وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز خواندن با غسل مستحبی

0

نماز خواندن با غسل مستحبی

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل « استفتائات نماز با غسل مستحبی» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2-به فتوای تمام مرجع با غسل جنابت (اگر شخص جنب شده باشد و پس از آن غسل جنابت کرده باشد) می توان بدون وضو نماز خواند.

3- بعد از غسل جنابت حرام است که شخص وضو بگیرد تا زمانی که غسل باطل نشده است. اینجا کلیک کنید .

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][نماز با غسل مستحبی بدون وضو ]

مسأله 646 انسان نمی تواند با غسل مستحبی کاری که مانند نماز وضو لازم دارد انجام دهد.

(بهجت:) رجوع کنید به ذیل مسأله 645 [هیچ یک از غسلهای مستحب ، کفایت از وضو نمی کند.].

(خوئی:) مسأله انسان با غسلهای مستحبّی که برای خود انجام داده و در مسأله [644] ذکر شد، می تواند کاری که مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد و اما غسلهایی که رجاءً به جا آورده می شود از وضو کفایت نمی کند.

(تبریزی ، نوری:) مسأله انسان می تواند با غسلهای مستحبی که در مسأله [644] ذکر شد (نوری : یعنی غسل هایی که استحباب آنها به خصوص ثابت است ) کاری که مانند نماز، وضو لازم دارد، انجام دهد.

(زنجانی:) مسأله انسان با غسلهای مستحبی که برای خود انجام داده (نه مثلًا غسل میّت ) و -استحبابش ثابت باشد که در مسأله [644] گفته شد، می تواند کاری که مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد، و امّا غسلهایی که استحباب آن ثابت نیست و رجاءً به جا آورده می شود، از وضو کفایت نمی کند.

(مکارم:) مسأله انسان نمی تواند با غسلی که به امید مطلوب بودن به جا آورده نماز بخواند بلکه باید احتیاطاً وضو نیز بگیرد، ولی با غسلهایی که مستحب ّ بودن آن قطعی است مانند غسل جمعه می توان نماز خواند.

(سیستانی:) مسأله انسان می تواند با غسلهایی که استحباب شرعی آنها ثابت شده مانند آن چه در مسأله [644] ذکر شد، کاری که مانند نماز وضو لازم دارد انجام دهد و اما غسلهائی که رجاءً به جا آورده می شود مانند آن چه در مسأله [645] گذشت از وضو کفایت نمی کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 188: غیر از غسل جنابت، آیا بقیه غسلها هم کفایت از وضو می‏کنند؟

ج: کفايت نمى‏ کنند.

س 130: شخصی غسل جنابت نموده و بعد از گذشت سه تا چهار ساعت می‌خواهد نماز بخواند، ولی نمی‌داند غسلش باطل شده است یا خیر؟ اگر احتیاطاً وضو بگیرد، اشکال دارد یا خیر؟

ج: در فرض مذکور وضو واجب نيست، ولى احتياط هم مانعى ندارد. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .

*تبصره: طبق نظر حضرت آيت الله خامنه اي تنها با غسل جنابت مي توان نماز خواند. بر همين اساس با غسل حيض و يا غسل جمعه نمي توان بدون وضو نماز خواند.

 

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/nS8AXX

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی  نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی نماز خواندن با غسل مستحبی  یا با غسل میشود نماز خواند مکارم شیرازی با غسل جنابت چند نماز میتوان خواند نماز با غسل حیض با غسل جنابت میشود نماز خواند مکارم نماز خواندن با غسل جمعه مکارم آیا با غسل جمعه می توان نماز خواند مکارم بعد از غسل جنابت وضو لازم است نماز با غسل جمعه مکارم غسل حیض آیا با انجام غسل مستحبی برا ی نماز وضو لازم است کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند آیا می شود با غسل جمعه نماز خواند؟ با غسل مستحبی چطور [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.