وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مدت در معامله نسیه

2

مدت در معامله نسیه

مدت در معامله نسیه

رساله توضیح المسائل معاملات

[مشخص کردن مدت در معامله نسیه]

مسأله 2105 در معامله نسیه باید مدّت، کاملًا معلوم باشد، (1) پس اگر جنسی را بفروشد که سر خرمن پول آن را بگیرد، چون مدّت کاملًا معین نشده معامله باطل است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (مکارم): و اگر تاریخی برای آن معین نکنند معامله باطل است.

[درخواست عوض قبل از موعد نسیه]

مسأله 2106 اگر جنسی را نسیه بفروشد، پیش از تمام شدن مدّتی که قرار گذاشته‌اند، نمی‌تواند عوض آن را (1) از خریدار مطالبه نماید، ولی اگر خریدار بمیرد (2) و از خودش مال داشته باشد، فروشنده می‌تواند پیش از تمام شدن مدّت، طلبی را که دارد از ورثه او مطالبه نماید.

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (سیستانی): قیمت آن را..

(2) (مکارم): فروشنده می‌تواند طلب خود را از اموال میّت مطالبه نماید، هر چند وقت آن نرسیده باشد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

سوال: معامله ای به صورت نسیه انجام شده اما زمان تعیین نشده است. در رساله آمده که معامله باطل است، حال سوال این است.

1-باطل بودن به چه معناست؟

2-اگر همینطور معامله را داشته باشند و بعدا خریدار پول را بیاورد و فروشنده قبول کند، آیا خریدار صاحب مال، و فروشنده صاحب پول می شوند؟

3- آیا اگر خریدار و فروشنده راضی به این باشند که خریدار هر زمانی پول داشت بیاورد، و بدانند معامله باطل است آیا مرتکب گناه شده اند یا اصلا چنین عقدی بیع نسیه نیست و عقدی جدید و عقلایی و مورد پذیرش عرف عقلا هست و صحیح می باشد؟

 

پاسخ:  1- در معامله نسيه بايد مدّت كاملًا معيّن باشد و اگر تاريخى براى آن معيّن نكنند معامله باطل است و هیچ یک از طرفین، مالک ثمن و مثمن نمی شوند.

2- چنانچه طرفین رضایت به تصرف در مال و پول بدهند، تصرف مانعی ندارد.

3- چنانچه طرفین رضایت به تصرف در مال و پول بدهند از مصادیق اباحه تصرف بوده و گناهی مرتکب نشده اند، هر چند عقد و معامله شرعی واقع نشده است.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. امیر حسین می گوید

    سلام من چندتا معامله اینجوری کردم من راضیم اونا در پول من تصرف کنند فکر می کنم برعکسشم باشد وظیفه من چیه آیا باید پول پس بگیرم کالا پس دهم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر قرینه ای هست که راضی هستند می توانید تصرف کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر