احکام لباس احرام

احکام لباس احرام
فهرست این نوشتار:
فصل سوم: واجبات احرام
278- واجبات احرام سه چيز است:
1- پوشيدن جامه احرام
279- هنگام محرم شدن و در حال احرام،[1] پوشيدن دو جامه احرام- كه يكى «لنگ» و ديگرى «ردا» است- بر مردان واجب است.
احتياط واجب[2] آن است كه پوشيدن اين دو جامه[3]، قبل از نيت احرام و تلبيه باشد؛ و اگر كسى بعد از لبيك بپوشد، احتياط[4] آن است كه لبيك را دوباره بگويد.
[1] ( 1). آية اللَّه فاضل: احتياط مستحب است كه زنها نيز دو جامه احرام را هنگام محرم شدن بپوشند. آية اللَّهصافى: و در طواف و سعى.
آية اللَّه گلپايگانى: پوشيدن دو جامه احرام اختصاص به مردان ندارد و احتياط واجب آن است كه زنها نيز دو جامه را بپوشند، اگرچه كندن لباس دوخته بر آنها واجب نيست و جايز است بعد از احرام دو جامه احرام را بيرون بياورند و با همان لباس خودشان باشند وبهتر آناست كه درحال سعى وطواف دو جامهاحرام را دربرداشته باشند.( مناسكفارسى، ص 28).
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: محل پوشيدن، از باب مقدّمه، قبل از نيّت وتلبيه است؛ واحتياط در صورت تاخيرپوشيدن، در اعاده نيّت وتلبيه است.( مناسك شيخ، ص 14).
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: مىبايست قبل از نيت و تلبيه دو جامه را بپوشند.
[3] ( 3). آية اللَّه نورى: لباسهاى دوخته را بكند و اين دو جامه را …
[4] ( 4). آية اللَّه خامنه اى، آية اللَّه فاضل: احتياط مستحب است.
آية اللَّه سيستانى: احتياط مستحب اعاده نيت و تلبيه است.( مناسك، مسأله 189).
جواز پوشيدن بيشتر از دو جامه
280- حداقل مقدارِ واجبِ لباس احرام، دو جامه است و زيادتر مانع ندارد.
عدم جواز اكتفا به يك جامه
281- بنابر احتياط واجب[1] در حال اختيار، به يك جامه بلند- كه مقدارى از آن را لنگ و مقدارى را ردا قرار دهد- اكتفا نشود[2] بلكه بايد دو جامه جدا باشند.
[1] ( 1). آيةاللَّه خامنه اى: پوشيدن دو جامه احرام واجب تعبدى است.
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: احرام صحيح است.
آية اللَّه سيستانى: بلكه ظاهر اين است كه كافى نباشد.
مقدار پوشش جامه احرام
282- پوشيدن لباس احرام به نحو متعارف كفايت مىكند و لازم نيست[1] لنگ، ناف و زانو را بپوشاند؛ هر چند پوشاندن آنها مستحب است.
[1] ( 3). آيةاللَّه بهجت: ازار از ناف تا زانو را بايد بپوشاند( مناسك، مسأله 189).
آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: بايد به اندازهاى باشد كه ناف تا زانو را بپوشاند.
آيات عظام سيستانى، صافى، گلپايگانى، مكارم: بنابر احتياطِ واجب، لازم است.
عدم اعتبار كيفيت خاص در پوشيدن
283- در پوشيدن دو جامه احرام، ترتيب خاصى معتبر نيست، بلكه به هر ترتيبى[1] باشد، مانع ندارد، فقط بايد- به هر كيفيتى كه مىخواهد- يكى را لنگ و يكى را ردا قرار دهد؛ و احتياط مستحب[2] آن است كه ردا، شانهها را بپوشاند.[3]
[1] ( 4). آية اللَّه بهجت: يكى از آنها بايد بپوشاند ما بين ناف و زانو را و ديگرى كه ردا باشد آنقدر باشد كه دو شانهرا بپوشاند بهنحوىكه ردا و تردّى به آن صادق باشد.( مناسك شيخ، ص 14).
آية اللَّه خامنه اى: اگر به نحو متعارف باشد كفايت مىكند.
آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: احتياط آن است كه پوشيدن به نحو متعارف باشد.
آية اللَّه سيستانى: احتياط مستحب اين است كه پوشيدن به نحو متعارف باشد.
[2] ( 5). آية اللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب.
آياتعظام بهجت، تبريزى، خامنهاى، صافى، گلپايگانى: بايدردا بهقدرى باشدكهشانههارا بپوشاند.
آية اللَّه سيستانى: احتياط واجب اين است كه ردا به اندازهاى باشد كه دو شانه و دو بازو و مقدار قابل توجّهى از كمر را بپوشاند.( مناسك، مسأله 189).
[3] ( 6). آية اللَّه فاضل: بلكه واجب است علاوه بر آن، قسمتى را بپوشاند؛ بهگونهاى كه صدق ردا بكند.
قصد قربت در پوشيدن احرام و كندن دوخته
284- بنابر احتياط واجب،[1] هنگام پوشيدن جامه احرام، نيت و قصد امر الهى و اطاعت او جلّ جلاله، واجب است؛[2] و احتياط مستحب آن است كه هنگام كندن جامه دوخته هم، قصد اطاعت كند.
[1] ( 7). آية اللَّه فاضل: براى مردان كه لباس احرام مىپوشند واجب است آن را با قصد قربت بپوشند و زنان نيزلازم است نيت كنند لباسى را كه پوشيدهاند لباس احرام آنهاباشد.
[2] ( 1). آية اللَّه بهجت و آية اللَّه سيستانى: در پوشيدن لباس احرام قصد قربت لازم است.
5
شرط لباس احرام از حيث صحت نماز در آن
285- در جامه احرام، صحت نماز شرط است؛[1] پس احرام در جامه حرير و غير مأكول[2] و جامه متنجّس به نجاستِ غير معفوِّ در نماز، كفايت نمىكند.
[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: بنابر احتياط. در مجموع موانع نماز خواندن در لباس.( مناسك شيخ، ص 14).
[2] ( 3). آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب در غير درندگان.
لباس بدن نما
286- لنگ بايد نازك و بدننما نباشد؛ و همچنين است بنابر احتياط مستحب[1] ردا.[2]
[1] ( 4). آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى، فاضل، مكارم، نورى: احتياط واجب است.
آية اللَّه سيستانى: احتياط اين است كه هيچ قسمتى از إزار بدن نما نباشد، ولى اين شرط در ردا معتبر نيست.( مناسك، مسأله 193).
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: معظمله در مناسك فارسى احتياط وجوبى و در مناسك عربى فتوا مىدهند به اينكه بدننما نباشد.
[2] ( 5). آية اللَّه خامنها ى: بدننما بودن ردا مانع ندارد، مشروط بر اينكه ردا بر آن صدق كند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.