وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده

26

وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده

فهرست این نوشتار:

وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده

اگر کسی مرضی بیماری دارد که نمی‌تواند از خارج شدن باد جلوگیری کند، باید به وظیفه کسانی که نمی‌توانند از بیرون آمدن بول یا غائط خودداری کنند عمل نماید. ما در نوشتار قبل نظر مراجع را درباره  این مطلب مطرح کردیم، از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر حتما مطالعه کنید.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 128: وضو و نماز کسی که پی‌درپی از او باد به مقدار کم خارج می‏شود، چه حکمی دارد؟
ج: اگر نتواند وضوى خود را تا آخر نماز حفظ کند و تجديد وضو در اثناء نماز هم براى او خيلى دشوار باشد، مى‌تواند با هر وضويى يک نماز بخواند، يعنى براى هر نماز به يک وضو اکتفا کند، هرچند وضوى او در بين نماز باطل شود.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. سلسل البول والريح شديد :

وظيفه شما آن است كه وضو بگيريد و فوراً مشغول نماز شويد و اگر در وسط نماز چيزى خارج شد اعتنا نكنيد و نمازتان را بخوانيد ان شاءالله صحيح است. حتّى اگر بين دو نماز فاصله زيادى نيندازيد با همان وضو مى‌توانيد هر دو نماز را بخوانيد.

مسأله 332ـ هرگاه مرضى دارد که نمى تواند از خارج شدن باد جلوگیرى کند، باید به وظیفه کسانى که نمى توانند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کنند عمل نماید.

مسأله 333ـ کسى که بول یا غائط پى در پى از او خارج مى شود باید بعد از هر وضو فوراً مشغول نماز شود و براى به جا آوردن نماز احتیاط و سجده و تشهّد فراموش شده، وضو گرفتن دیگرى لازم نیست، به شرط این که میان نماز و این کارها فاصله اى نیندازد.

مسأله 334ـ کسى که بول یا غائط از او بى اختیار خارج مى شود باید براى نماز به وسیله کیسه و مانند آن از آلودگى جاهاى دیگر بدن جلوگیرى کند و احتیاط آن است که پیش از هر نماز مخرج را آب بکشد.

مسأله 335ـ کسانى که داراى چنین بیمارى هستند، اگر به آسانى قابل معالجه باشند واجب است معالجه کنند و اگر نکنند براى آنها اشکال دارد.

مسأله 336ـ کسانى که به چنین بیمارى مبتلا هستند پس از بهبودى لازم نیست نمازهایى را که در وقت بیمارى طبق دستورهاى بالا خوانده اند قضا نمایند، ولى اگر قبل از پایان وقت نماز بهبودى یابند باید نمازى را که وقتش باقى است اعاده کنند (بنابر احتیاط واجب).

وظیفه کسی که مبتلا به خروج بی اختیار باد معده است

پرسش : من فکر می کنم که یک بیماری معده ای دارم بارها شده است وقتی وضو گرفتم وضویم باطل می شود اما پی در پی نیست. هر وقت می خواهم نماز بخوانم وضویم باطل می شود و می بایست برای خواندن یک نماز حتی 4 بار وضو بگیرم آیا این مشکل از نظر شرعی راه حلی دارد؟
پاسخ : در فرض سوال وظیفه شما این است که یک وضو بگیرید و فوراً به نماز بایستید هر چند قبل از شروع نماز یا در اثناء آن وضوء باطل شود.

معلولینی که متوجه خروج بول یا باد معده نمی شوند

پرسش : آیا افراد قطع نخاع که قادر بر کنترل و حفظ وضوى خود نیستند، و متوجّه باطل شدن وضو نمى شوند، براى هر نماز باید وضوى جداگانه اى بگیرند، یا مثلا براى نماز ظهر و عصر یک وضو کفایت مى کند؟
پاسخ : براى نماز ظهر و عصر یک وضو کفایت مى کند.

عدم اختیار در خروج ریح

پرسش : بنده بسیاری از اوقات باد معده ام بی اختیار خارج می شود و برای نماز خواندن مشکل دارم دارو هم فقط موقعی اثر می کند که می خورم و همیشه که نمی توان دارو خورد راه شرعی آن چیست؟
پاسخ : در صورتیکه تجدید وضو منجر به مشقت و عسر و حرج شود می توانید برای هر نماز یک وضو بگیرید و دیگر اعتنا نکنید.

امامت جماعتِ سلسل البول و الریح الشدید

پرسش : امامت جماعتِ شخصی که نمی تواند ادرار، مدفوع یا باد معده خود را کنترل کند چه حکمی دارد؟
پاسخ : بنابراحتیاط واجب کسى که نمى‏ تواند از بیرون آمدن بول و غائط یا باد معده خوددارى کند و همچنین زن مستحاضه و بطور کلّى هر کس نماز خود را به سبب عذرى ناقص مى‏خواند حق ندارد امام جماعت براى دیگران شود مگر امام جماعتی که با تیمّم یا وضوى جبیره‏اى نماز مى  ‏خواند که مى‏ توان به او اقتدا کرد.

سؤال 59 ـ شخصى چند سال پیش به علّت غدّه پروستات تحت عمل جرّاحى قرار گرفت، تا یک سال و نیم پیش هیچ گونه ناراحتى نداشته و فرایض دینى خود را انجام مى داد، اکنون مکرّر از وى ادرار خارج مى شود، به شکلى که حتّى امکان رسیدن به دستشویى نیست، وظیفه او چیست؟

جواب: هرگاه توانایى داشته باشد که خود را به اندازه وضو و نماز حفظ کند و بدن و لباس را پاک نگهدارد باید این گونه نماز بخواند و اگر این حالت در وسط نماز دست مى دهد و مى تواند ظرف آبى در کنار خود بگذارد و وضو بگیرد باید چنین کند و اگر این کار طبق آنچه قبلاً گفته شد مشقّت شدید داردمى تواند یک وضو براى نماز بگیرد و به همان حال نماز بخواند و بعداً نیز قضا لازم نیست.

سؤال 60 ـ این جانب از مدّتى قبل دچار بیمارى داخلى شده ام; از نشانه هاى آن تکرّر ادرار و باد شکم مى باشد، گاهى فکر مى کنم شاید جنبه وسواس داشته باشد، فقط در هنگام وضو گرفتن و یا نماز خواندن و یا نشستن در یک جا مقیّدم که چیزى از من خارج نشود; با توجّه به توضیحات فوق به دو سؤال زیر پاسخ دهید:

الف) آیا به احساس دوّم که فقط در مواقع خاص (وضو و نماز) به من دست مى دهد اعتنا نکنم؟

جواب: در مورد شک، مخصوصاً اگر ناشى از وسواس باشد، ابداً اعتنا نکنید.

ب) آیا به قطراتى که امکان دارد بعد از چند دقیقه از من خارج شود اعتنا نکنم، یا حکم دیگرى مى فرمایید؟

جواب: اگر استبرا کرده اید و قطرات مشکوک است که بول است یا چیز دیگر، باز اعتنا نکنید و اگر یقین دارید بول است، چنانچه تجدید وضو مایه مشقّت زیاد مى شود یک بار وضو براى هر نماز کافى است.

سؤال 62 ـ برادران جانبازى که از گردن به پایین قطع نخاع هستند و قدرت انجام وضو و تیمّم و گرفتن نایب را ندارند، تکلیفشان براى نماز چیست؟

جواب: اگر توانایى بر وضو و تیمّم و گرفتن نایب ندارند، با همان حال نماز بخوانند کافى است و در پیشگاه خداوند مقبول است.

سؤال 63 ـ کسى که به علّت جراحات جنگى بول و غائط او بى اختیار خارج مى شود، با توجّه به این که هیچ گونه احساسى ندارد تا بفهمد چه موقع از او خارج مى شود، آیا مى تواند با یک وضو، دو نماز بخواند؟

جواب: در صورتى که بول و مدفوع مرتّباً از او خارج مى شود، براى هر نماز یک وضو بگیرد و اگر احتمال مى دهد که بعد از گرفتن وضو براى نماز اوّل چیزى از او خارج نشده، مى تواند نماز دوّم را با آن بخواند.

سؤال 116ـ کسى که بول یا غائط پى در پى از او خارج مى شود، اگر نتواند هیچ مقدار از نماز را با وضو بخواند، آیا مى تواند چند نماز را با یک وضو بخواند؟

جواب: دو نماز پشت سر هم را مى تواند با یک وضو بخواند. یا مثلا تمام نماز شب را با یک وضو بخواند.

سؤال 117ـ آیا مجروحین جنگ و کسانى که قطع نخاع شده، و قدرت برنگهدارى بول ندارند، مى توانند با یک وضو در نماز جمعه شرکت کرده، و به استماع خطبه و اداى نماز جمعه و عصر بپردازند؟

جواب: آنها باید مقارن شروع خطبه ها وضو بگیرند، و بلافاصله در نماز جمعه شرکت کنند. در این صورت، نمازشان (حتّى نماز عصر) با همان وضو صحیح است.

سؤال 118ـ آیا افراد قطع نخاع که قادر بر کنترل و حفظ وضوى خود نیستند، و متوجّه باطل شدن وضو نمى شوند، براى هر نماز باید وضوى جداگانه اى بگیرند، یا مثلا براى نماز ظهر و عصر یک وضو کفایت مى کند؟

جواب: براى نماز ظهر و عصر یک وضو کفایت مى کند.

سؤال 119ـ جانباز قطع نخاع هستم، بدین جهت بول و غائط بى اختیار از من خارج مى شود. آیا براى هر نماز باید وضو بگیرم؟ براى سجده سهو و نماز احتیاط چطور؟

جواب: مى توانید یک وضو براى دو نماز بگیرید. و نماز احتیاط و سجده و وضوى دیگرى لازم ندارد.

سؤال 120ـ فردى هستم قطع نخاع که بول و غائط بى اختیار از من خارج مى شود. و هنگامى که وضو مى گیرم باید سریعاً نماز بخوانم تا وضویم باطل نشود، اگر احتمال بدهم که با طولانى شدن نماز وضویم باطل مى شود، آیا جایز است مستحبّات نماز، مانند اذان و اقامه را بجا آورم؟

جواب: بهتر است تا مطمئن نباشید مستحبّات را بجا نیاورید.

سؤال 121ـ آیا براى مجروحین جنگى، که قطع نخاع هستند، و قادر بر جلوگیرى از خروج بول نمى باشند، جایز است که بین وضو و نمازشان فاصله بیندازند، تا بتوانند در نماز جماعت شرکت کنند؟

جواب: در صورتى که فاصله به مقدارى باشد که مثلا از خانه به مسجد برسند اشکالى ندارد.

سؤال 122ـ کسى که بول او پى در پى خارج مى شود، اگر در وسط نماز اوّل بول خارج شود، ولى بین دو نماز بولى خارج نشود، آیا مى تواند با یک وضو هر دو نماز را بخواند؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 123ـ کسى که مرضى دارد که در بین نماز چند مرتبه غائط از او خارج مى شود، وظیفه اش چیست؟

جواب: چنانچه تجدید وضو براى او مشکل نباشد، وضو را تجدید کند. و اگر مشقّت زیاد دارد، با همان یک وضو مى تواند نماز را به جا آورد.

سؤال 124ـ کسى که غائط طورى پى در پى از او خارج مى شود که وضو گرفتن بعد از هر دفعه براى او سخت است. اگر بتواند مقدارى از نماز را با وضو بخواند، آیا همان یک وضو کافى است؟

جواب: یک وضو کافى است; بلکه مى تواند براى دو نماز پشت سر هم به یک وضو قناعت کند.

سؤال 125ـ وظیفه کسى که دائماً به اندازه ناچیزى باد از او خارج مى شود چیست؟

جواب: یک وضو براى هر نماز کافى است; بلکه مى تواند دو نماز را هم با همان یک وضو بخواند.

انجام تیمم در حین نماز [موارد وجوب تیمم ]

پرسش : اگر شخصی مبتلا به مرضى باشد که نتواند از خروج باد جلوگیرى کند و وضو گرفتن نیز برایش ضرر دارد، آیا باید در مکانی(مثلا روى سنگ) نماز بخواند تا بتواند بعد از این که چیزى از او خارج شد تیمّم کند و نماز را ادامه دهد؟

پاسخ : در فرض سوال، اگر تجدید تیمّم در وسط نماز براى او میسر باشد بى آن که منافى نماز به جا آورد لازم است انجام گیرد، مگر این که تکرار آن باعث عسر و حرج شود که در این صورت واجب نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۰۶ ـ اگر انسان مرضی دارد که بول او قطره قطره می‏ریزد یا نمی‌تواند از بیرون آمدن غائط خودداری کند، چنانچه یقین دارد که از اوّل وقت نماز تا آخر آن به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن مهلت پیدا می‏کند، باید نماز را در وقتی که مهلت پیدا می‏کند بخواند، و اگر مهلت او به مقدار کارهای واجب نماز است، باید در وقتی که مهلت دارد، فقط کارهای واجب نماز را بجا آورد و کارهای مستحب مانند اذان و اقامه و قنوت را ترک نماید.

مسأله ۳۰۷ ـ اگر به مقدار وضو و قسمتی از نماز مهلت پیدا می‏کند و در بین نماز یک دفعه یا چند دفعه بول یا غائط از او خارج می‌شود، احتیاط لازم آن است که در مهلتی که دارد وضو گرفته و نماز بخواند، ولی در میان نماز لازم نیست به سبب بول یا غائط خارج شده وضو را تجدید کند.

مسأله ۳۰۸ ـ کسی که بول یا غائط طوری پی‌درپی از او خارج می‌شود که به مقدار وضو و قسمتی از نماز مهلت پیدا نمی‌کند، یک وضو برای چندین نمازش کافی است، مگر اینکه چیز دیگری که وضو را باطل می‏کند، مانند خواب از او سر بزند، و یا بول و غائط به طور طبیعی از او خارج شود، و بهتر آن است که برای هر نماز یک وضو بگیرد، ولی برای سجده و تشهّد قضا شده و نماز احتیاط وضوی دیگری لازم نیست.

مسأله ۳۰۹ ـ کسی که بول یا غائط پی‌درپی از او خارج می‌شود، لازم نیست بعد از وضو فوراً نماز بخواند، اگرچه بهتر این است که به نماز مبادرت نماید.

مسأله ۳۱۰ ـ کسی که بول یا غائط پی‌درپی از او خارج می‌شود، بعد از وضو گرفتن جایز است که نوشته قرآن را مس نماید اگرچه در غیر حال نماز باشد.

مسأله ۳۱۱ ـ کسی که بول او قطره قطره می‏ریزد، باید برای نماز به‌وسیله کیسه‌ای که در آن پنبه یا چیز دیگری است که از رسیدن بول به جاهای دیگر جلوگیری می‏کند خود را حفظ نماید، و احتیاط واجب آن است که پیش از هر نماز مخرج بول را که نجس شده آب بکشد. و نیز کسی که نمی‌تواند از بیرون آمدن غائط خودداری کند، چنانچه ممکن باشد باید به مقدار نماز از رسیدن غائط به جاهای دیگر جلوگیری نماید. و احتیاط واجب آن است که اگر مشقّت ندارد، برای هر نماز مخرج غائط را آب بکشد.

مسأله ۳۱۲ ـ کسی که نمی‌تواند از بیرون آمدن بول یا غائط خودداری کند، در صورتی که ممکن باشد به مقدار نماز از خارج شدن بول یا غائط جلوگیری نماید، و بهتر آن است که جلوگیری نماید، اگرچه خرج داشته باشد. بلکه اگر مرض او به آسانی معالجه شود، بهتر آن است که خود را معالجه نماید.

مسأله ۳۱۳ ـ کسی که نمی‌تواند از بیرون آمدن بول یا غائط خودداری کند، بعد از آنکه مرض او خوب شد، لازم نیست نمازهایی را که در وقت مرض مطابق وظیفه‌اش خوانده قضا نماید. ولی اگر در بین وقت نماز مرض او خوب شود، باید بنا بر احتیاط لازم نمازی را که در آن وقت خوانده دوباره بخواند.

مسأله ۳۱۴ ـ اگر کسی مرضی دارد که نمی‌تواند از خارج شدن باد جلوگیری کند، باید به وظیفه کسانی که نمی‌توانند از بیرون آمدن بول یا غائط خودداری کنند عمل نماید.

پرسش: اینجانب از باد شکم رنج میبرم وبه همین خاطر نمازهایم تحت تأثیر قرار می گیرد چه کنم ؟

پاسخ:

شما حکم کسی را دارید که دچار سلس بول شده است می توانید بعد از گرفتن وضونماز بخوانید در أثنا به آنچه مبتلا هستید از شما بیرون بیاید .

رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی.

 

حتما بخوانيد

 



کلید:  وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضوضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده و و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده وضو و نماز در صورت خروج پی در پی باد معده

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

26 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام
    در احکام قبول نشدن نماز آمده بود که نگه داری باد شکم‌ و بول باعث می‌شود که نماز قبول نشود کسی که مشکل باد شکم‌ دارد و خودش را نگه‌میدارد تا
    اتمام نماز ینی قبول نمی‌شود پس چیکار باید کرد
    مثلا در حین نماز خواندن آمد و ما خودمان را نگه داشتیم آیا گناه کردیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گناه نیستف در حال شدید کراهت دارد. بهتر این است قبل از نماز اگر لازم است به سرویس مراجعه کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. مژگان می گوید

    سلام.وقت بخیر
    من موقعی که میخوابم نماز بخونم کلا حالت عادی ندارم همش یک چیزی از من معذرت میخوام خارج میشه
    ولی در حالت عادی من اصلا دچار این مسئله نیستم
    ولی موقع وضو گرفتم همش اذیت هستم باد معده من معذرت میخوام خارج میشه.
    حکم من چیه اینا به خاطر وسواس قدرت این که بفهمن چی به چیه ازمن گرفته شده و زمانی که نماز میخونم بعدش اصلا دچار این مسئله نیستم.
    میشه من راهنمایی کنید ممنون.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما لازم هست به یک متخصص مراجعه کنید.
      در متن بالا کامل توضیح داده شده است.
      به وسواس اعتنا نکنید، هر کجا هم ک کردید بنا را بر عدم خروج می گذارید و نماز را ادامه می دهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. Z.m می گوید

    سلام من مشکل باد معده دارم می خواستم بدونم بین وقت دو نماز یعنی مثلا بین ماز عصر تا مغرب می توانم با وضوی نماز عصرم نماز بخوانم‌؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در متن نوشتار دقت کنید، کامل توضیح داده شده است.
      طبیعتا اگر مشقت ندارد و وضو باطل می شود، باید برای هر نماز یک وضو بگیرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. یونس می گوید

    با سلام وقتی وضو میگیرم و می خواهم نماز بخوانم فقط احساس می کنم بادی از من خارج میشه و شیرینی عبادت رو از من میگیره به طوری وقتی می خواهم نماز بخوانم ۶ بار وضو میگیرم و وقتی به پایان می رسانم نگران می مانم که نماز بعدی را چجوری میخوانم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به صرف احساس تا یقین به خروج نکرده اید اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. علی می گوید

    باسلام خسته نباشید ببخشید من وقتی میخوام نماز بخونم یا اول نماز یا وسط های نماز یاهم اخرهای نمازم بادشکم پی در پی ازم خارج میشه و نمی تونم نمازم را بخونم و ۳و ۴هم وضو میگیرم تانمازم را بخونم وبرایم خیلی دشوار هست که هی وضوبگیرم و نتونم نمازم را کامل بخونم وگاهی هم نمی تونم بخونم و نمازم قضا میشه ایا راه هایی هست من بتونم نمازم را راحت بخونم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در متن نوشتار کامل توضیح داده شده است، اگر چند بار وضو گرفتن در نماز برای شما سخت است برای هر نماز یک وضو بگیرید و اجازه ندهید که قضا شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. بنیامین می گوید

    با سلام؛
    _ اگر در بین نماز، وضوی شخص باطل شود، برای گرفتن وضوی مجدد اگر بایستد و بنشیند، اشکالی ندارد؟
    _ حداکثر زمان وضو گرفتن در بین نماز و غیر نماز، چه مقدار است؟
    _ حکم خشک شدن صورت یا عضوی دیگر در بین وضو چیست؟منظور از خشک شدن اجزاء در وضو چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نباید از صورت نماز خارج شود و با کمترین تکان باید وضو را بگیرد.
      خشک شدن اشکالی ندارد اما نباید زمان زیادی وضو طول بکشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. امیرمهدی می گوید

    سلام گفتید که کسی ک پی در پی باد معده ازش خارج میشه میتونه برای نماز مثلا ظهر و عصر یه وضو بگیر حالا اگه بخواد بعد نماز ظهر و عصر چند تا نماز قضا بخونه چی ؟ از اول واسه اونا هم وضو بگیره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این مسئله را از دفتر مرجعتان استفتاء نمایید.
      ظاهرا برای هرکدام از آنها باید یک وضو جدا گانه بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. یه بنده خدا می گوید

    سلام علیکم
    در نماز روز عید فطر احساس کردم که باد معده از من خارج شد اما مطمئن نیستم که باد معده بوده یا اصلا خارج شده تکلیفم چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک در بطلان وضو دارید بنا را را بر طهارت و عدم باطل شدن بگذارید و صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. امیر می گوید

    سلام و عرض ادب من گاهی اوقات پیش میاید ک پی در پی باد از من خارج میشود و هرنماز را بایک وضو میخوانم و
    چند ساعت بعد خوب میشوم ایا باید دوباره نماز را بخوانم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در زمانی باشد که خارج نمی شود باید صبر کنید و در همان زمان نماز را بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. امیر می گوید

        یعنی نماز هایی ک خواندم اینگونه باید قضا شود چون معلوم نیست امکان دارد این خروج باد ادامه یابد یعنی من از نماز اول وقت محروم میشوم؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          این مسئله را به صورت دقیق از دفتر مرجعتان استفتاء نمایید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  10. سیدرضا می گوید

    ما که این طور هستیم مواقع وضو هم مشکل داریم اصلا وضو نمی تونیم نگه داریم سریعا حتی درحین وضو گرفتن باطل میشه شمارو به خدا یه راه کار خوب بدید چون در برخی مواقع انسان توان تجدید وضو نداره یا هر مشکلی دیگه راه حل چیست؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      راهکار ساده هست. اگر نمی توانید وضوى خود را تا آخر نماز حفظ کنیدد و تجديد وضو در حین نماز هم براى خيلى دشوار باشد، مى‌توانید با هر وضويى که می گیرید يک نماز بخواند، يعنى براى هر نماز به يک وضو اکتفا کند، هرچند وضوى شما در بين نماز یا قبل نماز باطل شود. و نباید بین وضو گرفتن و نماز فاصله زیادی بیندازید.
      وفقکم الله لکل خیر

  11. سیدرضا می گوید

    اگر هنگام وضو گرفتن نیز به صورت پیاپی از انسان باد معده خارج شود به طوری که حتی بخواهد چندین بار وضو بگیرد ولی باز هم نشود حکم ان وضو چیست؟ ایا می تواند یک نماز بخواند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در وقت نماز هیچ زمانی را نمی تواند داشته باشد که باد معده خارج نمی شود، می تواند با یک وضو نماز را بخواند. در متن نوشتار بیشتر توضیح داده شده است.
      وفقکم الله لکل خیر

  12. محمد می گوید

    آیا وضو پیش نماز ازطریق باد معده باطل شود نمازگزاران چه حکمی دارند؟آیا نماز همه صحیح است؟ پیش نماز بایستی چه کند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نماز جماعت باطل است و مجدد باید وضو بگیرد و نماز جماعت را با طهارت بخوانند.
      وفقکم الله لکل الخیر