وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر علامه طهرانی درباره گرایش آیت الله مطهری در اواخر عمر به عرفان عملی

0

نظر علامه طهرانی درباره گرایش آیت الله مطهری در اواخر عمر به عرفان عملی

دوست مكرّم و سرور ارجمند مهربانتر از برادر ما مرحوم آية اللّه شيخ مرتضى مطهّرى‏ رضوان اللّه عليه ‏كه سابقه آشنائى ما با ايشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از يك عمر درس و بحث و تدريس و خطابه و كتابت و موعظه و تحقيق و تدقيق در امور فلسفيّه، با ذهن رشيق و نفس نقّاد خود بالأخره در اين چند ساله آخر عمر خود بالعيان دريافت كه بدون اتّصال به باطن و ربط با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمه فيوضات ربّانيّه، اطمينان خاطر و آرامش سرّ نصيب انسان نمى‏ گردد، و هيچگاه نمى‏تواند در حرم مطهّر خدا وارد شود يا گرداگرد آن طوف كند و به كعبه مقصود برسد.

و چون شمعى كه دائما بسوزد و آب شود، يا پروانه‏اى كه خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى كه شوريده‏ وار دلباخته گردد و در درياى بى ‏كرانه ذات و صفات و اسماء حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سعه وجود خدا متّسع شود قدم راستين در مضمار اين ميدان نهاد.

بيدارى شب‏هاى تار و گريه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذكر و فكر و ممارست درس قرآن و دورى گزيدن از اهل دنيا و هواپرستان، و پيوستن به اهل الله و اولياى خدا، مشهود سير و سلوك او بود. رحمة الله عليه رحمة واسعة.

لمثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَل الْعَامِلُونَ [1]، انَّ اللَهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُونَ [2].

چندى قبل از اين حقير خواستند تا براى سالگرد شهادت ايشان چيزى بنويسم. اين فقير كه حقّا خود را نالايق مى‏ديدم با وجود تراكم مشاغل و شواغل از قبول اين عهده پوزش طلبيدم.

اخيرا كه مراجعه مكرّر شد، روح آن صديق گرامى مدد نمود كه اين مختصر را تحرير نموده و به عنوان مقدّمه به رساله‏اى كه در سير و سلوك نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ و پويندگان سبل سلام و راه حقيقت قرار دهم. بِيَدِهِ ازِمَّةُ الامورِ وَ بِهِ أسْتَعينُ.

[1]- آيه 61 از سوره 37: صافّات: [براى چنين چيزى عمل كنندگان بايد عمل كنند].
[2]- آيه 128 از سوره 16: نحل: [خداوند همراه كسانى است كه تقوى گزيده‏اند و آنانكه ايشان نيكوكارند].

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب  رساله لب اللباب در سير و سلوك اولى الألباب، ص: 17

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.