وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مقابله با زورگویی امریکا در برجام

0

مقابله با زورگویی امریکا در برجام

فهرست این نوشتار:

مقام معظم رهبری: مسئولین باید به سردمدارانِ رژیمِ فاسدِ ایالاتِ متّحده‌ی آمریکا اثبات کنند که ملّت ایران به برکت اسلام، زیر بار زور نمی‌رود/

هدانا به نقل از هفته نامه خط به مناسبت تهدیدات امریکا برای خروج از برجام، برخی از مواضع مقام معظم رهبری را به مناسبت این ایام منتشر می کند:

 خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از شش مقام فعلی و سابق آمریکایی نوشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال ارزیابی استراتژی جدیدی علیه نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و سوریه و همچنین مقابله با برنامه موشکی بالستیک ایران است. این طرح، در صورت تائید، ممکن است تا کمتر از یک ماه دیگر به‌صورت عمومی اعلام شود. هدف این طرح افزایش فشار بر دولت ایران برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک و همچنین مقابله با حمایت تهران از نیروهایی چون حزب‌الله لبنان است. بر اساس این طرح، قرار است تحریم‌های شدیدتر اقتصادی علیه ایران، به بهانه‌ی تخلف از توافق هسته‌ای اعمال شود.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده است که “ایران اصول بسیار زیادی از برجام را نقض کرده و همچنین روح آن توافق را هم نقض کرده است. ” وزیرخارجه آمریکا هم گفته است: “رئیس‌جمهور ترامپ به افراد دخیل در تنظیم سیاست جدید آمریکا در قبال برجام به‌صراحت گفته که باید کلیت تهدید ایران در نظر گرفته شود و نه‌فقط بعد توان هسته‌ای آن‌ها. ” او همچنین گفته “آمریکا در صورتی به پایبندی به برجام ادامه خواهد داد که این موافقت‌نامه تغییر کند. ” همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که در فاصله‌ی حدود ۱۰روز تا گزارشی که آمریکایی‌ها قصد دارند در خصوص پایبندی ایران به برجام در آن ابراز نظر کنند، پروپاگاندای دولت آمریکا در جهت آماده کردن افکار عمومی برای آنچه آن را نقض روح برجام از سوی ایران می‌خواند، افزایش یافته است.

 هدف جمهوری اسلامی ایران از پذیرش برجام

از دید مردم ایران و نظام اسلامی، هدف از مذاکرات هسته‌ای، کاملاً روشن و با چشم‌انداز «رفع تحریم‌ها» بود؛ «ملت ایران به‌خاطر نیازهای صلح‌آمیز کشور، به دنبال فعّالیت هسته‌ای بوده و هست… آمریکا در مقابل این حرکتِ مشروع و صحیحِ جمهوری اسلامی، تحریمهای ظالمانه‌ای را تحمیل کرد. مسئولین کشور به این نتیجه رسیدند که مذاکره کنند و از بخشی از این حقّ خود صرف‌نظر کنند، برای اینکه تحریمها برداشته بشود»(۱۳۹۶/۰۶/۲۶)

 

اما آمریکایی‌ها از همان ابتدا به برجام و پسابرجام به‌عنوان معبر نفوذ و همچنین ابزار فشار و مهار ایران، نگاه می‌کردند، بنابراین آن را یک “پروژه”، و نه یک فرآیند می‌دیدند. بر همین اساس، در پسابرجام تلاش کردند ضمن دنبال کردن “پروژه‌ی نفوذ”، از دستیابی ایران به عواید و منافع برجام تا حد ممکن جلوگیری کنند و با آلوده‌کردن محیط، میزان بهره‌مندی ایران را دائماً کاهش دهند. «امروز علی‌رغم همه‌ی قرارها، همه‌ی تعهّدها، همه‌ی بحث‌های فراوانی که انجام گرفته است، برخورد رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا با این مذاکرات و با نتیجه‌ی مذاکرات، یک برخورد کاملاً ظالمانه، کاملاً قلدر‌مآبانه و کاملاً زورگویانه  است.» (۱۳۹۶/۰۶/۲۶) 

موارد نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها تا حدی بود که وزیرخارجه‌ی ایران در نامه‌ای به موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،   با اشاره به اقدام آمریکا در تمدید تحریم‌ها علیه ایران از او خواست که ضمن اطلاع‌رسانی لازم به کلیه طرف‌های برجام، تمهیدات لازم را برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌های کمیسیون مشترک، جهت رسیدگی به اقدام آمریکا را انجام دهد.(۱۳۹۶/۰۶/۲۶) 

 در مقابل قلدری و زورگویی آمریکا چه باید کرد؟ 

با توجه به اتفاقات اخیر، واضح است زورگویی طرف مقابل، انتها ندارد بنابراین در مقابل این زورگویی «مسئولین باید به سردمدارانِ رژیمِ فاسدِ ایالاتِ متّحده‌ی آمریکا اثبات کنند که به مردمِ خودشان متکّی‌اند و این مردم، یک ملّت مقتدر را تشکیل داده‌اند؛ باید اثبات کنند که ملت ایران به برکت اسلام، زیر بار زور نمی‌رود، در مقابل قدرت‌ها کُرنش نمی‌کند… در کار مسائل مهمّی که به منافع ملّی کشور ارتباط دارد، عقب‌نشینی در قاموس جمهوری اسلامی ایران معنی ندارد… دشمن باید این را احساس کند و بداند که زورگویی و قلدرمآبی، هرجای دیگر جواب بدهد، در جمهوری اسلامی ایران جواب نخواهد داد… در قضیه‌ی برجام، هر حرکتِ غلطِ نظامِ سلطه با عکس‌العمل جمهوری اسلامی روبه‌رو و مواجه خواهد شد.»(۱۳۹۶/۰۶/۲۶) 

بنابراین انتظار از هر سه قوه و شورای‌عالی امنیت ملی و در رأس همه‌ی آن‌ها هیأت نظارت بر برجام این است که در مقابل اقدامات طرف مقابل، عکس‌العمل متناسب انجام شود. این در حالی است که باوجود دو بار تأکید و تذکر از جانب رهبر انقلاب در خصوص لزوم نظارت و اقدام دقیق هیئت نظارت بر برجام، عملکرد مناسبی مخصوصاً از سوی هیأت نظارت بر برجام دیده نشده است.

 مسامحه ممنوع! 

در مقدمات و حین مذاکرات برجام، انجام عجله و مسامحه در برخی موارد موجب بروز ضعف در متن و ساختار برجام شد؛ الزامات مهمی همچون «تضمین کتبی» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها رعایت نشد، و همین آمریکای بدعهد را به نقض‌عهد  امیدوار و مصمم‌تر کرد، «آنجا یک مسامحه‌ای انجام گرفته از ناحیه‌ی ما؛ اگر این تسامح انجام نمی‌گرفت، اعتماد به دشمن نمی‌شد، راه دشمن بسته بود و نمی‌توانست این کار را انجام بدهد.»(۱۳۹۶/۰۳/۲۲)

 اما اکنون دیگر وقت مسامحه نیست و دستگاه‌ها و افراد مسئول به‌ویژه هیئت نظارت بر برجام باید با دقت و مراقبت مضاعف به وظیفه خود در دفاع از حقوق و منافع ملی عمل کنند «آن جمعی که معین شده‌اند برای نظارت بر برجام -که رئیس محترم جمهور است، رئیس محترم مجلس است، وزیر محترم خارجه است و چند نفر دیگر هستند- واقعاً در این مسئله دقّت کنند… باید مراقبت بکنند ببینند چه اتّفاقی دارد می‌افتد. بالاخره ما یک مواردی را ذکر کردیم؛ بنده در قبول برجام یک شرایطی را به‌طور صریح ذکر کردم، مکتوب هم کردم… به‌طور دقیق باید این‌ها رعایت بشود. وقتی طرف مقابل با وقاحت می‌آید می‌ایستد و یک‌چیزی را می‌گوید، ما هرچه در این زمینه کوتاه بیاییم، حمل بر ضعف خواهد شد؛ حمل بر این خواهد شد که ما ناچاریم، ناگزیریم؛ احساس ناچاری در ما، دشمن را تشجیع می‌کند به اینکه بر فشارهای ناحقّ خودش بیفزاید.»(۱۳۹۶/۰۳/۲۲)

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.