وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دعا و راه دفع چشم زخم

0

دعا و راه دفع چشم زخم

سوال: در مورد چشم زخم می خواستم توضیحاتی را بدهید، آیا واقعیت دارد و اگر واقعیت دارد راه مقابله با  آن چیست؟

پاسخ:

چشم زخم امری واقعی و درست هست، البته خود چشم اثری ندارد، آنچه اثر دارد همانا نفس اشخاص می باشد. امروزه قدرت نفس حتی در آزمایشهای علمی نیز به اثبات رسیده است، یعنی با ارداه برخی می توانند اجسام را جابه جا کنند. البته این به این معنا نیست که امری فراگیر هست آنگونه که برخی فکر می کنند و از عالم و آدم می ترسند و خرافات دامنگیر آنها شده است. افراد معدودی شاید به تعداد دست هم نرسد که در شهری نفسشان آنهم بر اثر گناه یا حسادتها و … بر دیگران تاثیرات نامطلوب بگذارد که ما از آن به عنوان چشم زخم یاد می کنیم. در مقابل نفس و جان اهل ایمان اسباب خیر و برکات هست، لذا از قدیم الایام مومنان حضور علما یا دعای آنان را در حق خود و فرزندان به عنوان یک امر تاثیر گذار می دانسته و می دانند. برپایی جلسات مذهبی و قرآئت قرآن و حضور اهل ایمان در منزل و دیدار با عالمان دینی از همین رو عبادت و دارای آثار خیر در روایات دانسته شده است. در روایتی از امام صادق آمده است: النَّظَرُ في وُجوهِ العُلَماءِ عِبادَةٌ: نگريستن به چهره علما عبادت است.(منتخب ميزان الحكمة : 398).

متاسفانه از اعمال و تاثیرات سوء گناه غافلیم و می خواهیم با خرافاتی مثل تخم مرغ شکستن  که خود از مصادیق بارز اسراف می باشد، با مشکلات مقابله کنیم، آنهم با نوشتن اسم افراد بر روی آن همراه با سوء ظن و گاهی تهمت به آنها! همه اینها گناهان بزرگی است همراه با ترویج خرافه و بدعت که گره های زندگی را کور تر می کند!. این چه کارهایی است که برخی آن را به راحتی انجام می دهند و ترویج هم می کنند و از خداوند هم نمی ترسند و فقط با این کارها باطن خود را  به گناه آلوده می کنند!. بر فرض هم که با نوشتن باشد، خب امکان دارد از میان اینهمه آدم کسی بوده که چشم بد زده باشد، از هر گوشه این کره خاکی امکان تاثیرات نفوس ناپاک بسیار است، حالا چطور از میان اینها می خواهند با نوشتن نام چند نفر که آنهم محدود و مشخص است، آن عامل را پیدا کنند، بیشتر شبیه طنز می ماند و خودفریفتن است که در میان هزاران عامل ناشناخته به صرف احتمال بتوان با خرافات به مقصد و مقصود رسید. به تعبیر ریاضی احتمال یک در میلیارد یعنی قریب به صفر یا صفر که پیدا کردن آن عملا محال است! و فقط گناه اسراف و بد دلی برای اشخاص بجای می گذارد!.

شاید بتوان گفت با چشم زخم، تمام اقوام آشنا هستند و تجاربی از آن در میان خود دارند.  قرآن مجيد، از زبان يعقوب پيامبر نقل می کند که به فرزندان خود، در هنگامي که آهنگ سفر به مصر را داشتند، گفت:
«… يا بني لاتدخلوا من باب واحد و ادخلوا من ابواب متفرّقه … »
«اي پسران من! از يک دروازه وارد مشويد، از چند دروازه درآييد… . »
مفسران از جمله ديدگاه هايي که در ذيل آيه شريفه بيان داشته اند، اين است که: حضرت يعقوب چون از چشم زخم نگران بوده، به پسران خود – که يازده تن بوده اند – سفارش مي کنند که به طور گروهي از يک دروازه وارد مصر نشوند.
امين الاسلام طبرسي مي نويسد:
«خاف عليهم العين، لانهم کانوا ذوي جمال وهيئة و کمال، و هم إخوه، اولاد رجل واحد، عن ابي عباس و الحسن و قتاده والضحّاک والسّدي و ابومسلم.
و قيل خاف عليهم حسد الناس إيّاهم و ان يبلغ الملک قوّتهم و بطشهم، فيجسهم او يقتلهم خوفاً علي ملکه. » (به نقل از مرآه العقول/ج1ص167)
علامه طباطبايي مي نويسد:
«از سياق داستان چنين استفاده مي شود که يعقوب از جان فرزندان خود، که يازده نفر بودند، مي ترسيده، نه از اين ترسيده باشد که عزيز مصر، ايشان را در حال يک اجتماع و صَف بسته ببيند. زيرا يعقوب (ع) مي دانست که عزيز مصر، همه آن ها را نزد خودم مي طلبد و ايشان در يک صفِ يازده نفري در برابرش قرار مي گيرند و عزيز هم مي داند که ايشان همه برادران يکديگر و فرزندان يک پدرند. اين جاي ترس نيست. بلکه ترس يعقوب، به طوري که ديگران هم گفته اند از اين بوده که مردم، ايشان را، که برادران يک پدرند، در حال اجتماع ببينند و چشم بزنند و يا بر آنان حسد برده (و براي خاموش ساختنِ آتش حسد خود، وسيله از بين بردن آنان را فراهم سازند) و يا از ايشان حساب ببرند و براي شکستن اتفاق شان توطئه بچينند و يا به قتل شان برسانند و يا بلاي ديگري بر سرشان بياورند. » ( دائرة المعارف تشيع، ج 5 / 565.)
و در تاريخ آمده است:
«دشمنان پيامبر اسلام (ص) يکي از چشم زنان قهار طايفه بني اسد را براي چشم زدن و از پاي درآوردنِ رسول اکرم (ص)، استخدام کردند. ولي به حفظ الهي او نتوانست کاري از پيش ببرد. به اين شرح که خداوند با فرو فرستادن در آيه آخر سوره قلم، که به «ان يکاد» معروف است، به حضرت (ص) تسلي و مقاومت روحي بخشيد که در مقابل اين سوء قصد … مقاومت کند و مصون بماند. » ( دائرة المعارف تشيع، ج 5 / 565.)
خداوند، در آيه شريفه می فرماید:
«و ان يکادالذين کفروا ليزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و يقولون انه لمجنون و ما هو الّا ذکرُ للعالمين. »
«نزديک است ناباوران – چون قرآن شنيدند – با چشمان شان او را فرو لغزانند و گويند او براستي ديوانه است. با آن که آن، براي جهانيان جز اندرز نيست. »
از رسول گرامي اسلام (ص) روايت شده است:
«ان العين حق انها تدخل الجمل و الثّور التّنور. » (بحارالانوار،ج 60 / 17،)
«چشم زخم حق است. به درستي که آن، شتر و گاو نر را به تنور مي افکند. »
و از آن حضرت روايت شده است:
«ان العين ليدخل الرجل القبر و الجمل القدر. » (همان/26.)
«چشم زخم، مرد را داخل قبر مي کند و شتر را داخل ديگ. »
و آن حضرت مي فرمايد:
«انَّ العين حق تستنزل الحاق. » ( همان / 6؛ مجمع البيان، امين الاسلام طبرسي، ج 5 / 380.)
«چشم زخم حقيقت دارد، بلندي کوه را به زمين مي کشد. »

پس اجمالا می توان چشم زخم را قبول کرد، اما اینگونه هم نیست که هر مشکلی از چشم زخم باشد، و مردمان به خرافات روی آورده و از عوامل دیگر که باعث این آسیب ها شده چشم بپوشند. در بیشتر موارد گناهان افراد یا فخر فروشی افراد در زندگی دامنگیر آنها می شود، به گونه ای لباس می پوشد و به گونه ای خانه را می آراید که دیگران را آزار دهد و خود را برتر و دیگران را حقیر کند، خب این برخوردها و دل شکستن ها همه و همه باعث ابتلائات و گرفتاری هاست. باید رفتار ها را درست نمود و از گناهان در گام نخست توبه کرد.

شهيد مطهري در بیانی به خوبی می فرمایند:
«مقدمتاً دو مطلب را عرض بکنم: يکي اين که چشم زخم، اگر هم حقيقت باشد، به اين معناي رايج امروز در ميان ما – بالاخص در ميان طبقه نسوان، که فکر مي کنند همه مردم چشم شان شور است – قطعاً نيست. همان کفار جاهليت هم به چنين چيزي قائل نبودند. بلکه معتقد بودند که يک نفر وجود دارد و احياناً در يک شهر ممکن است يک نفر، يا دو نفر وجود داشته باشند که چنين خاصيتي در نگاه و نظر آن ها باشد.
پس قطعاً به اين شکل که همه مردم داراي چشم شور هستند و همه مردم به اصطلاح نظر مي کنند، نيست.
دوم. اگر بعضي مردم داراي چنين خصلت و خاصيتي باشند، آيا آيه «وان يکاد الذين کفروا ليزلقونک بابصارهم» خاصيت جلوگيري از چشم زخم دارد؟
ما تا حالا به مدرکي و حديثي و جمله اي برخورد نکرده ايم که دلالت کند و بگويد از اين آيه براي چشم زخم استفاده کنيد.
اين که چشم زخم حقيقت است يا نه، يک مسئله است (فرضاً حقيقت است ولو در بعضي از افراد) و اين که اين آيه براي دفع چشم زخم باشد، مسئله ديگري است. چيزي که از طرف پيغمبر يا ائمه به ما نرسيده باشد، از پيش خود نبايد بتراشيم. نظر به اين که روح مردم براي چنين چيزي آمادگي دارد [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][آن را از پيش خود مي سازند] از شعارهايي که مردم انتخاب مي کنند، روحيه مردم را مي شود شناخت. ما در قرآن آيه زياد داريم، آياتي که براي شعار قرار دادن، فوق العاده عالي است. جمله هاي زيادي داريم از پيغمبر و ائمه؛ ولي هيچ آيه اي به اندازه آيه: «وان يکادالذين کفروا» در ميان مردم براي شعار رايج نشده است. در هر خانه اي که بروي مي بيني يک «وان يکاد» آن جا زده اند. يعني چشم تو کور که خانه و زندگي من را مي بيني. اين تابلو را اين جا نصب کرده ام براي اين که چشم تو کور باشد.
اين امر، يک حالت خودخواهي در مردم از يک طرف و يک حالت بدبيني به ديگران از ناحيه ديگر را نشان مي دهد… .
حال، منطقاً چگونه است؟ آيا چشم زخم مي تواند حقيقت باشد، يا نه؟ اگر حقيقت است، آيا امر جسماني است، يا امر روحي و نفساني؟ در اين که اجمالا چنين حقيقتي هست، نمي شود ترديد کرد. منتها بعضي از علماي جديد، معتقدند که در برخي از چشم ها، چنين خاصيتي هست. يعني بعضي از چشم ها نوعي اشعه را از خود بيرون مي دهند که اين اشعه يک اثر سوئي در اشياء وارد مي کند، مخصوصاً اگر با يک نگاه و نظر مخصوص باشد. قبول کردن اين حرف ها در قديم خيلي مشکل بود که انسان بگويد يک نفر وقتي که نگاه مي کند، از چشم او شعاعي بيرون مي آيد که مثلاً مي تواند يک سنگ را بترکاند. اصلاً قابل باور کردن نبود. ولي امروز که ميدان عمل اين شعاع ها و امثال اين ها پيدا شده که چقدر در طبيعت امواج وجود دارد و اين امواج چه کارهاي خارق العاده اي را انجام مي دهند، ديگر اين امر تعجبي ندارد که شعاعي از چشم يک انسان بيرون بيايد و واقعاً يک شتر را به زمين بزند. » (آشنايي با قرآن، استاد مرتضي مطهري، ج 8 / 333 – 336.)

راه دفع و مقابله با تاثیرات نامطلوب و تاثیر چشم زخم

راه دفع و مقابله با تاثیرات نامطلوب و تاثیر چشم زخم اینست که در ابتدا شخص باور درونی و ایمان خود را به خدای متعال بالا ببرد، هیچ تاثیری همچو ایمان به خدای متعال نمی تواند با بدیها مقابله کند. ایمانی که بداند تمام تاثیرات از خداوند است و هیچ قدرتی نمی تواند در برابر قدرت خداوند بایستد و در جهان ایجاد مشکل نماید و هیچ نیرویی بجز نیروی خداوند نمی تواند در برابر مشکلات و امور نامطلوب از انسان حفاظت نماید و با بدی ها مقابله کند.

2. دعا: از جمله راه هايي که دین فراروي انسان گزارده دعاست، دعا سلاح مومن هست. ادعیه روزانه و انس با دعا هم سبب تکامل روحی است و هم از حوادث پیشگیری می کند. بهترین دعا دعا برای این موارد ادعیه ای است که در مفاتیح الجنان نقل شده و مکرر خواندن سوره ناس و فلق می باشد.
 امیر مومنان(علیه السلام) فرمود: پیامبر براى امام حسن و امام حسین «رُقْیَه» گرفت، و این دعارا خواند: «اُعِیذُکُما بِکَلِماتِ التّامَّهِ وَ اَسْماءِ اللّهِ الْحُسْنَى کُلِّها عامَّهً، مِنْ شَرِّ السّامَّهِ وَ الْهامَّهِ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْن لامَّه، وَ مِنْ شَرِّ حاسِد اِذا حَسَدَ»؛ «نور الثقلين»، جلد 5، صفحه 400»
(شما را به تمام کلمات و اسماءحسناى خداوند، از شرّ مرگ، حیوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود، آنگاه که حسدورزد مى سپارم، سپس، پیامبر(صلى الله علیه وآله) نگاهى به ما کرد و فرمود: این چنین حضرت ابراهیم(علیه السلام) براى اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود).
و روي أنّ جبرئيل (ع) رقي رسول الله (ص) و علمه الرقية و هي «بسم الله أرقيک من کلّ عين حامد الله يشفيک. » (سوره بقره، آيه 152.)
و روايت شده است که: جبرئيل(ع) پيامبر را دعاي حفظ خواند و تعويذ کرد و به او دعاي حفظ و تعويذ آموخت که چنين بود: به نام خداوند تعويذت مي کنم از هر چشم بد و حسود. خداوند شفايت بخشد.
3. ذکر: زیاد گفتن ذکر ( لاحول و لا قوة الّا بالله) بسیار تاثیر گزار هست. خداوند متعال می فرماید: «فأذکروني اذکرکم. » (سوره بقره، آيه 152.) «پس مرا ياد کنيد، تا شما را ياد کنم. »

در دستور العملی جامع امام صادق(ع) برای رهایی از مشکلات و ترسها و ناملایمات اینگونه می فرمایند:
«عجبت لمن فزع من اربع کيف لايفزع الي اربع:
عجبت لمن خاف کيف لايفزع الي قومه: «حسبنا الله و نعم الوکيل» (سوره انبياء، آيه 87.) فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها: فانقلبوا بنعمة من الله و فضل لم يمسسهم سوء
و عجبت لمن اغتمّ کيف لايفزع الي قوله: «لا الله الّا انت سبحانک اني کنت من الظالمين» (سوره انبياء، آيه 87.) فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها: «فنجيناه من الغمّ و کذلک ننجي المؤمنين»
و عجبت لمن مکر به کيف لايفزع الي قوله: «افوِّض امري الي الله ان الله بصير بالعباد» (سوره غافر، آيه 44.) فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها: «فوقيه الله سيئات ما مکروا»
و عجبت لمن اراد الدنيا و زينتها کيف لايفزع الي قوله: «ماشاء الله لا قوّة الا بالله» (سوره کهف، آيه 39.) فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها: «ان ترن انا افلَّ منک مالاً و ولداً فعسي ربي ان يؤتين خيراً من جنتک» (همان، آيه 40.) و عسي موجبة» (بحارالانوار، ج 90، 184 – 185)
«در شگفتم از کسي که چهارچيز هراسان است، چرا به چهار چيز پناه نمي جويد:
در شگفتم از کسي که هراسان است، چرا به قول خداوند متعال توسل نمي جويد که مي فرمايند:«حسبنا الله و نعم الوکيل» ما را خداي بس که نيکو ياوري است. چرا که از خداوند متعال شنيده ام که در پي آن فرموده است: پس با نواختي و بخششي از خداي بازگشتند و آسيبي شان نرسيد.
و در شگفتم از کسي که اندوهگين است، چرا به سخن باري تعالي توسل نمي جويد که مي فرمايد: «لا الله الّا انت سبحانک اني کنت من الظالمين» خدايي جز تو نيست، پاکي تو، من از ستمکارانم. چرا که از خداوند متعال شنيده ام که در پي آن فرموده است: پس پاسخ اش بداديم و از اندوه رهانديم اش. ما گرويدگان را چنين مي رهانيم. و در شگفتم از کسي که فريب خورده و عرصه بر او تنگ گرديده است چرا به سخن باري تعالي توسل نمي جويد که مي فرمايد: «افوِّض امري الي الله ان الله بصير بالعباد»  من کار خويش به خداي وامي گذارم که خداوند بر کار بندگان بيناست. چرا که از خداوند متعال شنيده ام که در پي آن فرموده است: پس، خداوند از گزند بدانديشي اي که کردند، نگاه اش داشت.
و در شگفتم از کسي که در جست و جوي زينت و نعمت دنياست، چرا به اين سخن خداوند توسل نمي جويد که مي فرمايد:  «ماشاء الله لا قوّة الا بالله» هرچه خداي خواهد و نيرويي نيست مگر به خداي چرا که از خداوند متعال شنيده ام که در پي آن فرموده است: اگر مرا درخواسته و فرزند از خود کم تر بيني، بسا که پروردگارم، مرا از پرديس تو بهتر دهد.
ذکر و دعا تاثیرات زیادی دارد، رسول خدا (ص) به اصحاب خود مي فرمايد:
«العين حق فمن اعجبه من اخيه شيء فليذکر الله في ذلک فانه اذا ذکر الله لم يضرّه» (بحارالانوار، ج 60 / 25.)
«چشم زخم حق است. پس هر کس، چيزي از برادر ديني اش او را به شگفتي واداشت، ياد خدا بکند. اگر ياد خدا بکند، به برادر ديني اش زياني وارد نمي شود. »
اَنس از رسول خدا (ص) روايت کرده که آن حضرت فرمود: «من رأي شيئاً يعجبه فقال: «الله الصمد» «ماشاءالله لا قوّة الا بالله» لم يضرّ شيئاً» (همان / 14.)
و از امام صادق(ع) روايت شده است که فرمود:
«… والعين حقّ و الفأل حقُ فاذا نظر احدکم الي انسان أو دابّة أو الي شيء حسن فأعجبه فليقل: «آمنت بالله و صلي الله علي محمد و آله» فإنّه لايضرّ عينه. » (همان / 18.)

4-به همراه داشتن یک قرآن با رعایت آداب نگهداری از آن برای حفاظت انسان بسیار سفارش شده است. به جای اینکه شکلکها و یا چشم نظر های رنگی که هیچ پشتوانه روایی و دینی را ندارند خوبست در خدمت قرآن کریم باشیم.

5- به همراه داشتن کمی از تربت سید الشهدا در سفر و در حضر بسیار سفارش شده است که برای دفع بلا بسیار خوبست.

6 – خواندن سوره توحید و دمیدن به هر طرف هنگام خروج از منزل که در روایات بدان اشاره شده است.

دعا همراه با صدقه به فقرا که آنان برای ما دعا کنند بهترین راه برای مقابله با شرور و ناملایماتی است که چه بسا خود ما متوجه آن نباشیم و از آن اطلاعی هم پیدا نکنیم. با یاد خدا و توکل به او می توان خود را در حصن حصین او آنهم به شرط قبول ولایت اهل البیت علیهم السلام جای داد و هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند بود.


مفاتیح الجنان

دعاى حفاظت از چشم زخم: وارد شده: آيه و ان يكاد بخوانند، و نيز از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده: چون بترسد چشم او در كسى، يا چشم كسى در او، اثر بگذارد، سه مرتبه بگويد:
ما شآءَاللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِ الْعَظيمِ
آنچه خدا خواست شد، نيرويى نيست جز به خداى والاى بزرگ.
و وارد شده: هرگاه كسى خود را به شكلى نيكو آراست، وقتى از منزل مى رود دو قل اعوذ [يعنى سوره هاى قل اعوز بربّ الفلق و قل اعوذ بربّ النّاس] بخواند، تا چيزى به اذن اللّه تعالى به او زيان نرساند.
و نيز براى دفع چشم زخم وارد شده: دستها را برابر صورت بردارد، و سوره هاى حمد و توحيد و دو قل اعوذ را بخواند، و دست بر پيشانى بكشد.
و همچنين دعاى پناه از چشم زخم:
اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ يابِسٍ وَ لَيْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ يابِسٍ رُدَّ عَيْنَ الْعايِنِ عَلَيْهِ فى كَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ اِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ
خدايا اى پروردگار باران زندانى و سنگ خشك و شب تار، و تر و خشك، چشم چشم زن را به خودش بازگردان، در جگر و گلو و دارايى اش، پس بازگردان ديده را، آيا مى بينى شكافى؟ ، سپس ديده را دوباره بازگردان.
ديده به سويت باز مى گردد ناتوان و درمانده
دعای پناهی دیگر:
اَللّهُمَّ ذَا السُّلْطانِ الْعَظيمِ وَالْمَنِّ الْقَديمِ وَالْوَجْهِ الْكَريمِ ذَا الْكَلِماتِ التّامّاتِ وَالدَّعَواتِ المُسْتَجابات عافِ فُلاناً مِنْ اَنْفُسِ الْجِنِّ وَ اَعْيُنِ الاِْنْسِ
خدايا صاحب سلطنت بزرگ، و احسان ديرينه، و جلوه كريم، دارنده كلمات كامل، و دعاهاى مستجاب، فلان را از نفس هاى جنّ و چشم هاى انس، سلامت كامل بخش
اين دعايى است كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله براى حسنين عليهما السّلام خواند، و به اصحاب خود فرمود: زنها و اولاد خود را با اين كلمات پناه دهيد.
دعاى پناه چشم زخم براى حيوانات و غير آنها:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ بِسْمِ اللَّهِ الْعَظيمِ عَبَسَ عابِسٍ وَ شَهابَ قابسٍ حَجَرَ يابِسٍ رَدَدْتُ عَيْنَالعايِنِ عَلَيْهِ مِنْ رَأسِهِ اِلى قَدَمَيْهِ اَخَذَ عَيْناهُ قابِضٌ بِكِلاهُ وَ عَلى جارِهِ وَاَقارِبِهِ جِلْدُهُ دَقيقٌ وَ دَمُهُ رَقيقٌ وَ بابُ الْمَكْرُوهِ تَليقُ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ ثمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ اِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ
به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانى اش هميشگى است، به نام خداى بزرگ، بر ترش رويى ترش رو، و آتش فروزان، و سنگ سخت، برگرداندم چشم چشم زن را، از سر تا به پايش، بگيرد دو چشم او را گيرنده اى با همه نگاهش، و بر همسايه و خويشانش، پوستش نازك، خونش رقيق، در ناخوشايند سزاوار او، پس بازگردان چشم را، آيا شكافى مى بينى؟ سپس چشم او دوباره بازگردان چشم به سوى تو باز مى گردد خسته و ناتوان.

مفاتیح الجنان با ترجمه استاد انصاریان(برگرفته از سایت ایشان/عرفان)

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/dRGr5D

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. تاكيد حضرت زهرا بر درك غروب جمعه


کلید: دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخمدعا و راه دفع چشم زخم دعا و راه دفع چشم زخم  دفع چشم زخم دفع چشم زخم با تخم مرغ چشم زخم در قرآن چشم زخم از نظر علمی سنگ چشم نظر درمان چشم زخم چشم زخم چیست چشم شور دعایی برای دوری از چشم زخم دیگران آیا چشم زخم واقعیت دارد راهکارهاي رفع چشم زخم  چشم زخم و راه درمان آن از چه راههایی چشم زخم دفع می شودشکستن تخم مرغ براي دفع چشم زخم!؟ ذکری برای دوری از چشم زخم[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.