتهار دارد. معروف از راویانی است که هم نزد شیعه و هم اهل سنت توثیق شده است.

معروف بن خربوذ از اعاظم صحابه ائمه بزرگوار، حضرات علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد الصادق عليهم‏السلام بوده، و امتياز مخصوص وي به کثرت عبادت اوست.
در شرح حال جميل بیان شده است، وقتي که فضل بن شاذان از سجده طولاني ابن ابي‏ عمير در شگفت شد، ابن ابي‏ عمير داستان شگفتي خود را از سجده اي جميل بن دراج ذکر کرد و گفت که جميل بن دراج به او گفته بود که سجده طولاني‏ اش در مقايسه با سجده ‏هاي طولاني معروف بن خربوذ، بس ناچيز بوده است. .
معروف بن خربوذ، به کثرت عبادت و طول سجده که غايت خضوع و منتهاي عبادت است، و اقرب حالات بنده به نزد پرودگار، و اشد اعمال بر ابليس است، معروف و محل‏ توجه بوده است. او اين نشانه از شيعه راستين علي (ع) بودن را، که – به فرموده امام صادق (ع) – معروف بودن به عبادت است ، به خوبي دارا بود.

رجال الطوسي، ص 320.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.