وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگار داشتن و ازدواج یا ادامه تحصیل

0

خواستگار داشتن و ازدواج یا ادامه تحصیل

ادامه تحصيل

پرسش 68 . من دخترى هستم ترم سوم دانشگاهم را مى گذرانم خواستگاران زيادى دارم اما هيچ تمايلى به ازدواج ندارم تمام فكرم ادامه تحصيل  است و معتقدم بايد در سال هاى بعد به اين موضوع فكر كنم البته اهميت ازدواج را از ديد اسلام مى دانم. اما با اين مقوله فعلاً مشكل دارم به نظر شما در چنين وضعيتى اقدام به ازدواج معقول است؟ در حال حاضر يك خواستگار مذهبى دارم شرايط مناسبى دارد. البته سن او 27 سال است در صورتى كه من 21سال دارم. به طور كلى من نمى توانم خودم را با اين موضوع وفق بدهم. احساس مى كنم با ازدواج بايد بخشى از انرژى ام را صرف مشكلات زندگى كنم. به نظر شما با بى ميلى تصميم به ازدواج گرفتن صحيح است؟ و اگر با اين دليل جواب منفى بدهم از نظر شرعى مشكلى ندارد؟

بلى، اگر شرايط ازدواج را داريد و خواستگار مناسبى داريد درنگ نكنيد. چه بسا در آينده چنين شرايطى براى شما مهيا نباشد. بسيارى از دختران كه خواستگاران فراوانى دارند، به بهانه تحصيل و… پاسخ منفى مى دهند و در سنين بالاتر با عدم خواستگار مناسب رو به رو مى شوند و در نتيجه دچار مشكلات روحى و افسردگى و مانند آن مى گردند.

فاصله سنى شش سال معمول بلكه مطلوب است. براى اين كه به تصميم واقع بينانه اى برسيد با والدين يا خواهر بزرگتر يا يكى از اقوام مثل عمه و خاله تان مشورت كنيد. تجربه نشان مى دهد زودتر ازدواج كردن (البته به شرط فراهم بودن شرايط و داشتن خواستگار مناسب و شايسته) به نفع دختر است. تحصيل و ديگر مسايل با ازدواج تنافى ندارد بلكه در برخى موارد كمك هم مى كند.

لازم به يادآورى است در توصيه هاى دينى و معصومين (علیهم السلام)  نيز تأكيد بر اين موضوع شده است. به عنوان مثال پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) مى فرمايند: «اِنّ الابكار  بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلى الشَّجَر اِذا اَدْرَكَ ثَمَرهُ فَلَمْ يُجْتَبى اَفْسَدَتْه الشَّمْسُ و نَشَرْتَهُ الرياح وَ كَذلِكَ الاَبْكار اِذا اَدْرِكْنَ ما يُدْرِكُ النّار فَلَيْسَ لَهَنَّ دواء اِلاّ البعولَة وَ اِلاّ لَمْ يُؤمَنْ عَلَيْهِنَّ الفِسادُ لاِنَّهُنَّ بَشَرْ»[34]؛ «دختران باكره مانند ميوه درختند موقعى كه مى رسد اگر چيده نشود اشعه آفتاب فاسدش مى كند و وزش باد آن را پراكنده مى سازد. همچنين دختران وقتى به حد بلوغ رسيدند و مانند زمان در خويشتن تمايل جنسى احساس نمودند دارويى جز شوهر ندارند و اگر همسر نگيرند از فساد ايمن نيستند چه آن كه بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نيست».

[34]. كافى، ج 5، ص 337.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.