وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنی تسليم خدا بودن

0

معنی تسليم خدا بودن

تسليم خدا

پرسش 44 . منظور از تسليم شدن در برابر خدا چيست؟

«تسليم» يكى از حالات سالك است كه پس از «وصول»، به او دست مى دهد و اين حالت عبارت است از استقبال قضا و تسليم به مقدرات الهى و بنابه گفته خواجه عبداللّه انصارى: «تسليم، خويشتن به حق سپردن است».221

در واقع در اين مرتبه سالك، همه هستى خود را ـ با تمامى ابعاد اعتقادى و عملى اش ـ به خدا سپرده و تسليم محض اوامر و افعال او است.

خواجه عبداللّه تسليم را سه قسم مى داند: «يكى تسليم توحيد است و ديگر تسليم اقسام است و سيم تسليم تعظيم است.

تسليم توحيد سه چيز است: خداى را ناديده بشناختن و نادريافته را پذيرفتن و بى معاوضه چيزى پرستيدن.
تسليم اقسام سه چيز است: بر وكيل وى اعتماد كردن و به ظن نيكو حكم پذيرفتن و كوشش در حفظ نفس بگذاشتن.
تسليم تعظيم سه چيز است: سعى خويش را در هدايت وى كم ديدن و جهدِ خود در معنويتِ وى كم ديدن و نشان خود در فضل وى كم ديدن»222.

امام چهارم (علیه السلام)  مى فرمايد:
«به بيمارى سختى دچار شدم. پدرم حسين بن على (علیه السلام)  به من فرمود: چه ميل دارى؟ عرض كردم: ميل دارم نسبت به خود براى حضرت حق تعيين تكليف نكنم؛ او آنچه به نفع من است از باب لطف و مهرش تدبير مى كند. من علاقه دارم در پيشگاه حضرتش تسليم محض باشم. پدرم فرمود: آفرين! با ابراهيم خليل هماهنگ شدى؛ به هنگامى كه مى خواستند او را در آتش بيندازند، جبرئيل به او گفت: چه حاجتى دارى؟ پاسخ داد: براى حق تعيين تكليف نمى كنم؛ او مرا كفايت مى فرمايد كه بهترين وكيل من در تمام شئون حيات است».223

عار نبود شير را از سلسله
نيست ما را از قضاى حق گله
شير را برگردن ار زنجير بود
بر همه زنجير سازان مير بود224

گفتنى است «تسليم»، هم با «توكل» فرق دارد و هم با «رضا»، در مقام «توكل» سالك كارى را مى طلبد؛ ولى چون خودش قادر نيست آن كار را به خوبى انجام دهد، وكيل مى گيرد تا به سود او كارهاى وى را انجام دهد و چون هيچ كس بهتر از خدا كار را نمى داند و نمى تواند انجام دهد، بهتر از همه آن است كه خداوند را وكيل قرار دهد و بر او توكل كند.

مقام «رضا» از مقام «توكل» بالاتر است؛ زيرا در مقام توكل انسان خواسته خويش را اصل قرار مى دهد؛ ولى از خدا مى خواهد بر اساس خواسته او كار كند؛ اما در مقام «رضا» خواسته خدا اصل و خواسته سالك، فرع است.

در مقام «تسليم» سالك اصلاً از خود خواسته اى ندارد و به خدا عرض مى كند: «حكم آنچه تو انديشى، لطف آنچه تو فرمايى»؛ نه اينكه بگويد «پسندم آنچه را جانان پسندد». اصلاً در اينجا خواستن و خوشايند و بدآمدنى در خصوص سالك مطرح نيست؛ بلكه هرچه هست، خواسته او و خوشايند و بدآمدن او است225.

نيست كس را از توكل خوب تر
چيست از تسليم خود محبوب تر؟226

221. رساله صد ميدان، ص62؛ منازل السائرين، ص36 ـ 37.
222. همان.
223. ديار عاشقان، ج1، ص50.
224. مثنوى معنوى، دفتر1، ابيات 3160 ـ 3161.
225. مراحل اخلاق در قرآن (تفسير موضوعى، ج11)، ص383، 384.
226. مثنوى معنوى، دفتر1، بيت 916.

منبع: هدانا برگرفته از  کتاب پرسش ها و پاسخ ها «عرفان و عشق»  .

حتما بخوانيد

ویژه نامه عرفان و مکاتب عرفانی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.