وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا در شب قدر باید ۱۰۰ بار قاتلان علی (علیه السلام) را لعنت کنیم؟

0

چرا در شب قدر باید ۱۰۰ بار قاتلان علی (علیه السلام) را لعنت کنیم؟

علت این که در شب 19 ماه مبارک وارد شده که 100 مرتبه بگوییم: «اللهم اللعن قتلة امیرالمؤمنین= خدایا قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن»، این است که ما راضی به قتل حضرت نیستیم. اما قطعا در آن زمان عده ای به قتل مولا راضی بودند، هر چند که هیچ اقدامی برای قتل حضرت انجام ندادند.
یعنی خیلی از افراد در بعد اجتماعی- سیاسی زمینه را فراهم می کنند و دیگران از همان زمینه ها سوء استفاده می کنند. از دل این زمینه سازی ها کسانی بیرون می آیند که کارهای خطرناکی انجام می دهند.

بنابراین، اگر ما به هر فساد و ذلت و انحراف و گناهی که دیگران انجام می دهند راضی باشیم، در نامه عمل ما هم همان عمل را می نویسند. در این زمینه یک عده ای رشد می کنند و بالا می آیند و دست به کارهای بسیار وحشتناک و خشنی می زنند.

در ادامه ی دعا «تبری» می جوییم از کسانی که علی (علیه السلام) را به شهادت رساندند و می گوییم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ ضَاعِفِ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ شَرِكَ فِی دَمِهِ‏= خدایا درود بفرست بر علی امیرالمؤمنین و دوست بدار هر کس  که علی را دوست می دارد و دشمن بدار هر کس که علی را دشمن می دارد و چند برابر کن عذاب را برای کسانی که در خون علی مشارکت داشتند». به همین دلیل ما باید «برای کسانی که در قتل علی شرکت داشتند، طلب عذاب کنیم».

این دعا به شما این نکته ی اجتماعی، تاریخی وسیاسی را یاد می دهد که علی را یک نفر نکشت و هیچ وقت هم یک نفر نمی توانست علی را بکشد. اما جریانی را درست کردند تا به قتل علی منجر شد و در این جریان، یک نفر بالا آمد که توانست دست به شمشیر ببرد و علی را بکشد.

منتظران منجی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.